Denna vinter ska jag banne mig INTE frysa!

domino

Trådstartare
Blir alltid så kall om rumpan och låren, spelar ingen roll hur mycket jag byltar på mig men nu har jag införskaffat mig ett par thermorodbyxor som man faktiskt kan röra sig i! :bump: :) Varma o gosiga men skoning (moccaimitation) :love:

Vad har ni på er när ni är ute på ridtur riktigt kalla dagar?

Sv: Denna vinter ska jag banne mig INTE frysa!

domino skrev:
Blir alltid så kall om rumpan och låren, spelar ingen roll hur mycket jag byltar på mig men nu har jag införskaffat mig ett par thermorodbyxor som man faktiskt kan röra sig i! :bump: :) Varma o gosiga men skoning (moccaimitation) :love:

Vad har ni på er när ni är ute på ridtur riktigt kalla dagar?

Alldeles för mycket :crazy: Kan lätt bylta på mig en 5 tröjor, strumpbyxor, långkalingar och ridbyxor och så 2-3 par strumpor till det :crazy: Sen till det är det ju vanliga thermobyxor, ridjacka, vinterskor och mössa, vantar och halsduk så klart :o

Behöver jag säga att jag är väldigt frösen av mig? :crazy: :D

På benen brukar jag ha långkalsonger, mjukisbyxor och vindbyxor om det är riktigt kallt ute. Men föredrar att rida i ridbyxor och gör det så länge det går...

Jag har tunn bomullströja, fleecetröja, tunn ulltröja och tjock vinter ridjacka. Bomullsridbyxor, thermoridbyxor. Bomullsstrumpor, tjockare strumpor, Mountain horse vinterstövlar. Bomullsfingervantar och sen trefingervantar. Huva under hjälmen. Jag fryser nästan alltid om fingrar och tår.

Konstigt nog fryser jag aldrig om benen lr rumpan även om det är flera minus och jag har bara ett par tunna ridbyxor, men jag brukar ha typ 1 linne, 1 t-shirt, 1 jättetjock mysig tröja, 1 fleece lr min arbetsjacka som är klädd i teddy på insidan och är jättetjcok men kort, sen brukar jag däremot ha 2-3 par vantar på mig, 1-2 par ridstrumpor, kraftiga vinterskor och shortchaps, sen är det ju alltid skönt med en rumpvärmare.

Jag tar nog inte på mig så mkt för jag blir alltid så lätt varm och trots hur kallt det än är är jag livrädd att bli för varm för det är så himla jobbigt och gör mig skitsur.

Sen om jag fryser bara rör jag mig mer, men mina lår brukar alltid vara rödlila fläckiga när jag kommer hem efter en kall dag med tunna ridbyxor, men jag fryser ju inte om dom så jag tycker det är konstigt.

har vinterridbyxor, fodrade stövlar (ibland, jag gillar inte att anända dem och de är egentligen systers som jag lånar) och vinterjacka.

Jag kör med underställ, sen långkallingar i ull och sedan ridbyxor över. Chaps har jag över det och en rump-värmare i sadlen. Upptill underställ, någon långarmads topp och sedan en ulltröja och vinterjacka utanpå. ibland även en sweatshirt under ull-tröjan.
På fötterna har jag tunna ullstrumpor och sedan skidstrumpor utanpå och sedan kängor eller ridstövlar.

Ska jag inte rida så har jag thermobyxor på mig och ballykängor

"Riktigt kallt" är väl en definitionsfråga :smirk: I vårt stall har vi helt klart olika uppfattning om när det är kallt. Men är det kallare än -20 brukar jag ha tunna ridbyxor + thermobyxor. Mountain Rider-skor med yllesockar på fötterna. Upptill har jag en tunn långärmad tröja med linne under (eftersom tröjan är så sträv på insidan, tror inte det gör någon skillnad för värmen), ylletröja med polokrage samt dunjacka. Brukar även ha en såndär huva under hjälmen om det blåser, annars drar jag ner håret för öronen istället. Samt världens goaste skidhandskar från Rusta (mina bäst spenderade 39 kronor någonsin!).

Är det varme än så har jag ridbyxor (ev. med långkalsonger under) och så skippar jag huvan under hjälmen. Det är då mina stallkompisar brukar hävda att jag är tokig... Och jag påstår att de borde emigrera till Australien.

småkallt: manchesterridbyxor och långkallingar. Kyras vinterjacka och Graninge-stövlar med raggsockar.

lite kallare: vinterridbyxor. Equipage tror jag det är, med reflexer. Kyras vinterjacka med ev en ulltröja under och Graninge-stövlar med raggsockar. "Rånarluva" i fleece under hjälmen.

riktigt kallt: jobman overall. Oslagbar! Gränsen för ridning går väl vid -15, sen går vi ut och går i stället. Och Mountainhorse-handskarna i sånt där specialmaterial som är helt suveränt.

-20grader har vi inte haft sen -79 hi hi,
underställ, ridbyxor o sen chaps över, fårskinns rumpevärmare
över sadlen.
Undertröja, fleece tröja o vinterjacka.
2par strumpor o boots.
Jag är oxå otroligt varm av mig.
Händerna är nog värst, har inte hittat ngr bra vantar som man kan rida i + som inte är hala när man har lädertyglar.
-10 till -15 grader då rider jag om det inte är skånsk vind, då
kan det vara runt nollan o endå går vinden rakt igenom en.

när det kallt, är -20 så kommer jag att ha:
täckbyxor, ridbyxor ev. ett par byxor till
vinterjacka och minst 2 ylletröjor
Mountain horse vinterstövlar med 2 par yllestrumpor
halsduk och fleecevantar
sen såklart en rumpvärmare i fråskinn!
och ridtäcke över mina ben.

annars räcker det med täckbyxor, jacka och vinterstövlar.

Underställ från försvaret. Underbart skönt :D
Ridbyxor och även termobyxor vid riktig kyla!
Tjocktröja och sen ylletröja och min bästa vinterjacka med andas funktion :love:
Vanliga strumpor + ev yllesockor + skor eller graninge stövel!
Tjocka fingervantar och fleece huva under hjälmen + en fuskOlle.

Fryser jämt om fötterna...Måste nog ta och skaffa mig ett par vettiga vinterskor

Verkar som det är fler som ser ut som en michellingubbe på hästryggen vintertid! ;)

Just det, det är ett sjå bara att komma upp i sadeln. Kan inte säga att jag känner mig särskilt smidig. :rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 364
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 807
Senast: Fraegd
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka