Den sista resan...eller?

Swat

Trådstartare
Idag var det gjort... Kl 11 hade jag tid för min gamla tant hos vet.

Damen i fråga fyller 20 år i sommar och har stått på metacam i snart sex år. Vid senaste undersökningen var njurvärdena inte så bra...

Efter jul har jag stirrat mej blind på henne och ena dagen tycker jag att hon ser mer vissen ut och nästa är hon piggare, tredje dagen är hon lite mitt emellan osv osv.

Min djurhållning baseras alltid på att ett djur aldrig skall behöva leva om det har ont eller har begränsad livskvalitet.

Så... Beväpnad med två paket näsdukar och en STOR klump i magen infann vi oss hos vet.

Blodprover togs, analyserades och efter en stund väntan kommer vet. in i vårt undersökningsrum. Med en allvarsam min tittar h*n på mej och säger...
- Så här bra värden brukar vi inte ens se på 10-åriga katter! Visst, hon är lite för rund, men inte något blåsljud alls, fina tänder, klara ögon, och en fantastisk päls och vilka fina värden! Jag skrev ut en kopia som du kan ta hem och sätta upp på väggen!

Pga kattens stelhet kommer jag justera metacam dosen lite - hon har alltid legat på en låg dos - men...

Den känslan man får i hjärtat när man får bära ut sin gamla tant till bilen och förhoppningsvis se fram emot ytterligare flera fina år tillsammans....:love: :love: :love: :love:

Kanske fungerar hypnos även på katter?
Varje dag tittar jag nämligen på denna fantastiska dam och säger "Du är en papegoja, du ska bli 50 år! Du är en papegoja, du ska bli 50 år" ;)


/Swat
 
Sv: Den sista resan...eller?

Kanske fungerar hypnos även på katter?
Varje dag tittar jag nämligen på denna fantastiska dam och säger "Du är en papegoja, du ska bli 50 år! Du är en papegoja, du ska bli 50 år" ;)


/Swat

Då ska jag börja med det på våran 15åring! Fast han ser mer ut som en vithövdad örn och de lever väl länge de med....

3267207539_5f262fca91.jpg




Grattis till pigg gammeltant! :)

*viskar ut i vardagsrummet: chaplin du är en örn.... chaplin du är en örn.....* :D
 
Sv: Den sista resan...eller?

Huh, det där oroliga ögat på en gamling vet man aldrig var man har...

Min är 17, och de senaste åren har vintrarna tagit hårdare på honom. Han sover mest på värmedynan inbäddad i sina tjejer.

Idag var det tydligen vår, för imorse var han på plats för att fånga sängmöss, och till frukosten behöve mattes morgonrocksbälte dödas lite :love:

Mattes älskling:
29857373.jpg


Jag hävdar att han liksom herr Hefner håller sig ung genom unga flickvänner:
30383424.jpg
 
Sv: Den sista resan...eller?

Underbart att du får behålla din dam :love:
Hoppas hon får stanna många år till.
 
Sv: Den sista resan...eller?

Åh vilken fin historia. Vad roligt att få bli så där positivt överraskad när man är så inställd på det värsta. Gläds åt dig!

:banana:
 
Sv: Den sista resan...eller?

Åh vad härligt att hon mår så bra trots sin ålder :love:

Har en gamling på 16 år som jag hoppas lever många år till, vi ska ju få tillökning i familjen så det kanske håller honom ung i många år :)
 
Sv: Den sista resan...eller?

Ooooops! be honom så mycket om ursäkt :o ;)

Vad är han för ras?
 
Sv: Den sista resan...eller?

Blev lite nyfiken. Har också en 20 årig katt. Han ser inte speciellt stel ut när han går men har lite svårt för att hoppa upp i soffan och sängarna. Vad är metacam? Skulle det hjälpa min katt?
 
Sv: Den sista resan...eller?

Metacam är smärtlindrande och antiinflamatoriskt.

Som alla NSAID preparat så är det dock belastande för njurarna för katten vilket man bör veta innan man sätter inte det som en långsiktig smärtlindring!

/Swat
 
Sv: Den sista resan...eller?

En mindre riskabel metod är att behandla med glucosamin-preparat.
Min får Seraquin. Man köper det (receptfritt) på apoteket, och Hanoo äter det som godis. Jag ser klara resultat, och min vet hävdar att det brukar funka bra. Den dagen det inte längre hjälper kan man ta till tyngre artilleri, men medicinering har ju som sagt sina biverkningar.
 
Sv: Den sista resan...eller?

Har tänkt på glukosamin. Men katten är jäkla kräsen och svår att få i allt. Nu senast maskade vi med tablett och han försökte svälja men började skumma och dregla och det var inte så trevligt. Skulle gärna köra med glykosamin.
 
Sv: Den sista resan...eller?

Hills har ett foder som heter J/D som är just för "led-katter". Kanske kan det tilltala din kräsna katt?
Min tant gillar det, men det gör ingen skillnad för hennes "värk" tyvärr.

Personligen låter jag dock hellre sätta in ordentlig smärtlindring direkt på en så pass gammal katt istället för att prova allt för många "alternativa" lösningar!
Med lite tur får vi behålla våra 20-åringar i flera år till, men i värsta fall inte!
Om inte så vill jag veta att de sista åren varit smärtfria och att katten haft så hög livskvalitet som möjligt!

/Swat
 
Sv: Den sista resan...eller?

Så... Nu har den sista resan med min fantastiska dam genomförts...

För två veckor sedan fick hon somna in - ca en månad före sin 20:onde födelsedag.

Trots andra djur i huset är här märkligt tomt och "fattigt"...

/Swat
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383
Katthälsa Misse blir två år i sommar, går in och ut som han vill. Storjägare och äter sina byten. Om det rör sig ska det dödas, har det dödats ska...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 929
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 235
Katthälsa Usch, imorgon ska min fina vän opereras :(. Han har 8 tänder kvar och nu är det alltså dags för att dom ska väck dom också (dvs alla de...
2
Svar
24
· Visningar
2 660
Senast: Jen80
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp