Det är väl inte bestämt hur hushållen ska hjälpas?Jag tycker inte politiker ska bestämma företagens prissättning.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är väl inte bestämt hur hushållen ska hjälpas?Jag tycker inte politiker ska bestämma företagens prissättning.
El- och bensinstöd verkar det finnas hur mycket pengar som helst för. Mat på bordet för barn? Usch nej
Men den fria marknaden löser ju allt, vet du väl? /s
"Mardrömsgrafen matjättarna inte vill att du ska se
Matpriserna rusar i Sverige och dagligvaruhandeln skyller på högre inköpskostnader i spåren av den svaga svenska kronan.
Bortförklaringarna haltar dock. I Norge har nämligen prisökningstakten för mat lugnat ned sig, trots att landet tampas med en liknande valutaförsvagning."
https://www.di.se/analys/mardromsgrafen-matjattarna-inte-vill-att-du-ska-se/
Är alternativet att staten ska bestämma företagens priser?Men den fria marknaden löser ju allt, vet du väl? /s
Är alternativet att staten ska bestämma företagens priser?
Oj, här blev det nog något galet, för det var inte jag som skrev detÄr alternativet att staten ska bestämma företagens priser?
Ska jag tolka ditt svar som att du anser staten borde få kliva in i företag och sätta priser eller pristak?Människans naturliga girighet verkar i alla fall kräva vissa gränser.
Vilken är din lösning på den nuvarande situationen?Är alternativet att staten ska bestämma företagens priser?
Vet du vem som står bakom Matvärlden?Hur ser konkurrensen ut i Norge och Danmark bland mataffärerna?
I Sverige är det bara tre jättar sen Coop köpte Netto och Axfood är involverad i Citygross exakt hur vet jag inte
Utöver de tre stora är det Lidl men fler aktörer finns inte såvitt jag vet?
De verkar ha Dagab som huvudleverantörVet du vem som står bakom Matvärlden?
Bra fråga!De verkar ha Dagab som huvudleverantör
Dagab är Axfoods
Är det egentligen konkurrens då?
Jaha ja -JAG ska presentera en lösning på skenande matpriser bara för jag tidigare svarade ett inlägg som jag ansåg antydde ironiskt att den "fria marknaden löser allt" och därmed lämnar dörr öppen för tolkning att det blir bättre som staten får ha ett finger med i spelet. Men det får Sharpless själv svara på.Vilken är din lösning på den nuvarande situationen?
Ska människor svälta eller ska politikerna gripa in? Ser du några andra alternativ?
Eftersom du kritiserar de förslag som läggs fram här antog jag att du såg en annan lösning. Det var alltså fel?Jaha ja -JAG ska presentera en lösning på skenande matpriser bara för jag tidigare svarade ett inlägg som jag ansåg antydde ironiskt att den "fria marknaden löser allt" och därmed lämnar den dörr för tolkning att det blir bättre som staten får ha ett finger med i spelet. Men det får Sharpless själv svara på.
Den dagen vi har människor som svälter ihjäl i Sverige -kan jag acceptera att politiker utlyser undantagstillstånd och "griper in".
Nej, men staten behöver reglera företagen på ett sätt som främjar konkurrens och inte uppmuntrar till oligopol och monopol, som vi exempelvis har inom matbranschen.Är alternativet att staten ska bestämma företagens priser?
Norge har samma problem, tre kedjor som äger alla butiker.Hur ser konkurrensen ut i Norge och Danmark bland mataffärerna?
I Sverige är det bara tre jättar sen Coop köpte Netto och Axfood är involverad i Citygross exakt hur vet jag inte
Utöver de tre stora är det Lidl men fler aktörer finns inte såvitt jag vet?