Den ultimata P.R.E hästen?

TwiggyM

Trådstartare
Vilken p.r.e är för er den ultimata? Finns det en hingst/sto som ni verkligen tycker är en kanonrepresentant för rasen?

Visa bild och motivera varför just den hästen tillför så mkt till rasen/är en bra representant.

Sv: Den ultimata P.R.E hästen?

Jag begransar mitt utval av vad jag tycker ar bra exemplar utav rasen till den exteriora delen. Svart att bedomma ngt annat utan att ha haft personlig kontakt med dem.

Har ar en hingst som jag tycker har valdigt trevlig exterior;
zpaxdtvv.jpg
moyoihpu.jpg

Ultimat och ultimat, så långt vill jag nog inte sträcka mig; dels pga otillräcklig kunskap, dels pga att jag tycker det är svårt att utse ultimata individer överhuvudtaget. Alla har ju sina fördelar och nackdelar. Men några PRE:er jag gillar (och som inte finns här i Sverige) är t.ex.:

Alborozo - http://www.kilimanjaroranch.com/Andalusian-Stallions.htm Se video "Alborozo in Spain" - jag gillar hans utstrålning och massa, samt rörelser. Han har dock tyngder på benen på filmen.

Zagala XXXV - http://www.kilimanjaroranch.com/Andalusian-Mares.htm Se video "Zagala in liberty" - gillar hennes trav!

Melosa XIII - http://www.elevagedesartigues.fr/galerie/melosa_g2.html Gillar ffa hennes hals och hennes blodslinjer.

Ovanstående var bara några exempel. Det finns många jag tycker är fina, inte minst mitt egna sto! :angel: ;)

Sa manga som tittar men ingen som svarar,
passar pa att putta upp traden med nagra bilder pa ett par hastar till som jag tycker ar trevliga representanter for rasen;

fghbcbta.jpg

En till bild
Fer Tempranillo en hingst med flera utstallningsmeriter bla;
Campeon Joven SICAB 2002,
Campeon Joven och Campeon Movimientos SICAB 2003.

En annan snygg hingst
sonador.jpg

Fer Soñador

Bada hingstarna kommer fran ett stuteri pa Mallorca vars hastar vinner manga priser.
I mitt tycke har de flera riktigt snygga hastar som ror sig trevligt.

Fer Tempranillo har jag noterat i något tidigare sammanhang som en ståtlig hingst. Den andra ser också fin ut! De skall ju förena lätthet med massa, har ofta slagits av hur pass ädla de PRE:er jag stött på i verkligheten faktiskt är, jämfört med hur de ser ut på bild.

Vad menar du med att de ar adla i verkligheten jamfort med pa bild ? Skyller att det kopplar lite segt pa en lang dag pa jobbet, ar trott i huvudet :D :p
Nu har jag valdigt dalig koll pa de PRE som finns i Sverige. Men menade du att de jamfort med de "spanska" ar latta i modellen ?

Jag haller med dig om att massa ska forenas med latthet. Tittar jag pa bilder pa PRE hastar i Sverige pa tex avelsforeningarnas sidor, sa finns det manga i mina ogon som inte ar speciellt rastypiska.
Antar att det kan handla till viss del om okunskap ¿? Eftersom svenskar generellt inte ar sa vana med rasen, med deras rorelsemonster, utseende etc sa kanske man inte alla ganger vet vad som faktiskt ar en riktigt bra hast och vad som ar en medioker ? Jag har manga ganger forvanats over hur lite manga verkar veta; folk har blivit helt lyriska over hastar som jag visat eller varit med att visa och som i mina ogon och flera spanjorers verkligen inte ar nagot speciellt. Sen finns det saklart MANGA mindre vackra och mediokra hastar och folk som inte kan hast bra aven har i Spanien !

Visst kan en icke rastypisk hast vara riktigt lacker att titta pa och vara en drom att rida, tavla etc. Men bara for att det ar en snygg och trevlig hast som rakar vara hingst sa behover det inte betyda att den maste anvandas i aveln.

En bonusbild pa Fer Tempranillo ! :love:

Visst kan en icke rastypisk hast vara riktigt lacker att titta pa och vara en drom att rida, tavla etc. Men bara for att det ar en snygg och trevlig hast som rakar vara hingst sa behover det inte betyda att den maste anvandas i aveln.
:bow: :bow: :bow:
Kan ju bara säga att just dom hingstarna du har gett exempel på är vad jag tycker är en bra P.R.E ;)
det som är synd är att det är svårt att hitta bilder på dom gamla godingarna !!:( men jag letar !! hhahahahhaha

Tesora (älskar PRE)

Vill bara säga att som dressyrinriktad hade jag definitivt köpt mig en ridbar PRE istället för halvblod om jag hade haft råd.

En par bekanta har en godkänd PRE-hingst, som de importerade från Spanien som 3-åring för 150´eller 300´ (kommer inte ihåg vilken summa det var för de köper bara dyra hästar).
Han har inte den bästa traven ur tävlingssynpunkt men vem bryr sig om det när han kunde alla de svåra skolorna som 6-åring och utförde dem med sådan lätthet att jag drägglade av avundsjuka.

Jo de kommer ju mer till sin ratt i de lite hogre klasserna dar det ingar mer samlade rorelser.
De far allt att se sa enkelt ut !

Sen ar de verkligen en drom att rida :love:
(partisk ? neeej vad da :p)

Jo de kommer ju mer till sin ratt i de lite hogre klasserna dar det ingar mer samlade rorelser.
De far allt att se sa enkelt ut !

Sen ar de verkligen en drom att rida :love:
(partisk ? neeej vad da :p)

Inte är du partisk, det du skriver är ren och skär sanning.
Folk tjatar om att rida islandshäst för upplevelsens skull MEN är du dressyrintresserad så finns det ingen våtare dröm än att rida en väl skolad pre.
Bättre än sex skulle jag vilja sammanfatta det.

Min farfar bodde i Spanien i flera år och när vi hälsade på honom red jag alltid pre.
Våra halvblod går inte att jämföra i ridbarhet och lätthet.
Som sagt, hade jag haft råd skulle valet varit lätt...superlätt.

Fast jag hade nog köpt en import tror jag, de svenskuppfödda jag sett hittills har inte imponerat.

Du kanske vet, hur noga är spanjorerna med hanteringen av hästarna?
Hur tar de dem och lägger de ned tid och möda på hanteringen?
Är de lika strikta och hårda som tyskarna?

Tycker pre och tyska hästar är så väluppfostrade jämfört med svenska :p

Ferrero-hästarna.... *Dregglar* Kolla in deras fina hästar på www.yeguadaferrero.com
De har fantastisk gång, är harmoniskt byggda men jag skulle önska mer massa. Är väldigt förtjust i Fer Tempranillo, och framför allt Fer Boton... :love:
http://www.certamenesecuestres.com/INDEX.ASP?ID=18&COD_EJEMPLAR=190101002419580 Jag ser framemot att se hur han utvecklar sig. Missade honom på SICAB förstås (dumma flygbolag :mad: ) Kolla in deras fina hästar på www.yeguadaferrero.com
Just nu kollar jag in Champion- hingstarna i Spanien och det finns ingen jag tycker är perfekt och svårt att hitta en som jag skulle tycka passar mitt sto. Jag tycker de har ofta för svag bakdel. Och jag skulle bra gärna vilja veta om ALLA hovslagare är så dåliga eller om hästarna ser ut så i benen från början... Hovvården är skrämmande, jag vet spanjorer som tar in hovslagare från England. Att spanjorerna i allmänhet inte verkar kunna nåt om sadelinpassning vet jag så det får man hålla koll på när man kollar på ryggarna :crazy:
Jag tycker det finns många fina ston i Sverige men inte lika många fina hingstar tyvärr som kan matcha dessa. Jag måste bara hålla med spanjorerna; det finns INGA perfekta hästar!
Men det finns gott om vackra hästar!!!
Jag är otroligt kritisk och kommer tyvärr aldrig hitta den ultimata hingsten till mitt sto, det får jag acceptera. jag får använda den som passar bäst av de som finns tillgängliga helt enkelt.
Mycket funderingar som vanligt...... Åk till SICAB om ni vill se fina hästar :banana:

Vad menar du med att de ar adla i verkligheten jamfort med pa bild ? Skyller att det kopplar lite segt pa en lang dag pa jobbet, ar trott i huvudet :D :p
Nu har jag valdigt dalig koll pa de PRE som finns i Sverige. Men menade du att de jamfort med de "spanska" ar latta i modellen ?

Hmm, lite trött själv, märker jag.! ;) Vad jag försökte få fram var att jag tidigare uppfattat PRE:er som ganska grova (om än enormt vackra) hästar, men sedan jag började sätta mig in mer i rasen och ffa började åka ut och titta på olika PRE:er har jag slagits av att de ofta är betydligt ädlare än många halvblod, trots att de har rejälare halsar och är välbyggda överlag. Nu syftar jag alltså inte på PRE:er i Sverige resp. utomlands, utan generellt. Mitt oridna 9-åriga PRE-sto har t.ex. betydligt kraftigare hals och bakdel än mitt fn sporadiskt ridna halvblodssto, trots att den senare har en för halvblod rätt ordentlig hals. Men tittar man på bålen och benen (inte minst skenbenen) är mitt halvblodssto betydligt grövre. Har även upplevt detsamma när jag jämfört olika PRE-hingstar med halvblodshingstar. De har helt olika kroppstyper helt enkelt, och jag är verkligen förtjust i kombinationen av mycket massa med ädelhet i PRE:erna. Är inte förtjust i PRE:er som ser ut som halvblod.

Du kanske vet, hur noga är spanjorerna med hanteringen av hästarna?
Hur tar de dem och lägger de ned tid och möda på hanteringen?
Är de lika strikta och hårda som tyskarna?

Tycker pre och tyska hästar är så väluppfostrade jämfört med svenska :p

De stallen som jag ar/har varit i kontakt med tycker jag behandlar hastarna bra. Givetvis finns det alla typer av hantering aven har; bra som dalig. Men alla hastar jag har traffat tycker jag har varit trevliga att hantera. Aven de man ser pa tavlingsplatser etc uppfor sig alltid val. Pa de allra flesta tavlingar sa ar det alllt fran fyra ar gamla hastar. Ofta hingstar. Har generellt fatt samma uppfattning som dig att de ar valuppfostrade och trevliga att ha och gora med.

Min kusin som varit har ett par ganger och under sommaren en langre period sa nar hon kommit hem till Sverige att "Jag blir tokig pa vara trakiga och ouppfostrade svenska hastar. Det ar ju inte ens roligt att rida nar de ar sa har..bokiga !" Nar jag ar hemma och rider nagon hast sa reagerar jag allltid pa attt det kanns som de snubblar fram nar man rider och knappt lyfter pa fotterna :D :p

Och visst ar det sant, det ar pengarna som stoppar en fran att aga en sjalv !

Blue Jewel; Just nu kollar jag in Champion- hingstarna i Spanien och det finns ingen jag tycker är perfekt och svårt att hitta en som jag skulle tycka passar mitt sto. Jag tycker de har ofta för svag bakdel. Och jag skulle bra gärna vilja veta om ALLA hovslagare är så dåliga eller om hästarna ser ut så i benen från början... Hovvården är skrämmande, jag vet spanjorer som tar in hovslagare från England. Att spanjorerna i allmänhet inte verkar kunna nåt om sadelinpassning vet jag så det får man hålla koll på när man kollar på ryggarna

Jag tror att det ar sa att har i Spanien finns det gott om folk med stuterier och hastar som egentligen inte kan sa mycket hast. De har bara valdigt mycket pengar och tycker hastar ar vackra. Kanske har de billig arbetskraft anstalld for att skota stallarna och hastarna och de i sin tur vet inte heller mycket utan gor det som de blir tillsagda fran cheferna att gora. Har aven sett alltfor manga exempel pa veterinarer som inte verkar kunna speciellt mycket, eller hovslagaree som inte riktigt vet vad som ar bast for varje individ utan verkar/skor alla lika.

Over lag sa tror jag inte att alla har samma individ tankande nar det kommer till hastar som vi har i Sverige. Har ser man dem mer som en hast i mangden manga ganger. Men givetvis som med allt finns det alla typer av hastmanniskor.

Angaende Ferro hastarna, jo deras hastar kan man dreggla lange over :love: Riktigt snygga. Tycker om deras hemsida ocksa.

Tabitha; Mitt oridna 9-åriga PRE-sto har t.ex. betydligt kraftigare hals och bakdel än mitt fn sporadiskt ridna halvblodssto, trots att den senare har en för halvblod rätt ordentlig hals. Men tittar man på bålen och benen (inte minst skenbenen) är mitt halvblodssto betydligt grövre. Har även upplevt detsamma när jag jämfört olika PRE-hingstar med halvblodshingstar. De har helt olika kroppstyper helt enkelt, och jag är verkligen förtjust i kombinationen av mycket massa med ädelhet i PRE:erna. Är inte förtjust i PRE:er som ser ut som halvblod.

Jo stona ar ju ofta lite tyngre i modellen an hingstarna. Har en kompis som verkligen ar en "sto-manniska" och som givetvis fastnat for PRE hastarna nar hon varit och halsat pa mig. Forst var hon helt saker pa att hon skulle kopa ett sto men efter att ha spenderat mer tid med dem sa borjade hon inse varfor man till viss del inte rider pa stona har. De ar helt enkelt inte avlade for att vara ridhastar pa samam satt som hingstarna ar. Men visst finns det undantag, har sjalv ridit in nagra ston under min tid har som av olika anledningar inte passat till avel.

Haller med dig om att mycket massa i kombination med latthet verkligen ar nagot man fastnar for !!! Har alltid varit fullblodsfantast och har aldrig varit sa speciellt fortjust i hastar av tyngre modell for de jag har sett har alltid sett sa tunga ut. De har inte rort sig med den latthet som jag tycker om fran fullbloden. Det ar denna latthet tillsammans med deras enorma arbetsvilja som gor att man inte kan annat an alska dem :love:

Och visst ar det sant, det ar pengarna som stoppar en fran att aga en sjalv !

Va, är det pengarna som stoppar en från att AGA en själv?! Så läste jag meningen först, eftersom stycket ju handlade om hanteringen.. :D

De ar helt enkelt inte avlade for att vara ridhastar pa samam satt som hingstarna ar.

Intressant aspekt, men är inte ston och hingstar framavlade på samma sätt egentligen? Håller dock med om att ston och hingstar kan skilja sig ganska ordentligt i exteriören..

Det ar denna latthet tillsammans med deras enorma arbetsvilja som gor att man inte kan annat an alska dem :love:

Jag håller med! Upplever med mitt sto att det är som att umgås med en Enhörning - på riktigt! Åtminstone såsom jag tänker mig en sådan. Hon är som ett sagoväsen helt enklelt! Nervig och lugn på samma gång. Och hon vill så väl - är absolut inte hård i skallen som många halvblod. Jag bara älskar henne!! :love:

Nu kom jag visst ifrån ämnet lite - sorry..

puttar upp tråden lite , är spekulant på en dotter efter Fer tempranillo, men har bara sett henne som hastigast och måste bestämma mig fort ( galet -jag vet :crazy: ) .

Ni som känner till denna hingst , kan ni berätta mer om honom och hur han nedärver sig , finns det något genomgående? Närver han sin gång, huvud etc.

Ett annat intressant sto är efter Delegado mac, känner ni till honom?

Snabba svar önskas:banana:

Nu uppdaterar jag min gamla tråd. Vill ha fler bilder på PRE hästar ni anser är rastypiska och vackra på ett eller annat sätt. Vi måste inte söka den ultimata PRE:n men en fin sådan :)

Helst inte egna hingstar så tråden ej tas bort. In med länkar och bilder så kan vi väl se om vi tycker olika eller lika?

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
528
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 660
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 105
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
888
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka