Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast det här kommer inte vända skutan utan förvärra situationen.
Vi får se.

Med tanke på hur lätt folk blir förbannade på orättvisor så tror jag inte att en enda person i det här landet skulle acceptera den typ misstänkliggörande av den egna gruppen och dem själva som det här innebär.
Jag tror tvärtom. Vad du än säger om att det är lätt att sitta vid nätet och vara tuff, så tänker jag att människor som bor i dessa områden inte är oresonliga utan förstår (vem vet kanske välkomnar) att något drastiskt nu måste provas. Att det inte har med och göra var ifrån man kommer eller hudfärg. Utan att det faktiskt är för att skapa trygghet. Om min son kommit hem flyförbannad över att bli visiterad var han än befann sig, så skulle jag med mitt förnuft be honom hålla sig borta från gatan, byta umgänge osv.

Jag skulle mest vilja jämföra det med statsstödd mobbing.
Fy sjutton!!! Att anse det vara stadsstödd mobbing. Sverige har den högsta dödligheten med skjutvapen i hela Europa. Vad svenska har politiker missat? Vad har Sverige gjort för att lyckas så framgångsrikt med den bedriften? Har Sverige spenderat för lite pengar på integration jämfört med tex. Tyskland, Frankrike eller Grekland. Har vi gjort så otroligt mycket mindre för utsatta områden än andra länder? Ja i och för sig så har vi haft politiker inte sett det komma. (eller velat se -för då är man rasist) Så möjligt är det därför det fullständigt har spårat ur.

Jag som bor i ett sådant område där det skulel kunna bli aktuellt tror inte heller på det. Det kommer öka motståndet mot "övriga samhället" eftersom man känner sig ännu mer utanför och dömd på förhand.
Det är bättre att lägga de resurserna det skulle kräva för polisen (och ösa på mer resurser) på polisen i största allmänhet så att polisen har tid att arbeta både förebyggande och för att de effektivare ska kunna utreda brott, korta tiderna till rättegångar osv.
Ja, att spä på misstron, rädslan och föraktet för myndigheter är farligt. Då förvärrar man situationen och ökar utanförskapet.

Jag undrar hur vistationszoner ska gå till rent praktiskt? Ska polisen vara de som får ”visitera”? Och när de ska ha tid med det? Och tror man verkligen att folk i visitationszonerna kommer gå runt med vapen och knark i dessa zoner? Såklart man fixar annat då. Säkerligen små barn som får vara kurirer ut från zonerna.
Ska vi inte satsa på att förebygga lite mer?

Jag undrar hur vistationszoner ska gå till rent praktiskt? Ska polisen vara de som får ”visitera”? Och när de ska ha tid med det? Och tror man verkligen att folk i visitationszonerna kommer gå runt med vapen och knark i dessa zoner? Såklart man fixar annat då. Säkerligen små barn som får vara kurirer ut från zonerna.
Ska vi inte satsa på att förebygga lite mer?
Men exakt. Det kommer öka rekryteringen av barn in i den tunga kriminaliteten och det ner i ännu lägre åldrar.
Grejen är ju att man VET vad som funkar, godkänd genom skolan, men det är inte lika slagkraftigt att anställa speciallärare och göra mindre klasser.

Vi får se.

Jag tror tvärtom. Vad du än säger om att det är lätt att sitta vid nätet och vara tuff, så tänker jag att människor som bor i dessa områden inte är oresonliga utan förstår (vem vet kanske välkomnar) att något drastiskt nu måste provas. Att det inte har med och göra var ifrån man kommer eller hudfärg. Utan att det faktiskt är för att skapa trygghet. Om min son kommit hem flyförbannad över att bli visiterad var han än befann sig, så skulle jag med mitt förnuft be honom hålla sig borta från gatan, byta umgänge osv.

Fy sjutton!!! Att anse det vara stadsstödd mobbing. Sverige har den högsta dödligheten med skjutvapen i hela Europa. Vad svenska har politiker missat? Vad har Sverige gjort för att lyckas så framgångsrikt med den bedriften? Har Sverige spenderat för lite pengar på integration jämfört med tex. Tyskland, Frankrike eller Grekland. Har vi gjort så otroligt mycket mindre för utsatta områden än andra länder? Ja i och för sig så har vi haft politiker inte sett det komma. (eller velat se -för då är man rasist) Så möjligt är det därför det fullständigt har spårat ur.
Jag förstår inte vad du menar med ”inte sett det eller velat se det komma”? Det har varit en stor del av debatten i många år.

Att vi nu har en regering som mot bättre vetande satsar allt på repression och straff är deprimerande. För övrigt inte ensamma, även förutvarande regering hade samma tokiga resonemang ganska fast förankrat. Jag är för högre repression vid misstanke om inblandning i kriminalitet, dvs högre press när man kan presentera misstanke, men att flytta repressionen till att omfatta hudfärg, bostadsplats eller att man vistas utomhus på viss plats är barockt. Då behöver polisen mer resurser och mer förtroende istället, så att man kan arbeta aktivt mot de kriminella. Inte mot de som kan och måste hjälpa till i kampen mot kriminaliteten.

Jag förstår inte vad du menar med ”inte sett det eller velat se det komma”? Det har varit en stor del av debatten i många år.
:jawdrop: Hur går det ens att inte förstå vad jag menar? Googla på "Vi såg det inte komma"
Att vi nu har en regering som mot bättre vetande satsar allt på repression och straff är deprimerande. För övrigt inte ensamma, även förutvarande regering hade samma tokiga resonemang ganska fast förankrat.
Nja "allt" är det inte. Man satsar bla. på. Du väljer att kalla det repressalier -jag väljer att kalla det åtgärder även om jag också tycker det är en kontroversiell sådan. Det påtalas ofta här på buke "hot mot vår demokrati". Gängkriminaliteten med dess dödande är ett så stort och verkligt hot mot Sveriges demokrati att jag inte höjt på ögonbrynen om våra politiker utlyst undantagstillstånd och försatt Sverige i någon form av inhemsk krisberedskap.
Min förhoppning är såklart att ny regering kommer lyckas i arbetet med att bryta gängens dominans, att polis och i viss mån militär är de enda självklara alternativet för våldsmonopol. Jag hoppas det går så bra att Sossarna på grund av väljarprotester inte kan låta MP eller något annat lilleplutt parti få hålla i taktpinnen.

men att flytta repressionen till att omfatta hudfärg, bostadsplats eller att man vistas utomhus på viss plats är barockt.
Så om våra utsatta områden var bebodda av tex Engelsmän, irländare eller ryssar så tänker du att vi inte någonsin skulle tänka oss att införa visitationszoner? För ALLT handlar om hudfärg? Och ja....för att inte slösa en massa tid och resurser -varför ska man inte sätta in åtgärder i de bostadsområden där problemen är som allra värst?

:jawdrop: Hur går det ens att inte förstå vad jag menar? Googla på "Vi såg det inte komma"

Nja "allt" är det inte. Man satsar bla. på. Du väljer att kalla det repressalier -jag väljer att kalla det åtgärder även om jag också tycker det är en kontroversiell sådan. Det påtalas ofta här på buke "hot mot vår demokrati". Gängkriminaliteten med dess dödande är ett så stort och verkligt hot mot Sveriges demokrati att jag inte höjt på ögonbrynen om våra politiker utlyst undantagstillstånd och försatt Sverige i någon form av inhemsk krisberedskap.
Min förhoppning är såklart att ny regering kommer lyckas i arbetet med att bryta gängens dominans, att polis och i viss mån militär är de enda självklara alternativet för våldsmonopol. Jag hoppas det går så bra att Sossarna på grund av väljarprotester inte kan låta MP eller något annat lilleplutt parti få hålla i taktpinnen.

Så om våra utsatta områden var bebodda av tex Engelsmän, irländare eller ryssar så tänker du att vi inte någonsin skulle tänka oss att införa visitationszoner? För ALLT handlar om hudfärg? Och ja....för att inte slösa en massa tid och resurser -varför ska man inte sätta in åtgärder i de bostadsområden där problemen är som allra värst?
Självklart ska man sätta in åtgärderna där behoven är som störst? Förebyggande åtgärder och repression mot de som är kriminella, åtgärder för att stärka förtroendet för myndigheter hos de 98% i samma område som inte har någon koppling till gängkriminalitet.

Det jag vänder mig emot är misstänkliggörandet av människor som inte har med brottsmisstanke att göra och det eviga tjatet om hårdare straff mot bättre vetande.

Jag hoppas verkligen att vi inte sätter in militär mot egna medborgare, där kan vi prata om något som ALDRIG någonsin blir bra.

Vi får se.

Nej, Sverige har inte den högsta dödligheten på grund av skjutningar i Europa, mig veterligen ligger vi rätt mycket i mitten av skalan.

Självklart ska man sätta in åtgärderna där behoven är som störst? Förebyggande åtgärder och repression mot de som är kriminella, åtgärder för att stärka förtroendet för myndigheter hos de 98% i samma område som inte har någon koppling till gängkriminalitet.

Det jag vänder mig emot är misstänkliggörandet av människor som inte har med brottsmisstanke att göra och det eviga tjatet om hårdare straff mot bättre vetande.

Jag hoppas verkligen att vi inte sätter in militär mot egna medborgare, där kan vi prata om något som ALDRIG någonsin blir bra.
Militär mot civila gick sådär i Ådalen. Tur att det blev tillräckligt tryck för att förbjuda det efteråt.

Den grova GÄNG-kriminaliteten domineras av unga män i invandrartäta områden. Då är det där man ska jobba och sätta in motåtgärder.
Jag tycker utvecklingen med gängkriminell verksamhet i mitt älskade Sverige är otroligt oroväckande. Jag hade inte höjt ögonen om det likställdes med terrorbrott. Jag är nöjd med att politiker inser allvaret och oavsett okvädningsord från vänsterkanten står de på sig. Min förhoppning är att den här regeringen lägger en så stabil grund och får framgång i sina åtgärder att Sossarna (oavsett partiledare) får svårt att ändra om regler och gå tillbaka till MP:s och Centerns linje.
Det är absolut ett problem men det märkliga med den blåbruna strategin är ju att den går emot all forskning. Så varför tror du att det ska vara framgångsrikt?

Tänk om visitationszoner kan öka beslagtagna vapen? Tänk om visitationszoner eller gryningsräder minskar skjutningar och på sikt kan skapa störningar i gängen och på så sätt få kontroll över en skenande snöboll.
Eller så börjar man i rätt ände.
Dvs lägger resurserna på förebyggande åtgärder i utanförskapsområdena.

Våld föder våld och tror du att de som redan är i utanförskap har större chans att integreras med gryningsräder och visitationszoner? Hur tror du att det blir för dem som utsätts för detta och är helt vanliga medborgare men bor fel och har fel hudfärg?

Eller så börjar man i rätt ände.
Dvs lägger resurserna på förebyggande åtgärder i utanförskapsområdena.

Våld föder våld och tror du att de som redan är i utanförskap har större chans att integreras med gryningsräder och visitationszoner? Hur tror du att det blir för dem som utsätts för detta och är helt vanliga medborgare men bor fel och har fel hudfärg?
Det har h*n ju redan besvarat. Dessa människor skiljer sig helt från resten av mänskligheten och kommer lovorda att det blir misstänkliggjorda :cautious:
Jag skulle önska att alla som stöder detta blev visiterade varje dag på vägen till jobbet i minst två månaders tid och sen sa att de tyckte det var en superidé.

Det har h*n ju redan besvarat. Dessa människor skiljer sig helt från resten av mänskligheten och kommer lovorda att det blir misstänkliggjorda :cautious:
Jag skulle önska att alla som stöder detta blev visiterade varje dag på vägen till jobbet i minst två månaders tid och sen sa att de tyckte det var en superidé.
Attans bananer. Glömde bort mig 😅

Konstigt. Samhället har rasat ihop på 3 månader enligt Lena Mellin.
De 8 åren som gått verkar inte ha lämnat några spår ..
https://www.aftonbladet.se/nyheter/...llet-fungerar-illa-det-gynnar-extrema-krafter
Vi har haft en oppositionsriksdag i nästan 17 år... som kastat skit på regeringen i alla år röstat ner majoritetregeringens budget och tvingat dem att styra med oppositionssbudgeten på majoritetsförslag.

Men under dessa år har inte oppositionsriksdagen lyckats komma överens om hur de ska styra landet när de kommer i regeringsställning, så att de kan få fortsätta sitta i regeringsställning flera val i sträck. Det enda de lyckas med är att gnälla på gamla regeringen o sossarna och blir kränkta när de blir behandlade likadant.

Om inte nuvarande regering har bättre argument, är jag inte förvånad att vissa bukefalister saknar bättre argument också. :heart

God fortsättning på alla härinne. <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka