Den trasiga hoven

Missemus

Trådstartare
Hej på er. Den 30 april behandlades min häst för hålvägg på klinik A. Det öppna såret i hovväggen lämnades öppet och hästen skoddes med sula och equi cushion.med hemgångsrådet att hon kunde gå I hage. Tio dagar senare var vi tvungen att ta hästen akut till klinik B pga förvärrad hälta. Skon plockades av och hoven gipsades. Hästen har sedan dess varit gipsad, fått smärtstillande och antiinflammatorisk. Hon har stått på boxvila. Sedan två veckor är medicinen utfasad och hon är smärtfri. Hoven växer fint, hon har en hel kronrand igen och jag vågar hoppas att hon ska bli bra igen. Tyvärr har hon fått en hovbenssänknkng men min hovslagare tror att det kommer att funka ändå med sula och silikon. Bilden från 4 juni.

Bifogade filer

• Messenger_creation_413519e7-e3bd-43bd-becb-255d5a6c0074.webp
    Messenger_creation_413519e7-e3bd-43bd-becb-255d5a6c0074.webp
    272,8 KB · Visningar: 306
Härligt med uppdatering och en positiv sådan! Förhoppningsvis växer hovkapseln ut med bättre samband och orientering så att problemen minskar med tiden.

Härligt med uppdatering och en positiv sådan! Förhoppningsvis växer hovkapseln ut med bättre samband och orientering så att problemen minskar med tiden.
Ja vad tror ni om tidsramarna. Nästa vecka är det fyra veckor sen första besöket och tid bokad för återbesök. Kommer de att nita? Blir det fortsatt boxvila? Hon har en equifusion på sig när vi går utanför boxen och det funkar bra.

Ja vad tror ni om tidsramarna. Nästa vecka är det fyra veckor sen första besöket och tid bokad för återbesök. Kommer de att nita? Blir det fortsatt boxvila? Hon har en equifusion på sig när vi går utanför boxen och det funkar bra.
Tror du kan räkna med lång tid på boxvila. Får hoven bara växa ut i sin takt utan belastning så har ni bra möjlighet till läkning.

Juste, hur har det gått? När lamellerna blivit så pajade så är det ju av yttersta vikt att inte slita mer i "skalet" i förhållande till hovbenet. Tid behövs ju helt klart för att ny hov med bra infästning linjerad med hovbenet får växa ut innan belastning ökas.

Juste, hur har det gått? När lamellerna blivit så pajade så är det ju av yttersta vikt att inte slita mer i "skalet" i förhållande till hovbenet. Tid behövs ju helt klart för att ny hov med bra infästning linjerad med hovbenet får växa ut innan belastning ökas.
Vi var på återbesök för två veckor sedan och veterinär och hovslagare tycker att hoven växer väldigt bra. Hon fick ett glasfibergips som sitter som berget runt hoven och under sulan. Hon får gå ut i liten hage några timmar om dagen och då trär jag på en equine fusion som jag skurit hål i sulan på så att det inte blir något tryck mot hennes sula. Det är hon väldigt bekväm med och visar ingen ömhet i sulan alls. Det är skönt att hon får gå ut och beta lite, tror ändå det är bra för läkningen, det allmänna välbefinnandet.

Vi var på återbesök för två veckor sedan och veterinär och hovslagare tycker att hoven växer väldigt bra. Hon fick ett glasfibergips som sitter som berget runt hoven och under sulan. Hon får gå ut i liten hage några timmar om dagen och då trär jag på en equine fusion som jag skurit hål i sulan på så att det inte blir något tryck mot hennes sula. Det är hon väldigt bekväm med och visar ingen ömhet i sulan alls. Det är skönt att hon får gå ut och beta lite, tror ändå det är bra för läkningen, det allmänna välbefinnandet.

Så härligt att höra 😍 Verkligen skönt att ni fått bättre hjälp nu iaf!

Liknande trådar

Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 897
Senast: Missemus
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 270
Senast: mily
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 031
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka