Denna djungel av bilbarnstolar!

Cilla

Trådstartare
ja, va ska man ha?

Matilda är nu över 8 månader och vi kan inte ha henne i babyskyddet längre.
Vi har en Audi A4, så mellanklassbil, inte så jättestor.
Jag vill ha en som går att luta, lätt att montera, hyfsat låg, så det är lätt att sätta in henne och givetvis bra och säker.

Vad har ni till era?
fördelar och nackdelar?

Sv: Denna djungel av bilbarnstolar!

Vad har ni för Babyskydd är min första fråga??

Vi har ett Akta Graci Logico S och vår son på snart 15 månader sitter fortfarande i det när han åker i "lilla" bilen. Utan problem!

Men till din fråga;) Vi har Britax Multitech. Vi valde det för att:
*Det går göra ryggstödet smalare
*Man höjer ryggstödet/nackkudden med ett knapptryck, utan att behöva lossa bältet.
*enkel att montera
*Lutning ställer du in själv
*Går att använda framåtvänd med 5-punkts bälte ( Hört olika om det sedan vi köpte den)

Bild:

31040643.jpg

Båda stolarna, lill kusinen lånar Logicon.
30896721.jpg

vi har denna nu.
36820376_angle_primo.jpg

men det är bara en lånestol, så vi måste lämna tillbaka den väldigt snart!

din stol sover man ju gott i ser det ut som. :D

Köp inte en besafe izi kid. Då krävs att stolen framför är längst fram och ryggstödet nästan framåttippat för det ska få plats! Vi böt ju från vår älskade A4 när Tilde låg i magen just av den anledningen att 2 stolar + åkkomfort för vuxna inte funkar.

:bow::bow:

just den har jag varit nära att köpa, nu vet ja att ja inte ska göra det.

:bow:

vi har denna nu.
36820376_angle_primo.jpg

men det är bara en lånestol, så vi måste lämna tillbaka den väldigt snart!

din stol sover man ju gott i ser det ut som. :D

Aha! Ja den är ju bra mycket mindre än logicon.

Jo då han sover prima i sin stol;) Har den ännu på lägsta i nackstödet och ihop "klämd" i ryggstödet. Min bror har en Brio ( Zento) Deras dotter är 2½ år och har redan huvudet vid kanten på stolen. Dessutom finns inget "huvudstöd" (Iaf inte på den de har, kanske finns men då har de tagit bort det.)Den gillar jag inte alls:/ Men smaken är som baken. Men vi valde för säkerhet och att vår son skulle sitta bekvämt i den!

Vi har precis bytt från en primo till en britx hi way. Tänkte ta en besafe izi kid då jag 'kan' den stolen, men valde britaxen då den tar liten plats i bilen + räcker längre viktmässigt. Har liten bil, och stolen tar visserligen rätt stor plats ändå, men inte så det stör.

Vi bytte också från primo till britax hiway. Vi har ingen egen bil så den har åkt i rätt många olika, och passat nästan överallt. :laugh:

Tillägg: Enda stället den inte passat är baksätet på en 9 sitsig gammal folkabuss, då räckte stödbenet inte ner i golvet! :D

Senast ändrad:

Vi har en Maxi Cosi Mobi Länk. Är helt sjukt nöjd. Dock är vår stora bil större än eran och i lilla bilen har vi sonen i fram eftersom vi alltid åker ensam vuxen i den bilen.

Fördelen är att den kan användas från tidig ålder 9-25 kg (eller som vår försäljare sa, när de kan sitta stadigt själva), den går att fälla i 4 lägen så om barnet somnar kan man med ett enklet enhandsgrepp fälla stolen under färd.

Nackdelen är att det är en av de stolarna på marknaden som tar störst plats.

Sonen är nu snart 1 år och vi bytte när han var 6 månader. Innan vi bytte skrek han oavbrutet, hela tiden, varje gång vi åkte bil. Han satt väll som en kråka. Sen vi bytte tycker han kanske inte att det är störtroligt att åka bil men det är helt klart bättre. Nu kan han dessutom sitta och kolla ut eftersom han sitter högt och bra. Som sagt jag är superdupernöjd!

Mvh Miks

Jag har en britax two-way till femåringen, en britax hi-way till lilltjejen (6 mån) och en akta duoflex till tvååringen.
Duoflexen gillar jag inte alls. Den tar massa plats när barnet väger över 11 kg, den är bara godkänd till 18 kg i bak, barnets huvud ramlar fram när det sover. Hi-way är en toppenstol, bra lutning, lätt att montera och godkänd till 25 kg på alla platser i bilen. Isabell har suttit i sin sen hon var knappt 3 månader.
Two-way är jättebra för större barn, den är stor och funkar länge bakåt.
Skit i om stolen är godkänd både framåt och bakåt, en kombistol bör inte användas framåt ändå. Några orsaker: De väger en hel del, vid en krock får barnet stolens tyngd mot sig och kläms mellan stol och bälte. Det är kass bältesstyrning i en kombistol, bältet hamnar fel. När stolen är urvuxen bakåt är den även urvuxen framåt, och man har ju barnet bakåt så länge det går.
Britax multitech är något bättre framåt än andra stolar, men den är fortfarande tung, och bältet hamnar alldeles för långt upp mot magen. Dessutom funkar den bara framåt tills barnet är ca 8 år, och eftersom de ska sitta i bältesstol till 11-12 år så måste man ändå köpa en till stol. Bättre att köpa riktig bältesstol när barnet ska vändas framåt alltså.
5punksbältet bör inte användas alls framåt, när kroppen sitter fast i stolen blir det jättestor påfrestning på nacken vid en krock. När barnet sitter i bilbältet blir det inte riktigt samma tvärstopp.

Det viktigaste är att stolen är godkänd upp till 25 kg, funkar på alla platser i bilen och passar både bil och barn. Man brukar kunna få hjälp med att testa olika stolar i bilen på de flesta butiker.

Har erfarenhet av två stolar. Akta cosmic comfort och britax hi way. Aktan köptes till vårt första barn och vi har precis i dagarna köpt en britax till henne med då vi insåg hur mycket bättre vi gillade britaxen efter att lillasyster fått en sådan.

Så mitt tips är helt enklet en britax hi way och INTE en akta stol (som säkert är en bra stol den med men jämfört med britaxen ligger den i lä).

Vi har Maxi Cosi Mobi och är, precis som Miks, sjukt nöjda! Har inte hittat några fel alls med den, och sonen älskar att sitta i den. Kan inte bli bättre, enligt mig!

Min syrra hade en Be Safe iZi Kid men den funkade bara till deras stora bil. Hon höll på att bli galen på den när de sålde stora bilen och bara hade lilla för den var så klumpig.

Då fick de ärva vår ACTA GRACO DUO FLEX som vi hade från sonen var 9 månader och växte ur babyskyddet tills han var 5 år. Lätt smidig, säker bra på alla vis i alla bilar. I en stor bil (Ford Expedition) när han fortfarande satt bakåtvänd hade vi ett extraben på den så den stod i mitten bak. När han blev större hade vi oftast en liten bilkudde (Graco Booster) för korta bilturer men varje gång vi skulle åka långt ville han ha duoflexen för han sov så bra i den. Vi hade en kudde som liksom var fast på ovansidan och med den hade han fullt huvudstöd trots att han var lång (smal, lång kille som är snart 7 och fortfarande skulle kunna ha den viktmässigt)

Senast ändrad:

Vi har också en bil med lite plats innuti (pickup) och Britax HiWay funkar bra där.
Nu har dottern fått ärva den, hon är ca1½ år nu, storebror växte dock ur den.
Visst inte på längden där var det lungt, men den blev för trång på bredden där.

Köpte en annan Britax som jag inte kommer på namnet på nu, men en lite större som vi trivs bra med och sonen blev glad över den.
Men nu kan han inte sitta baklänges längre :(
Det blir så trångt för hans ben så bara av turen in till stan så somnar hans ben och han gråter varenda gång och det känns inte ok.

Såå nu måste vi leta en frammåtvänd = ny djungel :crazy:

Hur gammal är han? Går det inte att flytta ut stolen lite så att det blir bättre plats för benen? Säkerheten försämras rejält när man vänder framåt..

Hur gammal är han? Går det inte att flytta ut stolen lite så att det blir bättre plats för benen? Säkerheten försämras rejält när man vänder framåt..

Fullt medveten om det, du tror inte vi testat? ;)
Haha jag funderade faktiskt på hur lång tid det skulle ta innan någon kom med en liknande fråga :p

Fullt medveten om det, du tror inte vi testat? ;)
Haha jag funderade faktiskt på hur lång tid det skulle ta innan någon kom med en liknande fråga :p

Tja, eftersom de flesta häromkring vänder sina ungar så fort de sitter med böjda ben utan att testa att flytta stolen eller byta stol, så brukar det bli min första fråga. De allra flesta föräldrar verkar inte ha en aning om hur barnen ska sitta i bilen, eller hur pass mkt säkrare det är att ha de bakåt.
Olyckan för några dagar sen visar ju ganska tydligt hur bra en bakåtvänd stol skyddar.

Tänkte precis på den ...

Barnet som satt i en bakåtvänd godkänd stol klarade sig helt utan allvarliga skador medan pappan och ena syskonet dog =(

Liknande trådar

Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 390
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 820
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar