Den svenska politiken

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det beror nog på att det är betydligt större chans att hitta något om man visiterar bruna människor. Risken att någon som ser klassiskt svensk ut skulle vara islamist eller gängkriminell är näst intill obefintlig.
Då kommer den för dig kanske dåliga nyheten att forskning och utredningar tvärtom verkar bedöma att diskriminerande systematisk etnisk profilering är en ineffektiv och dessutom kontraproduktiv metod för att bekämpa brott.
*Subjektiv åsikt, men du tror antagligen så starkt att du lurat dig själv att tro att det är sant.

Fråga de bruna människor du känner hur många gånger de blivit uttagna till visitation vid ställen som flygplatser etc och jämför med de vita du känner. Bland de jag känner är det en absolut majoritet bruna som blivit det och nästan ingen vit alls.
Jag är kritvit och blond, blir alltid ”slumpmässigt utvald” i säkerhetskontroller.

Svara
Jag är kritvit och blond, blir alltid ”slumpmässigt utvald” i säkerhetskontroller.
Slumpmässigt utvald på en konferensresa till Åbo
Konferensresebussen hem till Örebro från Stockholm, blev 45 minuter försenad pga av mig... eftersom de minituöst gick igenom weekendväska enbart kläder och en påse marianne kolor från taxfree har jag för mig, samt portfölj med kollegieblock, andra papper, pennor och böcker... vars papper och sidor skakades igenom noggrannt... drygt halva tiden gick åt att trycka ner kläderna i väskan igen... och sen för mig att knata hela vägen själv och släpa allt... lite halt och lytt redan på den tiden. Men ingen klagade.

Slumpmässigt utvald på min första och enda flygresa hittills

Ursvensk, vithyad men brunhårig/brunögd om det spelade någon roll..

Etnisk asiatisk kvinna här, blir kollad ofta. Innan min platta var det förjävligt eftersom jag hade hela väskan full av böcker och fick sitta och hoppa på den när jag packat. Så efter att de kollat så fick jag hoppa och sitta på den i rummet där de kollar.

Edit: det gäller inte bara Sverige. När jag reste in i England eftersom jag skulle plugga där så blev varenda etnisk asiat och afrikan kollad. Vi fick gå till en särskild kö och utsatta för förhör. Nej ingen vit europé

Fast att man inser allvaret betyder inte att man måste välja den sämsta vägen att lösa problemet. Visitationszoner kommer enbart öka på känslan av vi och dom som redan idag är ett gigantiskt problem vad gäller integrationen,
Tänk om visitationszoner kan öka beslagtagna vapen? Tänk om visitationszoner eller gryningsräder minskar skjutningar och på sikt kan skapa störningar i gängen och på så sätt få kontroll över en skenande snöboll.

Du har nog ett väldigt begränsat umgänge...

Ska vi gissa på ensamstående i stad, i tidiga tjugoårsåldern utan högskoleutbildning som dominerande umgänge?

Kanske vidgade vyer vore bra för dig.
Jag tycker det ovanstående är ett jätteotrevligt sätt att diskutera/argumentera på.
Att dra slutsatser om någons personliga livssituation och att sedan mästra denne bidrar inte direkt till ett trevligt eller givande debattklimat på forumet.

Svara

Slumpmässigt utvald på en konferensresa till Åbo
Konferensresebussen hem till Örebro från Stockholm, blev 45 minuter försenad pga av mig... eftersom de minituöst gick igenom weekendväska enbart kläder och en påse marianne kolor från taxfree har jag för mig, samt portfölj med kollegieblock, andra papper, pennor och böcker... vars papper och sidor skakades igenom noggrannt... drygt halva tiden gick åt att trycka ner kläderna i väskan igen... och sen för mig att knata hela vägen själv och släpa allt... lite halt och lytt redan på den tiden. Men ingen klagade.

Slumpmässigt utvald på min första och enda flygresa hittills

Ursvensk, vithyad men brunhårig/brunögd om det spelade någon roll..
Jo, det är ju resultatet när de väljer ut folk helt slumpvis. De får en mycket högre träffsäkerhet och effektivitet om de väljer testobjekt efter tidigare erfarenhet, även om de kanske missar det lilla fåtalet brottslingar som ser ut som du.

Tänk om visitationszoner kan öka beslagtagna vapen? Tänk om visitationszoner eller gryningsräder minskar skjutningar och på sikt kan skapa störningar i gängen och på så sätt få kontroll över en skenande snöboll.
Ja tänk om, och vad löser det om 50% fler i de områdena börjar anse att Sverige är ett skitland som hatar dem som de vill slå tillbaka mot? Du tittar på den faktiska prylen och missar totalt den psykiska terrorn du anser att en stor grupp människor i Sverige ska utsättas för.

Ja tänk om, och vad löser det om 50% fler i de områdena börjar anse att Sverige är ett skitland som hatar dem som de vill slå tillbaka mot? Du tittar på den faktiska prylen och missar totalt den psykiska terrorn du anser att en stor grupp människor i Sverige ska utsättas för.
De är hederliga människor i de områdena som råkar mest illa ut så de uppskattar nog om detta kan minska brottsligheten

Det vi vet är att en ökande del av svenskar, ffa andra och tredje generationen, har hamnat i ett utanförskap där de inte ser sig själva, eller ses som svenskar. Gruppen har noll förtroende för myndigheterna och det svenska samhället. Att misstänkliggöra specifika grupper som redan har lågt eller inget förtroende för svenska samhället och svenska myndigheter är en otroligt farlig väg. För att ett demokratiskt samhälle som Sverige ska fungera måste svenskar ha förtroende för myndigheterna och respekt för demokratiska principer. Just nu har vissa grupper varken det ena eller det andra.

Det är därför jag inte tror på anonyma vittnen. Det kräver att människor faktiskt är villiga att vittna och har ett stort förtroende för rättsvårdande myndigheter. Har du själv blivit stoppad och visiterad, eller en familjemedlem, släkting, vän blivit stoppad och visiterad bara pga din etnicitet och bostadsort så kommer du inte att vittna. Ditt förtroende för 'dom' dvs svenska myndigheter är icke-existerande.

Du låter säker. I mina öron låter det så resurskrävande att faller på sin orimlighet.

Eh, jag trodde att det var uppenbart när jag skrev kottar att jag generaliserade?

För att förtydliga: visitationszoner ökar rasismen och motsättningar i samhället. De är inte bra för integrationen. De slösar dessutom på polisens resurser, hur ska det trollas fram massa ny personal som kan upprätthålla dessa zoner?

Ja, om jag visste att det motarbetade klankrigarna
Verkligen när det händer vecka efter vecka och du ser att du blir stoppad men aldrig din granne och den enda skillnaden mellan er är att du har en blå jacka medan h*n har en röd? I så fall är du en anomali. Jag skulle bli skitförbannad och alla jag känner skulle bli det de med pga orättvisan i situationen.

Apropå presskonferensen och det inställda stödet till företagen ... 🙄

"Förslaget om elstöd för företag drogs på onsdagen tillbaka – trots att det tidigare godkänts. Nu säger Elmarknadsinspektionen – som utrett ärendet – att det var regeringens bedömning."

"Det generella elprisstödet till företag dras tillbaka. Detta har regeringen beslutat efter att man gjort bedömningen att EU-kommissionen inte kommer att godkänna stödet.

Samtidigt har Energimarknadsinspektionen kompletterat Svenska kraftnäts modell just för att den ska stämma överens med de EU-regler som finns för hur så kallade flaskhalsavgifter får användas eller betalas tillbaka."

https://www.expressen.se/ekonomi/elmarknadsinspektionen-var-regeringens-bedomning/

Tur vi har så kompetenta ministrar! :up:

Jag ifrågasätter inte ATT det har hänt. Det ska utredas så klart!
Men det är där det stöp. Utredningen lades ned med motiveringen att antingen så talade poliserna sanning och det var en olyckshändelse (och ändå får de både köra bil och gå beväpnade på allmänplats) eller också var det befogat. Dvs de spelar ingen roll vad som hänt. Och från Polisen kom ingen reaktion.

Det krävs ett omtag i den organisationen om de ska ha förtroende nog att hantera ökade befogenheter. De måste också ta tag i sin egen tystnadskultur. Det är viktigt för allmänheten och det är viktigt för de som arbetar som poliser.

Jag är övertygad om att 99,99% av alla poliser vill göra ett gott arbete. Jag är övertygad om att de flesta också gör det - alla gör det nog oftast. En bra ordninspolis är bokstavligen värd sin vikt i guld. Jag är tyvärr också övertygad om att de flesta rötäggen i den organisationen blivit det på jobbet - och det är sorgligt och farligt.

Precis, vi kan väl snälla se på USAs misslyckanden och INTE göra som dom?
Eller titta på Danmark
Verkligen när det händer vecka efter vecka och du ser att du blir stoppad men aldrig din granne och den enda skillnaden mellan er är att du har en blå jacka medan h*n har en röd? I så fall är du en anomali. Jag skulle bli skitförbannad och alla jag känner skulle bli det de med pga orättvisan i situationen.
Sverige har haft ett otroligt svagt politiskt styre som inte ”såg det komma”. Gissar det berodde på rädsla för rasistkortet ….Nog får man anta att de flesta människor har förståelse för att kunna vända den skuta som helt fått driva vind för våg -att speciella åtgärder nu måste prövas? Jag skulle alla dagar i veckan kväva min känsla för att bli orättvist behandlad om jag visste att det på sikt kan bli säkrare på gatan för mina barn. Jag kan inte som du -svara för att alla som jag känner tycker som jag.

Eller titta på Danmark

Sverige har haft ett otroligt svagt politiskt styre som inte ”såg det komma”. Gissar det berodde på rädsla för rasistkortet ….Nog får man anta att de flesta människor har förståelse för att kunna vända den skuta som helt fått driva vind för våg -att speciella åtgärder nu måste prövas? Jag skulle alla dagar i veckan kväva min känsla för att bli orättvist behandlad om jag visste att det på sikt kan bli säkrare på gatan för mina barn. Jag kan inte som du -svara för att alla som jag känner tycker som jag.
Fast det här kommer inte vända skutan utan förvärra situationen. Med tanke på hur lätt folk blir förbannade på orättvisor så tror jag inte att en enda person i det här landet skulle acceptera den typ misstänkliggörande av den egna gruppen och dem själva som det här innebär. Visst det är lätt att sitta på nätet och vara tuff men när det dag efter dag år efter år är inbyggt i samhällsstrukturen att DU är ett avskum då reagerar du. Vi pratar liksom inte om EN gång utan om gång på gång på gång medan din granne aldrig blir utsatt. Jag skulle mest vilja jämföra det med statsstödd mobbing.

Jag som bor i ett sådant område där det skulel kunna bli aktuellt tror inte heller på det. Det kommer öka motståndet mot "övriga samhället" eftersom man känner sig ännu mer utanför och dömd på förhand.
Det är bättre att lägga de resurserna det skulle kräva för polisen (och ösa på mer resurser) på polisen i största allmänhet så att polisen har tid att arbeta både förebyggande och för att de effektivare ska kunna utreda brott, korta tiderna till rättegångar osv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka