den perfekta halten

J

jagvillvaraifred

Har sökt och sökt men inte hittat någon tråd ang halter..

Hur gör man den perfekta halten?

Mein ponny står (oftast) väldigt fint med frambenen, och vänster bak, och sen höger bak står kanske 25-40cm längre bak.

Någon gång lyckas jag få den perfekta halten (iaf i mina ögon på den nivån vi är på nu), men jag vet inte vad jag har gör för skillnad..

Så tips om halter tack :idea:

Sv: den perfekta halten

Rid hela vägen in i halten. Är det alltid höger bak han inte ställer upp med ordentligt så använd din högerskänkel ännu mer. Gör halten mer för sitsen än för handen och tänk uppförsbacke när du rider in i den. :) Släpp inte skänklarna bara för att du känner att hästen börjar bromsa och du vet att du ska stanna. Då blir det ojämna halter.

Lycka till. :)

Är det alltid höger bak som hästen lämnar bakom så börja med allmänt gymnastiserande arbete för höger bak så som sidvärtsförflyttning i olika former.

Jag tycker det är viktigast att som ryttare lära sig känna var hästen bakben är och kunna påverka bakbenen i varje steg. Först då blir det enkelt... När hästen kommer igång och arbetar lika mycket med sina bakben samt börjar vinkla bäckenet och sätta sig kommer du kunna rida hästen för enbart säte och först då blir halterna bra. Halter kan förvisso var en övning för att lära sig hitta och påverka bakbenen, men då måste man fokusera på att känna och påverka - inte fokusera på att få bakbenen på rätt plats. Det kommer sen.

Så någon "quick-fix" finns tyvärr inte.

Jag håller för övrigt med Cettan till viss del. Halten ska göras för enbart säte. Jag har aldrig skänkeln intill när hästen går på "autopilot" därför har jag den inte heller intill in i halterna. Men det är ju så jag rider.

Man kan säga att halten blir så som hästen går in i halten. Med andra ord, om hästen är samlad och liksidig in i halten, blir halten jämn med bakbenen under hästen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 754
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 552
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 973
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Extremt het häst