Den stora barnvagnstråden

Mammas

Trådstartare
Ursäkta prefixet, velade mellan att ta gravid-1år eller småbarn, man använder ju vagn i båda fallen. Letade som fan efter en stor barnvagnstråd där man kunde ta upp alla frågor, men fann bara en massa specificerade. Tanken var att man kunde hålla diskussionerna i en tråd.

Själv har vi en Brio (ingen aning om vad den heter, men med ligg- och sittdel och fyra fasta hjul. Det är inget fel på den egentligen...

Men har ändå börjat fundera på att skaffa en vagn till. Och då går ju tankarna mot en nättare vagn. Sedan svägerskan köpte en har jag blivit lite kär i Stokke Xplory, den är galet fin. Men verkar krånglig att fälla ihop, vi stod och bråkade massor med hennes. Dock gillar jag det med vändbar sittdel, en nyare vagn där barnet verkligen sitter i vagnen och inte "hänger" i upprätt läge. Att de kan sitt kvar i vagnen när man käkar ute är också suveränt. Är det någon här som har erfarenhet av den vagnen?

(Och det är bara att ösa in fler barnvagnsfrågor om ni har lust.)

Sv: Den stora barnvagnstråden

Åå den har vi oxå börjat kika på =D Tyckte den va mkt stadigare ch gedignare än många andra vid provkörning i butik, tyvärr vet jag inte ngt om dem mer än det som står i deras broschyr. Men vi är sugna på en sån oxå och vill oxå gärna veta om dte är ngn med erfarenhet av dem!

El bugaboo-vagnarna alla deras modeller =P Man kan ju köpa beg. har jag upptäckt :angel:;)

Galet fin *hrm* tycker den påminner om en cyckelsits som man satt fast på en sådär metaldetektor :angel:

Kan säga att jag är supernöjd med min Emmaljunga Cangaroo, och sitta kvar i vagnen och äta! Det är den alldeles för fin för! ;) Super enkel att fälla ihop och väger bara 8 kg.

El bugaboo-vagnarna alla deras modeller =P Man kan ju köpa beg. har jag upptäckt :angel:;)

Ja, ny har jag inte råd med. :p Tar mig inte råd, tycker inte det är värt det. Har ett chassi till en Bugaboo Cameleon jag kan få, då är det ju "bara" att köpa resten som behövs. :p Men om man köper delarna pö om pö begagnade, och bara köper de som är billiga, så borde det ju löna sig. Man måste ha koll om man ska köpa begagnat, i många fall är det inte värt det.

Min svägerska hittade sin Xplory för knappt 3000, då är det definitivt värt det. Just nu hoppas jag att hon inte ska trivas med den så jag kan köpa hennes. ;)

pmm skrev:
Galet fin *hrm* tycker den påminner om en cyckelsits som man satt fast på en sådär metaldetektor :angel:

Ja, det tyckte jag också, men sen var vi i butik och provkörde den, och sedan när svägerskan köpte sin är jag fast. Tycker den är fin nu faktiskt. Men tyckte precis som du i början. ;)

Hmm, den är inte instabil då? Vad går du/ni på för slags vägar med den? :)

Om det är nån som är instabil är det väl Stokke? Jag fick rysningar när jag provkörde den i affären. Aldrig säger jag, försök gå på en grusväg med den?!

Jag stod och valde mellan en trehjulig BabyTravel jogger och en Brio happy när vi köpte vagn, köpte Brion eftersom den var på rea men har inte gjort annat än att förbannat det klumpiga aset. Nu står det en BabyTravel jogger sittvagn utanför och har inte ångrat en sekund. Super vagn!

Ja, skulle jag köpa en sådan skulle det vara som komplementsvagn, att ha när man åker till stan eller bara går på asfalt. Jag skulle ha kvar min Brio. :)

Har en trehjulig vagn i förrådet, undrar om det inte är en BabyTravel, ska kika på det. Tänkte tvätta upp den och se om den är bra, kanske ska kolla det innan jag köper en ny vagn. :o Fast det är ju roligt med nya vagnar också. ;)

Samma vägar som min 4 hjuliga Brio Happy, fast den här vagnen rullas inte in i stallet ;) Vilket är allt från asfaltsvägar till sånt här:
phplr3hkh.jpg

Visst är den inte lika stadig som brion, men jag tror det beror på det svängbara framhjulet :idea: Vilket man kan låsa på min vagn om man vill.

Senast ändrad:

Är bara mina fördomar om trehjuliga vagnar som säger att de är ostadiga då. :p Jag som tycker min Brio är ostadig ibland, kanske därför... Är nog min teknik det är fel på. :p

Jag röstar också på bugaboo :angel: Vi har en bee nu (bugaboons variant av en stroller, men ändå gedigen, med fullt liggläge och vändbar sits, självklart), Ronja hade den från 6 månader och jag kunde inte ha varit mer nöjd. Vi köpte vår ny (för garantins skull), men de är ju hyfsade i pris begagnade nu också. Lite dryg att köra när det är som mest snö och slask och det är ju ingen terrängvagn, men definitivt modell nättare normalanvändningsvagn :D

*knapplån*

Vi har köpt en Teutonia Lambda vilken vi tycker verkar vara helt suverän. Tyvärr har inte bebis kommit ännu så vi har inte fått provköra den "på riktigt" mer än runt runt inomhus och i affären så därför skriver jag "verkar vara" ;)

Den går ju också under kategorin "stadig men samtidigt lätt och mycket smidig kvalitetsvagn". Den har fullt liggläge i sittdelen, är vändbar (stora kriterier hos oss), och passar både mig och sambon trots att det skiljer rätt mycket i längd på oss.

Den är tänkt att användas på olika typer av underlag även om den kommer att rullas mest i stadsmiljö eftersom vi bor så, men så vitt vi kunnat läsa/lyssna oss till så skall den fungera utmärkt runt stallet också, där man ju också är en hel del ;)

Förmodligen lär vi låsa framhjulen om det är riktigt moddigt underlag, men det är gjort extremt enkelt.

Vill man ha en trehjuling så tycker jag att Teutonia Spirit S3 verkar vara en toppenvagn! Vi valde mellan den och Lambdan.

kl

Jag har funderat över en sak, om man har en sittdel med fullt liggläge, behöver man verkligen en liggdel då? För med åkpåse måste man ju kunna få det lika varmt, och bara lägga ett fårskinn under åkpåsen (eller i om man får plats) om man vill ha det mjukare. Så så länge man inte behöver lyfta ur liggdelen när barnet ligger i när den är liten känns liggdel rätt överflödig? Eller är jag helt ute och cyklar?

Visst kan man göra så! :)

Vi har hoppat över separat liggdel till vår vagn och har valt en mjuklift istället. Den tänkte vi använda sålänge bebis är liten och liften behöver lyftas ur vagnen med bebis i (vi bor i lägenhet så det blir en del bärande och då är mjukliften perfekt :) ) och sedan när bebisen är större så kommer vi ha åkpåse istället för mjuklift, på så sätt som du beskriver!

Hade mjuklift i min sittdel när Rasmus var pytteliten, sen bäddade jag direkt i sittdelen med fullt liggläge från han var typ 5-6 månader.

Jag har ju lååång tid kvar, men självklart kollar man vagnar redan. :p

Än så länge står det mellan en Easywalker sky och en Mutsy 4rider.
Vill ha svängbara hjul, men spelar ingen roll om det är trehjuling eller 4hjuling. Dock vill jag ej ha för små hjul fram.

SKY_BS01R_BLACK_3924.jpg
EW_SKY_carrycot_black.jpg

64efbc11b6bad5f57d4823cf534592af.jpg

Är det så att man kan vända sittdelen mot sig också, eller sitter de alltid framåt? :)

Det är något jag personligen ser som viktigt, att det inte är en sittdel som måste vara framvänd. :)

Hade mjuklift i min sittdel när Rasmus var pytteliten, sen bäddade jag direkt i sittdelen med fullt liggläge från han var typ 5-6 månader.

Loke är knappt 5 månader, och han sitter i sittdelen. Visst ligger han när han är trött/sover, men är han pigg tycker han att det är jätteroligt att sitta upp så han ser mer än bara himmel. Har länge haft en kudde bakom ryggen på honom i liggdelen, men sittdelen är bättre då man kan knäppa fast honom så han inte glider ner. Det jag funderade på var om man behövde en liggdel eller mjukdel när de var pyttesmå, eller om det räcker att bädda ner dem i sittdelen redan från början? :)

Jag kan inte svara för Mutsy, men Easywalker är ju som Urban Jungle i designen och sittdelen går inte att ha vänd emot sig :).

Personligen tycker jag att Teutonia Spirit S3 är jätte klumpig/tung och inte alls lika skogs/grusvägsvänlig som ex UJ, det som är stor fördel för vissa är ju dock att man kan ha sittdelen vänd mot sig på Spirit :).

Jag var inne på Spirit S3 först, innan jag hittade att den i princip är lika stor som min Brio happy ihopfälld och bara väger 2 kg mindre! Då blev det Cangaroon istället med sina knappt 8 kg, visst är den lika bred som happyn och några cm längre ihopvikt. Men den är 20 sm lägre och det gör otroligt mkt. I alla fall i våran skuff.

Jag hade en tunn madrass i vagnen, igentligen ett täcke till vagga. Då blev det inte lika stor och det var enkelt att stötta upp runt honom när han skulle sitta.

Liknande trådar

Småbarn Börjar fundera på att köpa en ren sittvagn till dottern. Hon är visserligen bara nyss fyllda ett, men åker helst framåtvänd och vår...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 958
Senast: Sandra78
·
Övr. Barn Jag lurar lite på att skaffa en ny vagn. Har en Brio Sing som har både fördelar och nackdelar, och nu när L ändå är för stor för att ha...
2
Svar
33
· Visningar
5 056
Senast: Bollen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar