Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

finapina

Trådstartare
Ja, hur är det? Eller är det som med msk:or, hen finns inte. Men det finns sådana som passar en. Anledningen att jag frågar är att jag ridit en häst i 4 år snart och har nu blivit erbjuden att köpa och ha kvar på samma ställe! Men plötsligt är jag så kritisk till min stora dröm. Älskar hästen som har jättebra temperament och är superfrisk. Hanteringen funkar utan problem, uteritt och hoppning bra MEN sista året har vi haft våra duster i dressyren. Mycket och ofta. Ibland har jag känt att jag skulle kommit längre på en mindre krånglig häst och med "läromästarstuk". ( typ ridskolehäst, som jag också rider 1 g / v ) Rider för tränare och det går framåt men så otroligt sakta.Tränaren sade en gång i förbifarten att det är ganska mkt jobb med den. När ägaren ( som själv ridit in den ) rider verkar hon inte ha samma problem. Usch, hur ska man tänka? Hur mkt "präglas" en häst av den som ridit in den? Den har bara ridits av henne före jag dök upp Hur mycket kan man " fixa till" om man är en medelmåttig ridskoleryttare med hjälp av tränare?.Och finns den perfekta hästen och hur hittar man den? Man vet vad man har, men inte vad man får? Mycket i huvudet nu. Tacksam för all hjälp.
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

Jag har ett gäng perfekta hästar.
Det som är perfekt, är att jag har lite att träna på.
De flesta har jag ridit in själv, några är inskaffade som rena problemhästar.
De är långt från färdigutbildade - och kommer väl aldrig att bli färdiga för det finns alltid saker att förbättra och den dagen man slutar se förbättrinspotential så har man slutat vara en vettig ryttare.

För mig är den perfekta hästen en häst som är villig att samarbeta. Förutsättningarna i övrigt spelar inte så stor roll.
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

Jag har den perfekta hästen!

Bara jag själv som brister i våran kommunikation ibland och då får jag lista ut hur jag ska göra för att han ska förstå mig och göra inlärningen rolig så han vill lära sig mer
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

Jag har den perfekta hästen! :love: Min ponny som jag har haft i många år. Han är nära nog så perfekt en häst kan bli.

Sen tänker jag också så här, att en häst som är helt perfekt för just mig kan jag aldrig köpa. Jag får köpa en som är bra och trevlig, har ett temperament jag trivs med och ridmässigt är ungefär så som jag vill. Sedan kan jag forma den, jag och hästen utvecklas tillsammans och hittar "vårt system" så att säga, och med tiden blir den hästen min absoluta drömhäst och så perfekt det bara går.

Så var det med ponnyn också. Han var jättebra när jag köpte honom, men långt ifrån perfekt. Det har växt fram mellan oss, tillsammans.
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

Efter att ha läst de andra inläggen i din tråd så tror jag att det beror på vad man ska ha hästen till.

Antingen så köper man en häst för att komma vidare i sin ridning och det är just det som är det viktiga. Eller så köper man en häst som man trivs med där utvecklingen av ridningen kanske inte är det viktigaste.

Min första häst köpte jag för delvis för att komma vidare med ridningen. Nu blev det inte riktigt så och en av anledningarna var att trots att jag är mycket intresserad av ridning, framförallt dressyr, så insåg jag att jag inte hade massor av tid och pengar att lägga ner på träning. När jag så småningom köpte en ny häst så valde jag en häst som passar in i mitt liv där ridningen forfarande är viktig för mig men där jag numera ofta rider ut i skogen ensam eller tillsammans med andra och där jag har dragit ner på ambitionerna med ridträningen även om jag fortfarande tränar regelbundet för tränare med min häst.

För mig är min häst den perfekta hästen.
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

köpte grisen i säcken, köpte henne efter att endast sett en bild av henne.

Jag tror att tack vare allt jag utsatt henne för och miljöträningarna vi hållt på med så har jag själv skapat mig min drömhäst.

Jag viste vad jag inte ville ha

Jag vill inte ha en nerrvig häst som hoppar och far för nått prasslar.
Så jag har tränt henne mot alla möjliga saker som man kn tänkas möta i vardagen så hon idag är väldigt trygg och lugn häst.

När de blåser ute och saker fladdrar så hoppar och far de flesta hästarna i stallet, min hon lunkar på och tittar inte ens på allt som fladdrar.:D

Allt jag märker hon är rädd för utsätter jag henne för tills att hon inte längre är rädd för de.

Många hästägare gör tvärtom.. undviker saker deras hästar är rädda för... men då har dom också fega hariga hästar som de inte kan rida ut med:sneaky:
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

Jag har ett gäng perfekta hästar.
Det som är perfekt, är att jag har lite att träna på.
De flesta har jag ridit in själv, några är inskaffade som rena problemhästar.
De är långt från färdigutbildade - och kommer väl aldrig att bli färdiga för det finns alltid saker att förbättra och den dagen man slutar se förbättrinspotential så har man slutat vara en vettig ryttare.

För mig är den perfekta hästen en häst som är villig att samarbeta. Förutsättningarna i övrigt spelar inte så stor roll.

Bästa kommentaren på länge och den gäller både häst och ryttare, de ryttare som anser sig vara fullkomliga och helt fantastiskt bra på att rida, slutar att utvecklas. Har stött på en del genom åren extremt jobbigt med folk som inte fixar konstruktiv kritik utan anser att man är en idiot som inte fattar något ändå, för de är ju bäst (även om det råkar vara en klart bättre och mer erfaren person än de själva som säger det till dem).

Sorry för OT

Jag har haft och förlorat den perfekta hästen (åldersrelaterat). Välutbildad, lugn, snäll men framför allt förstående och förlåtande. Tvingades ta bort henne 2010, men saknar henne innerligt och gråter fortfarande ibland när jag tänker på henne.

Tantenposariridhuset_zps65c11260.jpg

Världens finaste Martina!
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

"har nu blivit erbjuden att köpa och ha kvar på samma ställe!
Ibland har jag känt att jag skulle kommit längre på en mindre krånglig häst och med "läromästarstuk". (typ ridskolehäst, som jag också rider 1 g / v ) Rider för tränare och det går framåt men så otroligt sakta. Tränaren sade en gång i förbifarten att det är ganska mkt jobb med den. När ägaren (som själv ridit in den) rider verkar hon inte ha samma problem. Hur mkt "präglas" en häst av den som ridit in den? Den har bara ridits av henne före jag dök upp Hur mycket kan man "fixa till" om man är en medelmåttig ridskoleryttare med hjälp av tränare?"


Jösses - kunde varit jag som skrivit det! /Mussea (som köpte, och nu tränar på basic moment som tidigare ägare inte hade några problem med)
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

Jag har en häst som passar mig som handen i handsken :) Vill ha en känslig, pigg häst med kapacitet och dessutom schyst temperament. Det har jag hittat! :D ibland lite "fjollig" men det är inget jag störs av. Har tagit ett föl på henne också :) Han verkar också passa bra, ännu bättre rörelser än mamma & verkar ha liknande/samma temperament, dock något "mildare" än mamma ;) :)
 
Sv: Den perfekta hästen- har ni hittat den?Hur tänker ni?

Jag har ridit så mycket unghästar och outbildade hästar under åren. Nu när det var dags för ny häst köpte jag mig en läromästare istället. Det är helt underbart roligt att rida en häst där allt redan sitter.
Jag blir lycklig varje gång jag kommer till stallet, varje ridpass är en ren fröjd.

Han är perfekt! Färg, storlek, temperament, utbildning, stam, ja, allt!
Jag vill hoppa och han är en stjärna med fina resultat. Men han kräver ordentligt ridning annars säger han nej tack och stannar. Jag har haft så många hästar med ponnymentalitet, bara gasa och styra så för mig är det perfekt. Nu måste jag lära mig rida på riktigt!

Sen är han en underbar gentleman på alla sätt. Hans ögon är otroliga och han har världens sötaste luddöron..

Det enda som ger mig ångest är tanken på att han inte kommer leva för evigt.
 
Nej, jag har inte den perfekta hästen. Det innebär inte att jag inte är fäst vid honom eller att vi inte trivs bra ihop. Jag har lärt och lär mig mycket genom honom, ibland saker jag önskar jag inte hade behövt lära mig. :D
 
Det enda som inte är perfekt med min häst är att han inte är ett sto. ;)
Han är en egen uppfödning som planerades att bli min redan vid tillverkningen. Det hade kunnat bli hur tokigt som helst så jag är väldigt nöjd.

Till ts. Om du ridit hästen i fyra år borde du känna den väl. Att ni har en del duster nu kan bero på att du blivit en duktigare ryttare under denna tid och därmed kan kräva mer utav hästen. Du skriver att det går framåt, om än långsamt, och det är ju positivt.:) Som du beskriver verkar hästen inte vara svårriden utan att ni har lite missar i kommunikationen, stämmer det? Och kommunikation går att träna på. :D
 
Jag har hittat den perfekta hästen för mig. Vi har våra duster, men jag tror att jag skulle bli uttråkad annars.
 
Ja, hur är det? Eller är det som med msk:or, hen finns inte. Men det finns sådana som passar en. Anledningen att jag frågar är att jag ridit en häst i 4 år snart och har nu blivit erbjuden att köpa och ha kvar på samma ställe! Men plötsligt är jag så kritisk till min stora dröm. Älskar hästen som har jättebra temperament och är superfrisk. Hanteringen funkar utan problem, uteritt och hoppning bra MEN sista året har vi haft våra duster i dressyren. Mycket och ofta. Ibland har jag känt att jag skulle kommit längre på en mindre krånglig häst och med "läromästarstuk". ( typ ridskolehäst, som jag också rider 1 g / v ) Rider för tränare och det går framåt men så otroligt sakta.Tränaren sade en gång i förbifarten att det är ganska mkt jobb med den. När ägaren ( som själv ridit in den ) rider verkar hon inte ha samma problem. Usch, hur ska man tänka? Hur mkt "präglas" en häst av den som ridit in den? Den har bara ridits av henne före jag dök upp Hur mycket kan man " fixa till" om man är en medelmåttig ridskoleryttare med hjälp av tränare?.Och finns den perfekta hästen och hur hittar man den? Man vet vad man har, men inte vad man får? Mycket i huvudet nu. Tacksam för all hjälp.

Jag har aldrig haft egen häst, men ridit länge, dels på ridskola och dels medryttarhästar. Jag skulle säga att alla hästar har goda egenskaper, och något man kan tycka om dem för, men det är inte så många man verkligen fastnar för. En egen häst skulle man ju vilja var en av de där där man blir glad bara av att åka till stallet och veta att hästen står där. Om du ridit den i fyra år, och ni fortfarande har rejäla duster på nivån att det inte känns så kul att rida hästen alla gånger, så skulle jag inte köpa den. Det finns andra hästar som inte kommer ge en den känslan.

Det kanske inte finns perfekta hästar, men det finns hästar som man tycker så mycket om, och trivs så bra tillsammans med, att man överser med deras svagheter, och inte tycker de spelar så stor roll. Så då känns de ju perfekta. Och så finns det en väldig massa hästar som har goda egenskaper som gör att man kan tycka om dem på sitt sätt, utan att vilja rida dem varje dag och äga dem. Och slutligen ett litet fåtal hästar som man verkligen inte går ihop med, som inte passar en alls.
 
Min lilla projekthäst har de egenskaper jag vill ha och om vi tar oss igenom problemen tror jag han kan ha goda chanser att bli den perfekta hästen - för mig.
Arbetsvillig, energisk, smidig, positiv, lyhörd, rör sig trevligt och är riktigt fin att se på. Rolig att arbeta med!
Allroundhäst med dressyrfokus. Dessutom är han snäll och (numera) trevlig att hantera, det är också viktigt.
 
Min lilla projekthäst har de egenskaper jag vill ha och om vi tar oss igenom problemen tror jag han kan ha goda chanser att bli den perfekta hästen - för mig.
Arbetsvillig, energisk, smidig, positiv, lyhörd, rör sig trevligt och är riktigt fin att se på. Rolig att arbeta med!
Allroundhäst med dressyrfokus. Dessutom är han snäll och trevlig att hantera, det är också viktigt.

Fast om ni inte kommit igenom dem på fyra år skulle jag kanske inte räkna med att det kommer gå att lösa så snabbt framöver heller? Jag skulle nog köpa en häst som är den perfekta hästen, inte en som med lite tur kan bli det.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
836
Senast: Sassy
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
23
· Visningar
1 526
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 778
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 394
Senast: Whirlie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp