Den ultimata formtoppen....

kicki71

Trådstartare
Vilket foder lämpar sig mest att öka på, då man vill få en formtopp på hästen till tävling? Låt oss säga att man har fyra veckor på sig.

Höet, havren eller annat tillskottsfoder, tex Krafft???

Vad ger en sk mjuk stegring, av "sökandet" efter denna "topp" och hur lång tid har man på sig innan högsta effekt kommer? När ska man börja????

Många och konstiga frågor men hoppas nån förstår vad jag menar och har någon bra förklaring..... ;)
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Formtoppen brukar man fixa genom anpassad träning i olika intervaller.
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Visst, men man kan väl inte bara anpassa träningen, utan måste väl även anpassa foderstaten???
Oftast så försöker man variera sin träning så mycket som möjligt, men hästen går kvar på samma gamla foderstat hela tiden.
Inför tävling och vägen dit, skulle jag på bästa sätt velat toppa hästen, med både foder och träning, för att efter prestationen åter "gå ner" i effektivitet för att åter ligga på träningsnivå.
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Det här tycker jag också är intressant och skulle gärna vilja veta mera!

Men hur en häst ska toppas kan nog skilja beroende på individen och vilken tävlingsgren. Själv har jag travhästar. Men det är ju väldigt individuellt där också beroende på personer och hästar hur man toppar. Tex. beroende på om man har en trög och lat häst eller en väldigt het häst.

Men jag skulle nog tänka ungefär såhär om hästen ska starta om 4 veckor(Det förutsätter att hästen är i tävlingskondition och är "klar"):

vecka 1: Normal träning ökas till hård. Foderstaten ökas.
vecka 2: Hård träning.
vecka 3: Träningen trappas ner. Lugn motion. Den ökade foderstaten står kvar fast träningen trappas ner.
vecka 4: Hästen tar det lugnt sista veckan. Eventuellt körs/rids ett lättare intervalljobb kanske 5-8 dagar innan start. Eller en snabb repa dagen innan start. (annars hage, skrittas, promenader m.m.). Startar slutet av veckan.

Sista veckan brukar jag tänka på att hålla igång dom lite lätt bara så att kroppen hålls smidig och magen i trim fast högre foderstat. Är själv lite fjollig och rädd för kolik och korsförlamning när man har dom på mkt foder och lite motion.

Några dagar efter en start så brukar hästarna inte äta så mycket. Inte mina i allafall. Men jag drar inte annars ner på fodret medvetet veckan efter en start eftersom hästarna har endel att ta igen. Min häst går nästan ner i hull så att man ser det efter något lopp=(
Ska hästen starta om 1-3 veckor igen så låter jag dom stå kvar på samma foderstat hela tiden.

Jag ökar främst energin i foderstaten men proteinet hänger ju med. Ser till så att smrp/mj- kvoten fortfarande är runt 6 eller mer. Lite olika men en tävlingshäst(ca 400-500 kg) brukar kanske ligga runt 120 MJ och på en smrp/mj kvot runt 6 och uppåt.

Min häst ligger i vanliga fall på runt drygt 100 Mj i lätt träning men under tävlingsperioder så ökar jag på till runt 120 Mj. Min häst håller jag alltid i lite överhull då hon har lätt att gå ner i vikt vid många täta starter.

Min pålla äter nu havre, Krafft Energi, kli och lite soja. Så det jag ökar på är havren och Krafften. Det blir ju inga mängder att öka på. Ca 1-2 kg. Under tävlingsperioder får hon även lite olja. Fri tillgång på grovfoder har hon alltid.

Vad det är man ökar på beror ju på vad man fodrar med och vilket hö man har. En annan häst jag har äter havre, betfor och soja. På han skulle jag öka på främst betforen eftersom han redan får så mkt havre.

Sedan så ger jag EJ något kraftfoder flera timmar innan tävling. Så att dom håller jämn blodsockernivå. Ger man kraftfoder några/någon timma innan är väl risken att blodsockret höjs för att sedan sjunka. Inte så passande att kunna prestera max när dom är nere i en svacka.

Dock har dom alltid fri tillgång på hö/ensilage ända fram till värmning.

Har läst en forskning kring hästar som gått på bete natten/morgonen innan tävling och hästar som fått kraftfoder på natten/morgonen innan och dom som presterade bäst var dom som gått på bete. Kommer dock inte ihåg vart jag läst det. Men jag har även pratat med en veterinär kring det här med utfodring just innan och hon tyckte att man till och med kunde dra ner på kraftfodret kvällen/morgonen innan tävling.

Kan ju tillägga att jag kan ha mina tävlingshästar på bete i sommar. Någon till som har hårt presterande hästar på bete?

Just ja, det viktigaste innan tävling tycker jag är att dom dricker ordentligt mkt dagen innan och på morgonen. Min häst äter aldrig på saltsten så då brukar jag ge lite salt i fodret. Ger även ljummet vatten för att hon dricker det bäst.

Hmm...egentligen vet jag inte om mina foderökningar har så mkt med en formtoppning att göra när jag tänker efter. Man får ju öka eftersom hästen kräver mera mat när den presterar hårt. Inte så konstigt. Det som har med toppning att göra är väl i såfall att man har kvar högre giva under "vilan" innan tävling. Så att hästen ska ha lite överenergi kan man väl säga. Men om en häst ska kunna prestera max så är det ju så mkt som hänger ihop. ALLT måste vara på topp. Foder, hull, träning och att hästen mår fysiskt och mentalt bra m.m.


/ Kajsa
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Tack så hemsk mycket för ditt svar. Det gav mig mera "kött på benen". Stämmer mycket överrens med min tanke. Kommer nog att ha användning av detta i framtiden....
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Jag formtoppar INTE mina hästar eftersom jag anser att det sliter för mycket, ser hellre att de gör en jämn säsong fräscha och pigga. Mina går i gräshage minst 12 timmar/dag även under tävlingssäsonger, med fri tillgång på strå och får kraftfodergiva efter individ. De har uträknade foderstater med bas på analyserat grovfoder, araben äter knappt 2 kg Kraftfoder/dag medan fullbloden äter 5 respektive 6 kg/dag, de tränas och tävlas i galopp, går 5 dagar/vecka och tävlar ca 2 ggr i månaden. De reser bra och äter sin mat som sig bör. De matvägrar inte i några dagar bara för att de löpt, det anser jag att en sund tävlinghäst bör klara av. För mig betyder en matvägrande häst att något är på tok, och då bör man inte utsätta hästen för de påfrestningar som ett lopp faktiskt kräver. Men det är min åsikt.
Araben ligger i dagsläget på 90 Mj medan fullbloden ligger på ca 130 Mj/dag, detta behöver förmodligen ökas på allteftersom de börjar tävla mer intensivt.
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Egentligen så tänker inte jag heller så mycket på att "formtoppa". Men det beror också på vad man menar med formtoppa. Alla vill väl ha sina hästar i så bra skick som möjligt inför en tävling?

Det faller sig nog oxå ganska naturligt att hästarna får en bra form om man lägger upp tävlingarna och träningarna hyffsat vettigt. Jag tror att dina hästar formtoppas utan att du tänker på det. Om man har en häst som inte tävlat på ett tag så kan man ju inte räkna med att den kommer att göra ett jättebra lopp första gången. Vare sig man vill eller ej så borde nog hästens form förbättras med ett lopp i kroppen.

Jag tror att de flesta hästar har svårt att hålla en bra form året runt. Där är ju Järvsöfaks helt otrolig!

Ja det är inte kul när dom äter dåligt. Tyvärr så tror jag att det är vanligt bland varmbloden just efter start. Min lilla häst är kräsen och äter inte gärna så mycket kraftfoder i vanliga fall heller. Jag är van med kallbloden som vräker i sig. Jag tror att hon äter bra om man jämför med andra varmblod. Kanske är fullblod lite glupskare? Det kan ju förstås vara magsår också men jag tror inte det, fast det verkar vara ganska vanligt så man vet ju aldrig... Hade det varit mitt kallblod som åt dåligt hade jag direkt ringt veterinären=)
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Vad har du för hästar? Vilken tävlingsgren?
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Har ett halvblodssto som jag tävlar dressyr med. Just nu tävlas hon LA men utbildas mot MSV.
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Okej, då skiljer det säkert en hel del. Hur skulle du tänka? Lägga upp det inför en tävling för en dressyrhäst? Är ju kul att höra lite skillnader! Tänkte att en dressyrhäst måste väl vara ganska laddad, pigg och framåt men ändå ha något sorts lugn och vara sansad. Måste vara svårt att hålla en bra balans? Fast det kanske inte går att påverka så mycket?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Den ultimata formtoppen....

Det är det som jag tycker är det knepiga. Jag sitter på en otroligt humörs styrd dam och man kan inte bara "mata" henne.
Därav lite min fundering.
Just nu är hon hårdare riden i ca två veckor och har även ökat på hennes foderstat lite, kommer att öka lite till, och vi ska tävla om tre veckor.
Kommer att veckan innan rida henne lugnare men då låta henne gå på samma(den ökade)foderstaten.
Sen får jag hålla tummarna och se hur det går???? Hon har ju som sagt ett sju tusan till humör och jag hoppas inte att uppladningen blir till det negativa.....
(kan väl i förbifarten nämna att hon fick ett litet utbrott på senaste träningen, sparkade mot ridhusväggen och sparkade lös en av bokstäverna, som f.ö sitter ca 1,60 upp efter väggen, varvid den får en liten luftfärd, hon blev då rädd för den och drog ett litet sken, tvärvänder sig om, stirrar på "saken" och FNYSER.......).
Så ja.....på henne är det skitsvårt att försöka hitta en balans.
Jag är än så länge, känns det som i ett försöksstadie.
 
Sv: Den ultimata formtoppen....

Jag har en distanshäst. Han går sista hårda träningspasset 10-14 dagar innan tävling. Sedan vila 3-5 dagar och lätt motion fram till tävlingsdagen.
Dagarna innan och även på tävling så vill jag att min häst ska få i sig så mycket grovfoder som möjligt. Gärna bete som innehåller mer vatten.
Grovfodret binder vätska och utgör en stor vattenreserv som är bra på tävling. Kvällen innan får han det mesta av morgonkraftfodret. Jag ökar inte kraftgivan innan tävling men ger mer i små mängder efteråt. Han får även små mängder i pauserna men det är mest som godis. Helst ska han beta så mycket som möjligt.
Nu ger jag inte mer än 1 kg kraftfoder om dagen. Delat på Krafft Groov och Salsa havrefri müsli.
Har själv en mycket energirik herre och kan rek. att hellre öka grovfodret än kraften och att se över vad man ger för kraftfoder. Kanske finns det ett "lugnare" alternativ.
// Linda
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 764
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Kan man ge hästen för mycket hö? Jag behöver få upp min häst i vikt och ger för tillfället ca 10 kg hö per dag och då växer gräset...
2
Svar
31
· Visningar
2 891
Senast: Willja
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 177
Senast: Summerwind
·
Hästmänniskan Ponnyn ska lånas ut igen och denna gången så verkar jag ha hittat ett perfekt ställe och bara ett par mil från mig så jag kan hälsa på...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 442
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp