Deprimerad häst?!

Mysaan

Trådstartare
Jag tror bestämt att min häst håller på att bli deprimerad. Så nu ber jag om råd och hjälp här. Vet att det är svårt att råda bara efter vad som läses här men ni får gärna försöka. Och undrar ni något elelr tycker något är oklart så fråga så ska jag försöka svara.

Min vallack en travare på 7 år går nu på lösdrift. Han har rejält med päls så han fryser garanterat inte. I somras och en bra bit in på hösten gick han ihop med stallens ston och mådde kanonbra. Trots att han var avställd pga skada så trivdes han i sina stora hagar osv. Normalt är han arbetsnarkoman.

I mitten av oktober var det dags för tjejerna att stallas in och min pojk släpptes ihop med en annan vallack på lösdrift. Hagen är stor ca 3 ha och det är dessa två pojkar som går där. Han blev surare och surare under hösten nu och först trodde jag att det berodde på att han hade ont i sitt bakben. Men ingen reaktion när det klämdes eller så. veterinären var ute och kolla honom och de sa att han inte har ont nu när han bara går och latar sig.

Så i alla fall så strax före jul så åkte hagkompisen bort i 4 dagar så min pojke fick släppas ihop med tjejerna igen och stod installad på natten några dagar. Han såg ut att trivas mycket bra och trots massa bitmärken på rumpan efter äldsta stoet så verkade han nöjd med livet. Han var svår att få in på kvällarna så han stod ute några timmar själv också tills han tyckte det var ensamt.

Så kom hagkompisen hem och min pojk släpptes åter ihop med honom. Dessa två hästar är absolut inte ovänner utan brukar leka ihop osv. Min är ranghögst av dessa två.

Redan dag 2 av hopsläppet med hagkompisen står min pojk och skriker till de andra hästarna. Han verkar olycklig och glimten i ögat är helt bort.

Så vad tror ni detta beror på? Är det saknaden efter just dessa hästar elelr är det bara så att han behöver ha ett surt sto som talar om hur han ska bete sig? Kan säga också då att denna hösten är det första gången som han inte har minst 1 sto i samma hage som tuktar honom och denna hösten är första gången som han inte haft bitmärken på rumpan.

Vet varken ut eller in. Blir ledsen eftersom jag vill att min pojk ska vara glad så nu funderar jag på om jag måste ta hem ett sto till pojken min.

Sv: Deprimerad häst?!

Låter ju som att det är just dessa ston han saknar. Man trivs ju olika bra med olika individer och din häst saknar nog stona en hel del. Går dey ordna så att han kan stå tillsammans med stona några timmar om dagen i alla fall? I så fall skulle väl det vara något..

jag tror mer att det beror på att ni bytt sällskap några gånger, han vet liksom varken ut eller in.

försök inte ändra sällskapet så mycket, så ordnar det sig, han kommer att finna sig med sin kompis igen efter några dagar.

Vi har en vaalck som är slite sådan också. Han går helst med stona och är "kungen i ljungeln" där - tycker om att ha alla stonas uppmärksamhet, även om han får sina bett allt emellanåt.

Nu i vinter går han med våra unghingstar som "uppfostrare" och nu funkar det bra, men det tog några månader innan han slutade tråna efter stona i de andra hagarna...

Jag tror det är just dessa ston han vill gå med, går det att ordna så att han kan gå med dem så skulle han nog bli glad igen:)

Tyvärr kan han inte stå med de andra några timmar ens eftersom hans hagkompis spränger staketet då även om elen är på. Så det enda alternativet är i så fall att ta hem ett nytt sto som direkt sätts på lösdrift.

jag tror mer att det beror på att ni bytt sällskap några gånger, han vet liksom varken ut eller in.

försök inte ändra sällskapet så mycket, så ordnar det sig, han kommer att finna sig med sin kompis igen efter några dagar.

Jag vet att det inte är bra att ändra sällskapet. men tyvärr hade vi inget alternativ nu han skulle fått stå helt ensam i 4 dagar vilket jag inte tyckte var så bra.

Egentligen borde jga nog ge det litet tid. Men det känns som att tiden inte riktigt finns eftersom han nu dessutom slutat äta.

Jag tror det är just dessa ston han vill gå med, går det att ordna så att han kan gå med dem så skulle han nog bli glad igen:)

Tyvärr så går inte det och jag är helt förtvivlad för han äter knappt något alls längre. I dag när jag kom i mörkret så stod dessa herrar dessutom på helt olika håll i hagen. Vet inte hur vanligt det är att en "flock" delar sig så när det blivit mörkt ute.

Men om han har slutat äta så kan du inte vänta:eek:

Står de dessutom på olika håll i hagen så är det inget bra tecken, den andra hästen, hur mår han?

Kan ni inte släppa ihop dem båda två med stona?

Men om han har slutat äta så kan du inte vänta:eek:

Står de dessutom på olika håll i hagen så är det inget bra tecken, den andra hästen, hur mår han?

Kan ni inte släppa ihop dem båda två med stona?

Nja han äter nog lite och han har iofs att ta av.
Den andra hästen verkar inte helt oberörd heller faktiskt men jag har inte kollat honom så himla mycket.

Jo jag misstänkte att det var ett dåligt tecken att de stod på olika håll. Även om de inte gjort det hela dagen tydligen.

Stallägaren vill inte släppa in den andra hästen bland sina hästar eftersom hennes sto är dräktig och eftersom den hästen ändå ska flytta innan sommarbetet så ville hon inte ta den risken vilket jag har full respekt för.

Och eftersom våra två står på lösdrift och hennes står uppstallad också. Vet inte om jag helt akut ska plocka hem ett sto elelr hur jag ska lösa detta.

Blir bara så superledsen av hela situationen.

Hur allvarligt är det att de står/går på varsitt håll?

Du får hitta på lite kul saker med hästen för att muntra upp honom!

Min häst var helt själv i stallet en månad denna hösten och vi lekte, kollade på kul saker (farliga stenar och sådant) och hon levde verkligen upp så fort jag tog ut henne för att se andra saker än hagen och boxen.

Gå ut och räkna brevlådor eller vad som helst! ;) Min är ridbar så vi var ute i skogen och kollade på stubbar och granar en bit bort ifrån stallet.

En häst kan sakna kompisar och även vissa kompisar mer än andra. Men vi som hästägare kan göra en hel del för att muntra upp dom.

:idea:

Ja hur allvarligt det är ser du nog bäst själv, men hästar som står så brukar inte trivas i sällskapet:cry:

Kan ju säga att när jag var tvungen att ta bort min älskade häst:cry: och tog hem en annan som sällskap till honom som blev kvar så stod de långt ifrån varandra, hästen sörjde sin kompis så att han slutade äta och föll ur väldigt fort.

Nu har jag hittat en kompis till honom som han tycker om, inte som med sin gamla kompis men nu äter han och ser inte ledsen ut längre.

Kan inte den andra hästen gå hage vid hage med de andra så att din häst kan gå med dem han tycker om? Eller iallafall släppa över hans favorit sto till valack hagen?

Det är inte säkert att det hjälper med ett annat sto heller tyvärr, de är ju som med oss människor, endel går bra ihop medans man inte alls passar med andra.

Hästar är precis likadana som oss vad gäller kompisar. Vi trivs inte i allas sällskap och då väljer vi att inte vara vänner med dom vi inte tycker om. Detsamma gäller hästar. De trivs inte med alla och har de gått tillsammans med en eller ett par hästar under en lång period, har de bildat ett så starkt band att de kan bli sjuka eller väldigt deprimerade om någon utav hästarna eller kanske allihopa flyttar om så ändå bara till andra sidan staketet.

Jag har ju alltid haft eget stall så jag har alltid kunnat flytta om hästar efter eget tycke, men det blir ju svårt för dig som har din häst inhyrd i ett stall. Du kan ju tyvärr inte komma och kräva att si och så ska hästarna gå. Kan du inte prata med stallägaren i alla fall och berätta att din häst inte mår bra av att gå med den andra valacken och att han slutet äta? Han måste ju äta! Vill hon inte flytta över i alla fall ett sto till valackarna, kanske du bör se dig om efter en ny stallplats inom en snar framtid, för din häst måste ju äta.

Tack för alla svar! Det ena stoet skickas på inridning i dag och då blir det bara det dräktiga stoet och hennes föl kvar. Vi har inte så mycket hästar att möblera om med.

Jag försöker hitta på roliga saker med min pojk för att han ska bli lite glad i alla fall. Ska prata med stallägaren idag så får vi se om vi kan hitta någon lösning på problemet. På något sätt måste detta lösas och det fort.

Min kille äter absolut inte mer än nödvändigt. I förrgår hade de ställt in en ny silagebal i hagen. Normalt äter han ca 25-30 kg per dygn och i går när jag kom så såg balen helt orörd ut bara 1 litet hål i balen. Så några 30 kg var det inte ätit och då har även den andra hästen ätit ur balen.:cry:

Alltså dessa 2 pojkar delar på en 550 kg bal på ca 10 dagar.

Ska prata med stallägaren i dag och sedan även ta en diskussion med min sambo. Som det ser ut nu med situationen med hästarna så verkar den enda chansen vara att jag snabbt hittar ett sto som kan gå som sällskap och hoppas på att det blir bra. Han har ju alltid gillat alla ston han träffat medans han bott hos mig i alla fall.

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 674
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 714
Senast: Willys
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 224
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Secret Santa 2024
  • Valet i USA