Det var alltså min förklaring som jag tog bort som var dålig. Klipper en från SVT istället som är mer koncis.
”I gruvorna skapas ingen ny energi. Men genom att pumpa upp vatten till ytan på natten när vindkraftverken producerar ett överskott av el och sedan släppa ner vattnet i de djupa gruvschakten genom turbiner som skapar ny el på dagtid när efterfrågan är stor, så kan man jämna ut tillgången på fossilfri el över dygnet.”
Och hydrolagring kan nå runt 80% verkningsgrad helt utan sällsynta mineraler i mediet. Det är extremt överlägset andra metoder.
Det finns ingen verklig installation, som som har någon verkningsgrad på 80 %, av den här typen av installationer.
Det låter jättebra, men har en tendens att ha mycket låg verkningsgrad i praktiken.
För ca ett halvår sedan, så satt jag och läste in mig, och det är tyvärr mer möjligt att tjäna pengar, än att öka tillgången på energi.
Dessutom, så behövs två vattenlager, ett lägre liggande lager, och ett övre magasin, ovan jord. Allt som hälls ner, måste också kunna pumpas upp till ett vattenmagasin.
Man behöver alltså endera skapa en konstgjord sjö, eller överfylla (höja) en befintlig sjö.
Var och hur de där övre reservoarerna ska skapas talas det väldigt tyst om. Likaså om vilken miljöpåverkan dessa kan ha.
Det här är väldigt stora ingrepp någonstans i naturen som behöver göras.
Visserligen så borde en hel del (skogs-)mark återvätas och bli våtmark igen, och rent generellt så är mycket vatten i naturen ofta bra, men det är inte alls lika enkelt som det låter.