Denna jävla balans!

B

bellmondoo

gah blir galen. har suttit och kollat runt på youtube och lite överallt, alla har så himlans fin sits barbacka/utan stigbyglar. Jag kan knappt trava några steg! jag har alltid haft svårt med det, men nu ska det bli ändringar! det kan inte va såhär mera, någon som har ett tips till hur jag kan förbättra min balans? jag spänner mig jätte mycket ochja så slutar det oftast med att jag stannar eller hänger på sidan ;)

Sv: Denna jävla balans!

Låt någon longera dig och gör de gamla vanliga balansövningarna. (rör rumpa, rör tå, spark bak, spark fram, mm mm) Upprepa 1 gång/vecka, så ska du se att det kommer.

jag har det motsatta problemet , har ridigt barbacka sen i agusti och kan sitta ner hur lätt som helst därimot nu när jag har sadel så kan jag knapp rida lätt faller bara framåt, det bästa tipset jag kan ge dig är att samla hästen så det blir så kort trav som det bara det går och jobba dig fram tills du kan trava normalt ett bra tips är att du föreställer dig att du väger 3 ton och luta dig lätt bakåt :)

Jag har samma problem som dig... har börjat träna Yoga vilket hjälpt mkt.

Träna träna träna - rid mycket barbacka. Sätt en halsring (eller grimskaft runt halsen) på hästen som du kan hålla dig i så att du inte håller balansen i tyglarna. Då får du en chans att "hålla emot" skumpandet i halsringen och hinner/orkar trava så länge att du får en chans att lära dig följa med.

Alternativt rid med en barbackapad som ger lite fäste så du känner dig säkrare. Jag tycker för min egen del att det är rädslan för att tappa balansen som gör att jag blir spänd, inte kan följa med i rörelserna och tappar balansen.

En annan bra sak är att titta upp, inte ner på hästen, och håll dina ögon på en stabil vågrätt nivå, t.ex. strax ovanför staketet till ridbanan eller strax ovanför ridhussargen. Lättare hålla balansen då.

Om din egen(?) häst har obekväm trav, träna på en med bekväm trav först så du får en trygghet i kroppen.

Nu har jag ju inte kommit så långt, men när jag började rida i somras efter ett långt uppehåll hade jag jättestor nytta av att rida barbacka. Balansen kom åter otroligt snabbt. När jag red i sadeln i början var jag väldigt ostadig, det var lättare att hitta balansen barbacka. När jag sedan började rida med sadel igen hade balansen förbättras avsevärt. Fast det gällde ju bara skritt, mer avancerad än så är jag inte barbacka. :D

Jag kan också ha lätt för att spänna mig om något inte går riktigt som de ska, viktigt att man andas ordentligt vilket jag i princip aldrig gör och har jättemycket problem med. Pratar då mycket med min häst, sjunga kan man också göra men de kanske inte är lika roligt om där är folk runt omkring, alla sjunger ju inte vackert precis :D
Även tänka på att "dra upp" naveln och hitta balansen i bålet.
Detta brukar iaf hjälpa mig och jag märker genast skillnad på hästen som själv slappnar av bättre också :)

Har du provat att rida barbacka/utan stigbyglar på fler än en häst, eller rider du samma häst varje gång? Det finns ju ett fåtal hästar som har en helt osannolikt skumpig trav och får en att hoppa som ett popcorn hur tusan man än sitter (nåja, det går att lära sig, men det är inte det lättaste) ;)

Annars är rekommendationen att först inta en avspänd, följsam och balanserad lodrät sits i skritt. Andas med magen och slappna av i käkarna och i axelpartiet - för då brukar alla andra spänningar i kroppen också rinna av. Bibehåll den lodräta sitsen och be om en lugn trav. När hästen börjar trava, tänk då på att låta ryggen/ryggraden vara rörlig och fånga upp hästens rörelser som en stötdämpare. Sedan saktar du av själv innan du tappat balansen. Låt benen vara tunga utan att spänna dem eller knipa åt. Då ska det nog gå bättre! Många har hört att man ska sitta rak i ryggen på hästen - och tolkar det som att ryggraden ska vara spikrak, spänd och fullständigt orörlig hela tiden, men då kommer du att få en förbaskat stötig resa (och hästen med!!!).

Rider du i sadel, men utan stigbyglar, kan du alltid inledningsvis fuska med att hålla dig i framvalvet medan du blundar och känner efter var balanspunkten är och hur du måste sitta för vara i balans. Sedan släpper du taget mer och mer ju bättre du blir på att sitta kvar enbart med hjälp av balansen.

Att blunda och känna efter hur det känns med kroppen när hästen travar hjälper kroppsminnet, så att du blir mer medveten om hur balanspunkten förflyttar sig och lättare kan anpassa dig efter hästens rörelseschema. Givetvis behöver du en pålitlig häst och bäst är om någon kan longera eller leda hästen medan du sköter din uppgift och inte behöver fokusera så mycket på något annat just då.

Lycka till! Det är inte svårt!:bump:

Till er som undrar så rider jag samma häst varje gång, min foderhäst. Det är bara att jag är så himla rädd för att ramla av, han är ganska hög och ja det är långt ner till marken..
Jag har också funderat på att bara släppa tyglarna och låta han trava medans jag tänker på balansen oså, men det funkar inte riktigt på han för han liksom springer iväg om man släpper han.
Man måste liksom hålla han samlad och korta tyglar, Annars blir det liksom trav-galopp på nolltid.
Men jag ska lägga sadeln på hyllan ett tag och verkligen försöka :)
tack för tipsen!

Det är bara att öva och öva och öva! Försök rida utan stigbyglar (eller utan sadel helt, men det kan ju vara bra att börja med att köra på utan stigbyglarna först om du känner att balansen är dålig) så mycket du kan.

Viktigt är även att man slappnar av i ben och mage, luta dig lite tillbaka, då brukar det gå bra!

Ja det kanske är en bättre ide, är en bit till ridhuset också och vill ju inte att han får för sig något dumt och jag flyger i backen ;)

Du vet väl att man slappnar av automatiskt om man sjunger? ;) Tips jag brukar ge till "mina" nybörjare.

jaså? det måste jag testa. fast när jag är själv då, annars tycker jag synd om de andra :P

Pilatesboll? Någon som provat att träna upp balansen med en sån?

Sjunga funkar bra tycker jag med men sen jag bytte häst ,haflinger mot arab så är det kört. På Faffie satt man som i en gungstol o på Axa så känns det som att sitta på en tvåbent pall-HEMSKT!

Sen kan jag kanske skylla min usla balans på att jag är gammal o stel o inte började rida förren jag var 35+,eller?:D

Se till att stretcha insidan av låren efter varje gång du ridit. Länge sedan jag red nu visserligen. Men när jag hade medryttarhäst så fick jag det tipset av ägaren till hästen och det gjorde att jag kom ner i sadeln istället för att " sitta ovanpå" Som jag förstått det så vill man "sitta i hästen" Det borde ju fungera på liknande sätt även om du rider barbacka.

Liknande trådar

Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 384
Senast: Ullmerkott
·
Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 892
Senast: Lycan
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 358
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV