Den vanliga årliga frågan vid den här tiden...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare clownen
  • Startdatum Startdatum
C

clownen

Den vanliga årliga frågan :smirk: vid den här tiden: Vad ska ni göra med era fölungar ?

Ska dom visas på fölmönstring ?
Är ni själva nöjda själva över resultatet av förra årets planerade avel när ni ser årets resultat ? Varför/varför inte ?
Ska ni sälja dom eller behålla dom ?
Eller har ni andra planer för dom ?
Betäcker ni om med samma hingst igen ?

Själva så ska vi inte visa någon av fölen på mönstringen. Det vore helt annat om det fanns spekulanter på plats och var lite kommers - men så är sällan fallet. Vi tycker helt enkelt inte att det är värt besväret :angel:

Vi är själva någorlunda nöjda med resultatet av fölen i år...Det finns dock ett par saker som jag skulle velat var annorlunda : Dels så fick vi ett hingst och ett stoföl skulle önskat att båda var ston ;)

Sedan så tycker jag personligen att hingstungen är lite för tung i typ :crazy: även fast jag fått höra av en rätt så meriterad person i avels-Sverige att det är en väldigt fin hingstunge som jag ska vara glad för :o då han har mkt hingstkaraktär och power och tre fina gångarter - jag är givetvis glad för kritiken men tycker ändå att han är för tung :angel: :D. Har blivit rådd att sälja honom som hingstämne...Jamen visst gärna - vi vill inte ha några hingstar hemma hos oss :crazy:

Stofölet är jag själv barnsligt förtjust i då hon dels är ett energiknippe utan dess like :crazy:. Hon är inte bara väldigt framåt utan har ett väldigt härligt temperament och ställer upp på precis allt man ber henne om. Hon försöker hela tiden göra sitt bästa för att vara till lags hos oss människor - men däremot sin mamma lyssnar hon inte ett dugg på. :D Hon är alltid ute på egna strötåg i hagen och mamma jagar efter. Hon även en bra typ och rör sig väldigt elastiskt. Sedan så är hon söt som en karamell...Hon är brun med svart man och svart svans och en fuxfärgad lugg :D Henne kommer vi att behålla som ett ev. framtida avelssto.

Hälsningar Helen

Sv: Den vanliga årliga frågan vid den här tiden...

Vi fick två föl i år, ett sto och en hingst, bägge svarta. Båda kommer att visas på utställning och den som ser bäst ut vid anmälan till fölchampionatet i oktober får åka även dit.

Egentligen borde de säljas... Spekulanter från Norge ringde senast i dag men det är så svårt :cry:

Vi betäcker inte med samma hingst, i år blir det vår egna, nygodkända hingst som får äran.

Stofölet blir med största sannolikhet kvar som framtida avelssto då det är det första stoföl vi fått från hennes mor som börjar bli till åren. Hingstungen skulle jag gärna behålla ett tag för att se om det är ett hingstämne eller ej.

Fick ett hingst föl efter Cornetto som jag är mycket nöjd med. ( Lite väl trotsig nu bara) :) Det är en hel del olika personer som tycker att han är mycket fin så jag tänkte visa honom på fölvisningen.
Har tänkt att sälja honom när han är mellan 4-6 år gammal eller när jag får ett bra bud på honom ;) Har seminerat om hans mamma med Cypriano ( Coriano- Lord Calando). Mamman är efter Creool- Ladalco - Joost. Imp Holland.

Jag/vi fick ett hingstföl E:CosmopoliteS-Columbus xx-Bordeaux

Är jättenöjd med honom (fasst vi önskade ett sto)

Allt är bara perfekt på honom :bump: Egentligen lite för perfekt, men med tanke på allt trubbel vi hade med brunst/betäckning/dräktighet så är vi/stoet nog värda det :d

Han föddes lite sent så vi får se om det blir fölvisning.
Har tänkt behålla honom, i alla fall tills han är 5-6år (beroende på hur dte gå rmed unghästen jag har nu och kommande föl)

ska ej betäcka någon i år, dock blir det nog två nästa år.
Planer? ja jo OS 2016 :D

Fick ett sto e. For Feeling - Concorde. Vi är nöjda med henne. I perioder har vi tyckt att hon varit jättefin, i andra perioder har hon varit lite hög bak och dessutom lite väl knubbig (utseendemässigt) och då sett lite tråkigare ut. Men vi är på det hela taget väldigt nöjda.

Troligen ska hon visas på fölvisning. Vi siktar på att behålla henne som avelssto, under förutsättning att hon utvecklas som vi hoppas förstås.

Stoet är i år seminerad med Casir Ask.

Vet inte om jag får vara med i denna tråd,,,har ju trots allt en korsning.
Men jag skriver ändå.

Hingsten min ska på utställning/fölbedömning i Halmstad i höst.
Ska bli kul att få honom bedömd.
Han har fått väldigt bra kritik av de som sett honom än så länge.

Annars är det väl hantering som gäller och ev. flytt med mamman sin hem till stallet vi har på gården.

Vi fick tre föl i år.
1. sto e.Métall u.Zoya e.Rubignon-Ampere. En alert fölunge med mycket energi. Hon är lite blyg, men går nog över. Hon är välgödd (läs fet) och ganska knubbig just nu (1 månad), men har fin resning. Det är Zoyas första föl och hon har ett säkert möderne, så jag tror att detta blir en fin häst.
2. sto e.Métall u Jarrah e.Martini-Flamingo. Stor, långbent fölunge med stor utstrålning. Vet man inte att det är ett sto så tar man för givet att det är ett hingstföl. Hon ser ut att röra sig bra och taktmässigt. Jag är väldigt nöjd med henne! Dessvärre är hon lika blyg som det andra Métallfölet än så länge.
3. hingst e.Camaro M u.Pärla e-Happy day-Furidant. Ädel, lång hals men tyvärr sned i frambenen än så länge. Enligt vet ska vi inte göra något åt det, så jag hoppas att det blir OK. Stoets föl brukar vara lite krokiga i början, men bli helt OK sedan. Det är en underbar kille, mysig och social. Förutom benen kan man inte vara annat än nöjd med honom.

Jag bestämmer mig inte förrän den dag mönstringen är om jag ska visa eller ej, men jag håller för troligt att vi visar stofölen. Pärlans föl brukar vara i helt fel växtperiod när visningarna äger rum, så grabben blir säkert ej visad. Ser de OK ut i augusti så anmäler jag dem iallafall. Jag tycker att det är roligt att visa föl och Jarrah och hennes avkommor älskar att visa upp sig.

Alla borde vara till salu, men jag är frestad att behålla Jarrahs föl, speciellt med tanke på att Jarrah hade en skada på livmoderhalsen efter att ha klämt ut denna stora fröken och kanske inte blir dräktig i år. Vi får se. Får jag bud på henne så får jag överväga saken.

Jag betäcker inte om med samma hingst i år. Jag tycker att det är roligt att pröva nya, så det blev Figaro R på Zoya (skulle haft Don Romantic men det blev för bråttom med att seminera), Don Romantic på Jarrah och Qalle på Pärla.

Hitills har vi fått 5 av 6 föl. 2 ston och 3 hingstar alla efter Ebäckens Savoy.
Finast av dem alla är nog "Jarrahs" pojk. Han är underbar, ljusbrun med ett vackert huvud och underbart sätt.
Idas stoföl är en ardenner just nu :crazy: lite kralligaste laget med pappas hals :eek: , det andra stofölet har jag inte sett ännu då stoet är sålt till Öland. De 2 andra hingstfölen är rena WM och är sålda redan. Hela kullen ska säljas, de var en försökskull då vi betäckte alla våra ston för att träna på att betäcka för hand på ston olika storlekar :bump:
I år har vi betäckt med 3 olika hingstar.
Ida med HT
Poppy, Sunny och Dolly med Savoy
Bella och Cigridh med B.Bells.
Nästa år så betäcker vi troligen halva gänget med vår egen hingst :banana: (de som får betäckas med honom)
Vi kommer att visa alla föl som är hemma då vi har fölvisningen på gården i oktober :banana: :banana:

Jag fick ju ett hingstföl efter Bochelli i år. Honom ska jag behålla själv som ridhäst.
Jag är nöjd med resultatet. Ville iofs ha ett fuxfärgat stoföl och fick mörkbrun hingst men, men.

Jag är ju själv nybörjare inom avel och kände mig lite osäker så jag har varit iväg och visat mitt sto och föl för en erfaren uppfödare/föl/unghästvisare för att få hjälp att bedöma vad stoet ger och han tyckte mkt om honom. Det han kommenterade speciellt var benen, halsen och att han är högställd. Gångarter har jag lite svårt att avgöra än.
Även mitt stos uppfödare var och tittade och de kommenterade också att han var så korrekt i benen redan 3 dgr gammal.

Något som jag är väldigt nöjd med är att fölet är mkt lugn och sansad, framåt och modig. Kommer fram först i hagen. Mamma kan vara lite svår att fånga in ibland men han kommer fram så då är det bara att ta honom istället så kommer allt mamma med.
Jag valde ju Bochelli mkt pga av temperament och ridbarhet då mitt sto har varit svår som unghäst och har lite lätt att stressa upp sig. Så med det resultatet är jag jättenöjd.

Jag har betäckt om med Figaro R. Mycket pga hans temperament och ridbarhet.
Jag vill ha hästar med hög ridbarhet, det är så mycket roligare då.

Här kommer din Hilton :)
hilton4_stor.jpg

Hur ska jag kunna motstå?? Han är ju underbar! Jag kommer bestämt att "behöva" honom till hösten. Är han fux eller ljusbrun?

Vad ska ni göra med era fölungar ?
Har bara ett föl i år, New forest, hingst f.28 maj e.Miclas Activ RNF 100 u.Miss Ellie RNF 1560 (ELIT-prem)
Ska dom visas på fölmönstring ?
Ja, jag tror det. Första visningen blir på lördag, utställning tillsammans med mamma :)
Är ni själva nöjda själva över resultatet av förra årets planerade avel när ni ser årets resultat ? Varför/varför inte ?
Ja, han ser exakt ut som jag förväntat mig. Enda tråkiga är att han blir skimmel, nu är han svart med bläs, och det hade varit roligt om han hade fått behålla färgen. Supertuff är han, jättehärlig unge!
Ska ni sälja dom eller behålla dom ?
Han är såld.
Eller har ni andra planer för dom ?
Hade inte tänkt att sälja egentligen, men samma familj har köpt hans treåriga halvsyster e.Dart Light RNF 113, och de är mycket intresserade av ponnyhoppning, och det är precis vad han är avlad för... :smirk:
Betäcker ni om med samma hingst igen ?
Nej, Miss Ellie är betäckt med Fredriksbergs Dizney RNF 98.
Både Miclas Activ och Dizney e.Smedhults Cavat RNF 44.

Hlsn Helena

Ljusbrun ser han ut att bli, id kontrollanten skrev brun i papprena.
Om du behöver honom redan i höst så kanske du vill låna med mamma också så han inte behöver vänjas av för tidigt? :idea:

Jarrah skrev:
Vi fick tre föl i år.
1. sto e.Métall u.Zoya e.Rubignon-Ampere. En alert fölunge med mycket energi. Hon är lite blyg, men går nog över. Hon är välgödd (läs fet) och ganska knubbig just nu (1 månad), men har fin resning. Det är Zoyas första föl och hon har ett säkert möderne, så jag tror att detta blir en fin häst.
2. sto e.Métall u Jarrah e.Martini-Flamingo. Stor, långbent fölunge med stor utstrålning. Vet man inte att det är ett sto så tar man för givet att det är ett hingstföl. Hon ser ut att röra sig bra och taktmässigt. Jag är väldigt nöjd med henne! Dessvärre är hon lika blyg som det andra Métallfölet än så länge.
3. hingst e.Camaro M u.Pärla e-Happy day-Furidant. Ädel, lång hals men tyvärr sned i frambenen än så länge. Enligt vet ska vi inte göra något åt det, så jag hoppas att det blir OK. Stoets föl brukar vara lite krokiga i början, men bli helt OK sedan. Det är en underbar kille, mysig och social. Förutom benen kan man inte vara annat än nöjd med honom.

Jag bestämmer mig inte förrän den dag mönstringen är om jag ska visa eller ej, men jag håller för troligt att vi visar stofölen. Pärlans föl brukar vara i helt fel växtperiod när visningarna äger rum, så grabben blir säkert ej visad. Ser de OK ut i augusti så anmäler jag dem iallafall. Jag tycker att det är roligt att visa föl och Jarrah och hennes avkommor älskar att visa upp sig.

Alla borde vara till salu, men jag är frestad att behålla Jarrahs föl, speciellt med tanke på att Jarrah hade en skada på livmoderhalsen efter att ha klämt ut denna stora fröken och kanske inte blir dräktig i år. Vi får se. Får jag bud på henne så får jag överväga saken.

Jag betäcker inte om med samma hingst i år. Jag tycker att det är roligt att pröva nya, så det blev Figaro R på Zoya (skulle haft Don Romantic men det blev för bråttom med att seminera), Don Romantic på Jarrah och Qalle på Pärla.
Mitt Metall föl hingst är också lite blyg av sig.
De kanske är sådana

Vilken bra o intressant tråd! :)

Fick ett hingstföl efter Briar-Diaglyphard xx i år. Mitt första o stoets tredje. Visste att det skulle bli en fux så det var ingen överraskning, men att det blev en hingst med mycket vitt var ett stort plus i kanten!
Han är lätt o ädel i typen med mycket utstrålning (vacker enligt andra). Hans 'minus' är väl kanske halsen som är rätt bred o kanske ngt lågt ansatt. Han föddes x-bent, men det har rättat till sig fint. Fortfarande lite utåttåad från kotan på ena, ska promenera på hårt underlag o stärka ligamenten enligt hovslag rek.
Gångarterna tycker jag är svårt att se, spec traven som han visat ca fem steg sen han föddes... ;) Men om man jämför med andra fölet i stallet, så är den nog mer elastisk när den rör sig medans min är snabbare i benen än så länge.
Kunde inte fått ett bättre temperament! Mamman, som ju är fbl, kan vara rätt nervig ibland men av det syns inte ett spår i fölis. Charmig, gosig o finner sig i det mesta. Väldigt vild o nafsig för tillfället dock... :devil:
Planen är att behålla honom, åtminstone tills dess man kan se ridbarhet osv. Vill ju han en dressyrhäst av någorlunda klass. Vill gärna behålla honom som hingst så länge som möjligt också, beror ju givetvis på hur han uppför sig.
Vill hemskt gärna visa på mönstring, iom att det är min 'förstfödda' så vill jag vara med om ALLT o se hur det går till osv.
Skulle gärna betäckt om Briar i år, men priset gick upp så i år blir det Don Romantic istället.

En liten parentesfråga till 'veteranuppfödarna':
Om stoet är ganska tufft o uppfostrande mot fölet, dvs tolererar inte för mkt bus o vaktar mat osv, hur påverkar det? Blir han tuff som henne eller mer undergiven i sitt eget beteende(tex i flock senare)?

Det är egentligen svårt att svar på den frågan exakt men jag har ett sto som från början visar ungarna var skåpet ska stå och dom ungarna är otroligt lätthanterade när dom ska hanteras av oss människor - dom är vana att lyssna och gör sitt bästa för att vara till lags. I grupp med andra hästar så har ingen av dom varit ledarindivider - men heller inga mesproppar utan dom hamnar någonstans mittemellan i regel.

Hälsningar Helen

I århar jag ett föl
Hingst 1 mån. Pappa Metall ) Mamma Maraton Utrillo Vagabond Lansiär.
Han hade jag tänkt visa men han är lite utåt tåad hbak. Annars är han snygg. Högrest väl formad.
Har en mycket mycket luftig fin trav. En bra galopp.
Ja igentligen mycket fin.
Men h bak utåt tåad . När han föddes gick han på kotan där. an är en feg is.
Hade börjat komma fram och ville bli kliad på rygg och rumpa. Ända till jag fångade han i grimman.
Nu fegar han igen. Tålamod.

Har även en2 åring. pappa Lavirco 967) Han skall ridas in och kolla hurdan han ser ut 3 test. Han var inte så snygg som föl 46 p. men nu har han växt i kläderna och är stilig.
Någon av dom skall säljas tror jag.

Liknande trådar

Avel hejsan!! hoppas kunna få lite råd och tips här!! själv har jag aldrig haft eget föl, men nu har jag vart på praktik genom skolan (går...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 321
Senast: Elma_vip
·
C
Avel Vad är planerna med årets fölungar ? Ska ni sälja eller spara ? Hur tycker ni att verkar för dagen ? tempermant ? Gångarter ? Själva...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 895
Senast: Alva
·
C
Avel Jag tänkte den här trådenkunde vara lämplig nu när många frågar om hingstval till sina ston. Många av frågorna kring detta som brukar...
Svar
3
· Visningar
1 543
Senast: Guld
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Boxvila efter ledinjektion
  • Reklamera häst