den perfekta sitsen?

M

MalinNemo

hur får man den där verkligen perfekta sitsen igentligen? Jag tycker alltid att det kommer upp något nytt man måste fin slipa på!

Har ni nån bekant eller vet någon som sitter sådär klockrent, lägg gärna in bilder :)

Sv: den perfekta sitsen?

Jag tycker att IronWill har en sjuhelvetes bra sits på alla de bilder hon lägger upp! Be henne att lägga upp lite bilder vettja ;)

Den perfekta sitsen försvinner så snabbt, det som var rätt för en millisekund sen försvinner som en fis i en korgstol när hästen ändrar sig (vilket den gör hela tiden): :D

Jag är barnsligt förälskad i Hella Kunz sits. Jag tycker hon är fantastisk. Sen finns det ju tusen och åter tusen andra som rider så otroligt bra och har sitsar som är som våta drömmar! (Hur lät nu det?!) Men Hella är nog min främsta förebild, bara för att jag bor nära Flyinge och tittar på henne varje år hon kommer dit. Hans Heinrich Meyer zu Strohen tycker jag också rider otroligt otroligt fantastiskt, men honom har jag inte sett sen han rök i backen på Flyinge. :(

Jag är barnsligt förälskad i Hella Kunz sits.

Jag med :love:

Men sen har hon ju också en generell inställning till ridningen som håller fullt ut liksom...det är bara helt klart värt att åka och beskåda henne, om inte här så där hon är, i Tyskland.

Ja, jag försöker planera in ett studiebesök - har gjort det i många år och MÅSTE få tummen loss.

Jag är okristligt avundsjuk på dig som varit hos henne.

En perfekt sits borde vara en kombination av "korrekt" och känsla/följsamhet?
Tycker det är svårt att bara för ögat se om en sits är bra, särskilt på en bild t ex, för det kan ju SE korrekt ut, men i själva verket inverkar inte ryttaren riktigt bra med sitsen, följsamheten kanske inte är optimal osv. Då får hästarna fungera som ett kvitto istället.

Nog för att jag själv är långt ifrån den perfekta sitsen, men det känns som att det går upp och ner - färskvara som tusan, sen sägs det ju att man bara klarar av att fokusera på en sak i taget, människor har många kroppsdelar att gå igenom isf! ;)

Personligen prioriterar jag ridkänslan (och följsamheten) högre än hur det ser ut, så klarar jag inte av att fokusera på hela köret så får prio 1 bli ridkänsla och följsamhet, sen jobba med detaljerna för att få bättre helhet.

Men det beror väl lite på hur man definierar? En korrekt sits har jag alltid definierat som en effektiv sits som utvecklar hästen och får den att blomstra/dansa (vad man nu väljer att kalla det).

Ok, när jag skrev "korrekt" så tänkte jag på "den korrekta lodräta sitsen" som brukar beskrivas med bilder i ridböcker! ;) Alltså hur det ska se ut för ögat.
Det du skriver tänker jag som inverkan vilket ju är det viktigaste, men även om man har en bra inverkan hade den kanske kunnat vara ännu bättre om ryttaren också har "korrekt" sits och mycket bra följsamhet - om nu något av det saknas! :p

hmm... en sak som är bra att öva på sin sitts är att rida barbacka när man rider ut. då måste man slappna av oxo. annars trillar man av

hmm... en sak som är bra att öva på sin sitts är att rida barbacka när man rider ut. då måste man slappna av oxo. annars trillar man av

barbacka tycker jag annars är ett utmärkt sätt att bli av med bra sitsar!
en bra balans, en bra känsla med hästen och framför allt en bra sadel tror jag är nyckeln till det!

har en tjej i stallet som sitter som en våt dröm :eek::devil::o i sadeln, men törs inte lägga ut bild på henne, då ödar hon mig nog. :angel:

Jag såg en filmsnutt från bukes Murray idag och fastnade genast för hennes sits. Kolla hur rak hon är i ryggen! Jag tycker heller inte att det ser stelt ut, utan avslappnat och fint.. :)

Tryck här och sedan på filmklippet...
(länkar till hennes inlägg från dressyr..)

...vet inte om man får göra så här, är det olagligt så ber jag om ursäkt... :crazy:

Skulle inte kalla det en perfekt sits iom att perfekt innebär - inget att förbättra, men trevlig sits, absolut! :)

Tror inte riktigt någon kan få en såkallad "perfekt" sits. Det är ju inte vi människor som avgör om vi har en perfekt sits, det är hästen som bestämmer det. Om hästen fick avgöra skulle den perfekta sitsen vara utan en ryttare på ryggen ;) Men nu snackar vi med ryttare på ryggen då.
Den klassiska lodräta sitsen är ju inget fel på. Tycker det är en bra grund för alla, en lodrät sits. Men jag tror skönast för häst är om ryttaren följer med i hästens rörelse med sitsen och samtidigt bjuder framåt. Jag t.e.x behöver nästan inte änns använda skänklarna på min häst, det räcker med en framåtdrivande sits.
Vikthjälperna är också en stor del av allt. Ibland räcker det med att luta lite åt sidan för att få min häst att svänga.
Man måste som sagt kombinera sin sits med olika sorters hjälpmedel, samtidigt är det olika för häst till häst vad den gillar att vi ryttare ska ha för sits.

...och olika hur vi använder sitsen beroende på vilken ridstil man har.
Jag t ex vill ha sitsen väldigt passiv och vara följsam men göra pytteändringar när jag vill något (det är målet alltså, följer det ärligt talat inte fullt ut) vilket betyder att för mig skulle en drivning i sitsen som är "konstant" eller som inte innebär att kusen ska öka tempot eller öka till högre gångart - ett "fel".
Medans nästa person tycker att det är så man ska göra så länge man inte stör hästens rörelser.

Så om man pratar allmänt tror jag det är svårt att komma fram till en perfekt sits. Om jag som enskild person utifrån mina egna värderingar ska bedöma, då skulle jag kanske hitta någon/några personer med "perfekt sits" efter en del letande.
Fast sen är det ju så mycket annat än sitsen, hjärnan ffa som avgör hur skicklig en ryttare är! ;) Frågan är om man kan säga att en person ar perfekt sits även om denne inte är väldigt skicklig i övrigt i ridningen? Inverkan...

Nej, och perfekt skrev jag inte. För det är väl få som har det? :)
Men en mycket fin sits som man kan ta efter och försöka efterlikna.. ;)

jag va på en tävling en gång på GFRK och fick då se en tjej (som vann msv dressyr från en klubb utanför Gbg) som satt som en dröm. Jag såg henne på framridning och sa till kollegan jag var med (hon är ridinstruktör) att den sitsen skulle jag döda för. Hon höll med :D Denna kvinna red så oerhört mjukt med så små hjälper, ingenting syntes, men man såg ju ändå att hon red (många rider ju faktiskt inte utan sitter i sin perfekta lodräta sits utan ngn inverkan alls). Jag blev så förtjust i denna kvinna så jag kollade upp henne och såg på hennes klubbs hemsida att hon har lektioner. Nu vet jag inget om henne, om hon har utb eller om hon kan lära ut ngt (alla kan ju inte lära ut även om de själva rider bra). Men gud vilken sits :love:

Var fanns denna kvinna?

Skicka gärna ett pm, är dönyfiken:angel: Har nämligen en fd ridlärare som sitter som en gudinna och är ganska känd för det. Har vunnit massa tävlingar och fått kommentarer på sin sits.
Hon är iaf min förebild.:love:

jag minns varken hennes namn eller klubb, men jag tror hon tillhörde ngn klubb i mölndal/lindome eller däromkring. Hon red en skimmel e: D-day på tävlingen jag såg henne på.

Nu letade jag upp resultatet på GFRK, hon kommer från Kållereds RF, hästen heter Demolition Man, hon heter Maria Oredsson.

hästen heter demolotion man och inte demolition :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 332
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 630
Tjatter Någon som gift sig på Drop in vigsel? Vi snubblade över info om att det ska hållas i en kyrka nära oss i sommar och det känns som att...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: WBanna
·
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 819
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar