Den Tyska Utbildningsskalan

puppan2

Trådstartare
Jag har försökt googla fram ursprunget till utbildningsskalan men inte hittat någon bra länk. Jag är nyfiken på NÄR den definierades? HUR utkristalliserades just dessa sex steg? VEM definierade den? Finns/fanns det kritik om utformningen? Koppling till FEI?? etc etc.

Jag blir nyfiken för att jag läste ett citat i en bok om classical dressage som löd "Since many of the old masters were more concerned with loading the haunches than they were with keeping a gait rythmically pure ..." . Om detta stämmer .... hur kom det sig då att just "rythmically pure" letade sig fram som första basen i utbildningsskalan och inte mer samlande övningar (som i AR)? Bygger AR-teorin på en annan utvecklingsgren från de gamla mästarna och det är därför det blir sådana krockar i diskussionerna?

Ja det vore helt enkelt intressant att läsa mer om hur utbildningsskalan utvecklades :). Så jag är tacksam för länkar och referenser!!

Sv: Den Tyska Utbildningsskalan

Meningen översatt till sv: Eftersom många av de gamla mästarna koncentrerade sig mera på samlingen och vikten i haserna än på renheten/takten i gångarterna...
antar att fortsättningen är typ "tappade hästen lätt balansen/bärigheten i de svårare övningarna" eller något sånt.

Alltså, det är basen och A och O att ha en bra rytm innan du ber om mera samling. INTE tvärtom.

Nu har jag tyvärr inte mina böcker här annars hade du fått svar på resten också.. Utantill kommer jag inte ihåg det.. :angel:

Nej så var inte alls fortsättningen :D. Hela sammanhanget handlade om att man såg på gångarter på ett helt annat sätt förr ... att man jobbade med mycket mer än bara skritt, trav o galopp och dess (fyra?) variationer som idag specas av TR (b.la jobbade man med en diagonal tvåtaktig skritt för att förbereda samling). Hela diskussionen var att en häst har egentligen många fler varianter än vad vi väljer att jobba med idag och det var i detta sammanhang citatet stod angående ladda bakdelen kontra renhet i gångarterna.

Jag tyckte det var himla intressant :). Speciellt om det är så att takten inte alltid har prioriterats historiskt så är det intressant att följa dess utveckling.

Kanske kan du ge en referens när du hittat till dina böcker:idea:.

Senast ändrad:

Hej!
Googla på Felix Bürkner + FEI så hittar du en hel del.

(Länk borttagen av moderator)

Senast ändrad av en moderator:

Kika in lite hos exempelvis Dr Thomas Ritter eller Paul Belasik som förklarar den tyska utbildningsskalan på ett bra (och befriande pragmatiskt/praktiskt) sätt. Ritter har också med en del historia....

Jo jag hittade Ritter alldelens nyss. Han verkar ha en ganska pragmatisk syn på hur skalan används.

Citatet jag gav ovan är faktiskt från en av Belasiks skrifter (Exploring dressage technique) som jag hittade i London förra veckan :). Jätteintressanta små essäer kring gångarter, passage, piaff, yttertygel, deep work etc l!! Hans "stora verk" ligger ute på landet så jag har inte hunnit kolla i det. Men kommer inte ihåg direkt att han refererar specifikt till utbildningsskalans olika steg (fast han gör det ju naturligtvis indirekt i sitt upplägg).

Senast ändrad:

Då ska jag kika efter den. Jag var på en clinic med honom i höstas - han är intressant att lyssna på (hade teoriavsnitt också). De böcker jag läst är också mer berättelser än instruktionsböcker. Underhållande, jag gillar den sortens läsning.

Det står en del om utbildningsskalan i decembernumret av Equipage såg jag i går när jag var hemma hos en vän som har varenda magasin i världen. Jag lustläste inte artikeln då den handlade om Lars Andersson, inte en av mina favoriter nämligen.

KL
Brink pratar en del om utbildningsskalan i sin artikelserie i Ridsport. Läsvärt.

Vi har en utbildningsskala i Intregrerad Ridkonst som kommer från Tyskland. Jag gillar den ;O) Men man är alltid fri att följa det man vill.

Meningen översatt till sv: Eftersom många av de gamla mästarna koncentrerade sig mera på samlingen och vikten i haserna än på renheten/takten i gångarterna...
antar att fortsättningen är typ "tappade hästen lätt balansen/bärigheten i de svårare övningarna" eller något sånt.

Alltså, det är basen och A och O att ha en bra rytm innan du ber om mera samling. INTE tvärtom.

Nu har jag tyvärr inte mina böcker här annars hade du fått svar på resten också.. Utantill kommer jag inte ihåg det.. :angel:

Jag vill veta mer från dina böcker ;)

Vi har en utbildningsskala i Intregrerad Ridkonst som kommer från Tyskland. Jag gillar den ;O) Men man är alltid fri att följa det man vill.

Den skiljer sig väl heller inte så mkt från den tyska? Hittade en i Branderups bok, (vet inte om det är den) men den tyckte jag inte skiljde sig så mkt iaf.

att man jobbade med mycket mer än bara skritt, trav o galopp och dess (fyra?) variationer som idag specas av TR (b.la jobbade man med en diagonal tvåtaktig skritt för att förbereda samling). Hela diskussionen var att en häst har egentligen många fler varianter än vad vi väljer att jobba med idag och det var i detta sammanhang citatet stod angående ladda bakdelen kontra renhet i gångarterna.

Jag tyckte det var himla intressant :). Speciellt om det är så att takten inte alltid har prioriterats historiskt så är det intressant att följa dess utveckling.
Det är jättespännade att följa utvecklingen!
Den tvåtaktiga diagonalaskritten tycker jag är lite läskig, min häst får fram den i bland när jag samlar och det känns bra och lättridet och hästen är manuvrerbar. Men jag har ingen aning om det är bra:angel:

Jag tror inte att den akademiska utbildningstrappan och den som används inom integrerad ridning är samma sak.

Okej, men är den tyska samma som den som används i integrerad? eller finns det tre? Tycker det är svårt att hitta sådant här på internet.. men jag kanske bara inte har tålamod att leta ordentligt :P

Jag blir nyfiken för att jag läste ett citat i en bok om classical dressage som löd "Since many of the old masters were more concerned with loading the haunches than they were with keeping a gait rythmically pure ..." .
Vilken är boken :laugh:
Hittade du nån bra länk förresten?

Då ska jag kika efter den. Jag var på en clinic med honom i höstas - han är intressant att lyssna på (hade teoriavsnitt också). De böcker jag läst är också mer berättelser än instruktionsböcker. Underhållande, jag gillar den sortens läsning.
Antar att det faller utanför trådens ramar men...:) vad tyckte du om honom?

Vad är skillnaden då? Jag vet inte så mycket om någon tysk utbildningstrappa egentligen bara om den min tränare brukar prata lite om när vi har kurs. Men kan du eller någon annan förstås, förklara vad som är skillnaden mellan den tyska och Akademiska? sen om det finns någon mer kanske?

Utbildningsskalan ifrån Branderups bok (Akademisk ridkonst); 1. Inlongering av hästen 2. Arbete vid handen 3. Inridning 4. rakriktning 5. formgivning av överlinjen 6. öppna 7. sluta 8. volt 9. sidvärtesrörelse på volten 10. piruett 11. galoppombyte i språnget 12. piaff 13. passage 14. levad/pesad 15. Terre á terre 16. skolor över mark 17. kapriol.

Den tyska är 1. takt 2. lösgjordhet 3. stöd 4. schwung 5. rakriktning 6. samling (alla dessa tillsammans ger genomsläpplighet (ridbarhet).

Som jag ser det så berättar den akademiska mer om direkta rörelser/moment som mål på utbildningstrappan, medans den tyska berättar mer om känslan.

Liknande trådar

Utrustning Jag läste precis färdigt det lilla häftet "The Loriner: Opinions and Observations on Bridle-bits and the Suitable Bitting of Horses...
Svar
2
· Visningar
1 332
Senast: HannaZ
·
Dressyr Doctor Gerhard Von Schwarrazinhoffer No one had ever interviewed Gerhard Von Schwarrazinhoffer before. I thought it was...
Svar
3
· Visningar
1 219
Senast: Kung Bob
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama