Den uppvisningsmässiga slutan.

bigganl

Trådstartare
I en tråd i ett annat forum upptäckte jag att det finns olika meningar om hur en sluta ska vara vid uppvisning/tävling.
Hur har ni lärt er? Ska den uppvisningsmässiga slutan ridas på 3 eller 4 spår?
Jag har kikat lite i böcker skrivna av elitryttare inom dressyren.
Den ena skriver att både öppnan och slutan ska vara på 3 spår vid tävling, den andra skriver att öppnan ska vara på 3 spår vid tävling, men slutan på 4 spår, både öppnan och slutan skall dock bilda 30 grader mot spåret i idealfallet och det borde vara svårt att få 30 grader med olika mycket böjning, så det blir ganska motsägelsefullt.
Vad säger era instruktörer? Det är ju intressant att både tränare och tävlande ryttare har olika åsikter om hur en rörelse ska ridas korrekt, tycker jag.

Sv: Den uppvisningsmässiga slutan.

Enligt TR som vi ska följa, är det fyra spår som gäller. Ändringen kom för ett par år sedan. Däremot är det fortfarande tre spår för slutan.

JAG personligen rider hellre på 3 spår än 4 på träning. Det kräver mer samling vid 4 spår och då blir det lätt att det blir fel. Om jag har tränaren som tittar kan jag rida på 4 spår, men endast om jag har hjälp vid marken.

På tävling rider jag både öppna och sluta på 4 spår, av den enkla anledningen att många domare inte verkar vara tillräckligt kompetenta att se att 3 spår är på 3 spår utan får ofta komentaren "för lite böjningen/tvärning"

Har nu kollat i böcker.Tibblin:
-
Den klassiska slutan är på 3 spår, men precis som vid öppna är det tillåtet att lägga till lite tvärning, så att avståndet mellan yttre bakfoten o den inre fram blir ung. en hovsbredd.
En bild Dante visar på det.
I Lithanders bok skriver han om ca. 15 cm.

Ett bra citat till:
Den inre skänkeln är för slutan vad den YTTRE är för öppnan.
Detta innebär att om den inre skänkeln verkar kraftigt framåtdrivande o tvingar hästen att sätta det inre bakbenet djupare under sig, måste den äventrampa mer under sig med det yttre.
Häri ligger rörelsens SAMLANDE värde.

Senast ändrad:

Jag ska ärligt säga att jag har ingen aning.

Jag rider aldrig med speglar, så jag kan inte bedöma om jag rider på 3 eller på 4 spår.

Jag eftersträvar en harmoni och ett flyt i skolorna, ska jag rida tävlingsskolor, så tänker jag mig att ingången i dem ska vara som början på en 8 m volt, då brukar det bli rätt tvärning.

Aha, intressant. Jag tävlade på 80 och 90 talet och det kan förklara varför jag bara fick höra att den uppvisningsmässiga skolan skulle vara 3 spårig.
Lussan skriver i sin bok
Citat "I den klassiska slutan (det tävlingsmässiga utförandet) rör sig hästen med en så stor tvärning, som åstadkommes genom böjning i bålen. att det bildas tre spår." Boken utgiven 2001.

Kyra skriver i sin bok: om öppna, Citat " Hästen rör sig på tre spår. Tvärningen är sådan att hästen i idealfallet bildar 30 graders vinkel med spåret."
om sluta: "Hästen rör sig på 4 spår. I sluta längs långsidan skall hästen i idealfallet bilda en 30 graders vinkel med fyrkantspåret. Boken gavs ut 1996.
Detta blir lite konstigt för mig för om hästen ibåda fallen ska bilda 30 grader mot spåret så borde tvärningen vara lika stor.

Hur kommer det sig att man har ändrat i TR, stt slutan ska vara 3 spårig öppnan ska vara 4 spårig? varför ska de ridas med olika stor tvärning?
Kyra försspråkar dessutom motsatsen.
Nu blev jag ännu mer förvirrad.
Tibblin skriver också att den klassiska slutan är på 3 spår. (Egentligen var det det jag funderade på då jag mötte på de som hävdade att den klassiska slutan alltid ridits på 4 spår. )

Läste du inte mitt inlägg ovan:confused: Tibblin:
-
Citat:
Den klassiska slutan är på 3 spår, men precis som vid öppna är det tillåtet att lägga till lite tvärning, så att avståndet mellan yttre bakfoten o den inre fram blir ung. en hovsbredd.

En bild Dante visar på det.

TR:-
"Hästen skall böjas så mkt att yttre bak- och inre framfot går på samma spår (3 spår). Under förutsättning att det ej får ngn negativ inverkan på slutans kvalitet kan fyrspårighet accepteras, men avståndet mellan yttre bak- och inre framfot får ej överstiga en hovsbredd."

Om det bara är en domare som dömer så sitter ju den vid C, om man gå ska göra en sluta på långsidan är det svårt för den att se att man tvärar när man rider på 3 spår, så då kan man ju tvära lite extra, så det blir 4 spår så att det blir lite tydligare.
så har jag lärt mig iaf.

Jo jag läste. Det var ju precis det jag skrev i den andra tråden, att domarna kunde godkänna något kraftigare tvärning, men att den 3 spåriga slutan är den man skulle sträva efter på tävling.
Axel: Vet du varför de ändrat i TR när det gäller öppnan? (Jag misstänker att du är tävlande ryttare även nuförtiden,)

3 spår är inte mkt alls om det är en som har benen tätt ihop:crazy:

Sen är det jättesvårt att se för domarna som inte sitter mitt framför- fråga tränarna.
Sen har man infört diag. slutor redan i Msv b där det inte krävs så mkt böjning, men lite verklig tvärning.

Alltså jag vet inte, men tror att det var för svårt att kunna göra en korrekt bedömning med 3 spår.

Ja men varför vill de att öppnan ska vara 4 spårig men slutan 3 spårig? Det borde vara lika svårt/enkelt att se tvärningen i båda fallen tycker jag.

Jag uppfattar det som att man vill ha lika mkt.
Man har ju lite att spela på om det inte är exakt 3 eller 4 spår.

3 spår är inte mkt alls om det är en som har benen tätt ihop:crazy:

Sen är det jättesvårt att se för domarna som inte sitter mitt framför- fråga tränarna.
Sen har man infört diag. slutor redan i Msv b där det inte krävs så mkt böjning, men lite verklig tvärning.

Vaddå infört??? Det var ju diagonalslutor redan i den gamla MsvB:3 och den tog dom bort för den nya B:3 som kom 2005

Skall man ha poäng då måste man rida på 4 spår annars blir den för rak, det blir faktiskt inte så mycket varken böjning eller tvärning av en 3-spårig. Domaren sitter ju på mitten och slutan ser nästan helt rak ut därifrån om den rids på 3-spår.

Sedan som jag sa för flera år sedan kom ju i Ridsports dressyrkrönika eller vad det nu var att domarna idag vill se att man rider diagonalslutor i ökad trav och en massa annat som var fel för bästa poäng... så domarna skiter ju i egentligen hur en rörelse korrekt skall utföras och vill bara se flashigt verkar det som :smirk:

Rättelse till mitt eget inlägg. Jag skrev att slutan fortfarande ska vara på tre spår, jag menade såklart öppnan. Det är slutan som ska vara på fyra spår. Tänk att jag aldrig kan lära mig att läsa igenom mina inlägg innan jag postar dem :).

Den förklaring jag fick om varför man ändrade att slutan skulle vara på fyra spår istället för tre var att man ville uppmuntra att visa att man har en häst lösgjord och samlad? OBS! inte mina ord.

Det var någon som svarade att man ändrat i TR för något eller några år sedan och där står nu att öppnan fortfarande ska vara 3 spårig men slutan numera 4 spårig. Jag har inga nya TR själv så jag kan inte kolla, men om det är så tycker jag det är lite underligt.

Sedan som jag sa för flera år sedan kom ju i Ridsports dressyrkrönika eller vad det nu var att domarna idag vill se att man rider diagonalslutor i ökad trav och en massa annat som var fel för bästa poäng... så domarna skiter ju i egentligen hur en rörelse korrekt skall utföras och vill bara se flashigt verkar det som :smirk:[/QUOTE]

Det är en av orsakerna till att tävling inte längre känns lockande för mig.

Det var någon som svarade att man ändrat i TR för något eller några år sedan och där står nu att öppnan fortfarande ska vara 3 spårig men slutan numera 4 spårig. Jag har inga nya TR själv så jag kan inte kolla, men om det är så tycker jag det är lite underligt.

Japp, det stämmer. Man ändrade för ett par år sedan.

Men vet du orsaken till att man vill ha öppnor och slutor utan samma tvärning? Det tycker jag är lite underligt.

Nej, har ingen aning. Det jag hört är bara, som jag skrev i ett tidigare inlägg, att en fyraspårig sluta skulle uppmuntra till att visa mer lösgjordhet och samling.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
Hästvård Börjar med att skriva att jag undanber påhopp, samt råd att åka till veterinär, för det kommer jag givetvis att göra. Detta är endast en...
Svar
12
· Visningar
1 922
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 349
Senast: Otherside
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka