Den perfekta rödvinssåsen

Piek

Trådstartare
Vad är hemligheten? :D

Jag har provat ett gäng olika recept men aldrig blivit helt nöjd, samtliga recept går ganska snabbt att göra och enligt en såsduell i kockarnas kamp för längesen kunde man omöjligt göra en bra rödvinssås på tjugo minuter utan det behövdes flera timmar ;)

Så hit me med era bästa recept, tips och knep. Jag har hela dagen på mig 😁
 
Jag har inget direkt recept utan kör på känn men brukar få beröm för min rödvinsreducering. Jag fräser en finhackad morot, en scharlottenlök, två baconskivor och en vitlök och tillsätter mot slutet av fräsandet ett par matskedar tomatpuré. När detta fräst ihop så slår jag på ca 3 dl rödvin och 5 dl vatten samt ett par matskedar oxfond. Några varv med pepparkvarnen och en fjuttdutt rosmarin sen får det stå och reducera läääänge på svag värme. Jag smakar av med sirap för rätt sötma. Silar av i en såssil.
 
Använd ett vin du tycker är gott, ge den tid. Jag gör olika varje gång men blir nästan alltid mumsigt ändå.
 
Mor gör en fantastisk rödvinssås med mörk choklad! <3 Jag ska höra om jag kan få recept imorgon.
Jag håller med om att man ska välja ett reko vin. Matlagningsvin eller billigaste på hyllan är inte alls samma sak.
 
Det har Bobby Flay's Red Wine Sauce ar mitt grundrecept, men jag forandrar det standigt numera. Ibland har jag i lite socker, honung, maple syrup, eller vilken sotma jag tycker jag vill addera. Lika sa varierar min kryddning helt beroende pa vad jag lagar till sasen. Jag valjer dock ofta en Merlot till sasen da den har en "rundare" och fylligare vinsmak.
Ofta anvander jag mer vin och reducerar alltsa fortfarande till halften. Det tar ofta "forever". :cautious: Men sasen blir himmelskt god.
Jag silar oftas av sa det ar en "smooth" sas.
 
Jag gör Mannerströms och den blir alltid supergod, men den tar alltid längre tid att reducera än de angivna 20 minutrarna, kanske det dubbla.

3-5 dl rödvin
3-5 dl kalvbuljong
2-4 schalottenlökar
1-2 lagerblad
1-2 kvistar timjan
smör

Rödvinet får långsamt reduceras till knappt hälften tillsammans med lök, timjan och lagerblad. Därefter häller jag i buljongen och kokar vidare med buljong tills den börjar tjockna lite. Sila och reducera vidare. Smaka av med peppar, ha ev. i lite balsamvinäger, och runda av med smör.
 
Mina preferenser är att låta reducera länge på svag värme (20 minuter är lite svårt, snarare 45 minuter med tumregel att reducera lite mer än halva vätskemängden), undvika morot, socker och vinäger, och låta ta smak från örter typ rosmarin, timjan. Lite djup från rökt sidfläsk är också gott.

Vill man snabbhacka en rödvinssås är det ofta bättre att göra en rödvinssky i stekpannan, fortare och också väldans gott. I med vin, reducera, smaka av, servera.
 
Vad är hemligheten? :D

Jag har provat ett gäng olika recept men aldrig blivit helt nöjd, samtliga recept går ganska snabbt att göra och enligt en såsduell i kockarnas kamp för längesen kunde man omöjligt göra en bra rödvinssås på tjugo minuter utan det behövdes flera timmar ;)

Så hit me med era bästa recept, tips och knep. Jag har hela dagen på mig 😁

Kopierar mitt inlägg från en annan tråd:

---
Det här är (typ) mitt recept som jag arbetat fram. Det är alltså extremt ungefärligt, jag freestylar alltid (och gör betydligt större sats, mina vinslattar blir sås). Ibland åker det i en klick honung om jag tycker det behövs, ibland har jag rökt skinka med kort datum som går med, ibland behövs det mer vinäger, ibland mindre osv.

Ett pkt bacon
Två till tre schalottenlökar, beroende på storlek
Två vitlöksklyftor
1 tsk torkad timjan
1-2 krm svartpeppar
0,5 l vin
2-3 msk balsamvinäger
0,5 dl kalvfond
2,5 dl vatten

All lök finhackas och baconet strimlas fint. Stek först baconet och sautera sedan löken i baconfettet. Häll i resten och låt koka tills det smakar bra. Sila av lök plus bacon. Smaka av med salt och peppar om det behövs, red med lite Maizena (inte redningen utan majsstärkelsen) och blanka av med en klick smör.

Särbon som inte tycker om rödvinssås tycker den är god för att vara rödvinssås och jag kan faktiskt påstå att jag aldrig fått bättre på restaurang.
---
 
Alltså. Jag inser ju med ens att detta innebär att man har "vinslattar" av bra vin till övers.
Sådant lider vi ju brist på, i detta hushåll. :angel:

Jag som lite hade hoppats att matvin skulle vara bra nog. Attans.
 
Alltså. Jag inser ju med ens att detta innebär att man har "vinslattar" av bra vin till övers.
Sådant lider vi ju brist på, i detta hushåll. :angel:

Jag som lite hade hoppats att matvin skulle vara bra nog. Attans.

Gudars nej! :crazy: Jag köper vin för att göra sås om jag inte har slattar :D Det behöver inte vara något finvin men tillräckligt gott för att dricka och helst medelfylligt (minst).

Jag också särbon har kokat bort åtskilligt med sprit, vi har någon form alkohol i nästan all mat :laugh:
 
Alltså. Jag inser ju med ens att detta innebär att man har "vinslattar" av bra vin till övers.
Sådant lider vi ju brist på, i detta hushåll. :angel:

Jag som lite hade hoppats att matvin skulle vara bra nog. Attans.

:crazy: Matlagningsvin? :yuck: Det duger inte till nagonting. Vill man ha nagot alls i maten ska det ju vara nagot man tycker smakar gott.

Om jag lagar en "battre" middag sa tycker jag oftast att det det aldeles utmarkt att "smaka av" matlagningsvinet" jag kopt, som kostar en bit over 100 kronor, medans jag star i koket. :D Sedan oppnar jag det vin jag tankt till middagen sa det far lufta sig en stund fore.
Lagar jag en vanlig middag till bara Maken och mig tar jag "matlagningsvinet" till maten. :d ... OCH medan jag lagar maten :angel:
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 533
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 827
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 510
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 875

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp