Den omtalade "skitselen"

Sv: Den omtalade "skitselen"

Equilex har bra billiga selar, som man inte behöver bygga om (med bygga om menar jag skitselar)...

Jag tycker det mer ser ut som de försöker få en 50/50 verkan på de flesta bilder man ser om körning. Vad tycker ni? :idea:

STA41278.JPG

Först hajade jag till rejält där... MIN bild, sen kom jag på att Maria har fått den... :rofl: :rofl:

Kort: Man sätter dit en svängel där man fäster draglinorna.
Lite om svängel

Kanon!

Angående bilderna tycker jag att hästarna ser ut att dra med draglinorna.

Hur kan du tycka det när det bara var den tredje och sista bilden som linorna öht var sträckta på? :confused:

Här är en annan bild där de slappar som hejsan:
eddie3.jpg

och en till:

Marie_2.jpg

och en till:

fresia3.jpg

FÖLJDFRÅGA:
Om inte bröstselar bör användas så kan man ju inte använda rockarder heller? Det går ju inte med draglinor. Då måste man ju också helt plötsligt köpa sig en dyr vagn. Eller?
Ja i svängeln, som sitter på vagnen, som man sätter draglinorna på en annan vagn...

Också: Om hästen far så illa av att dra med ngt annat än bogen, vad händer då inte i kroppen på alla travare? De drar ju inget alls med bogen.
De har vell iaf en travsele eller?

Jag ser att de är sträckta på den andra?
På första bilden står ekipaget still och då ska de inte vara sträckta,
de är inte i drag.

Sen kan draglinor vara för löst spända också,
man kan ju inte lita på alla bilder man hittar.;)

Ja i svängeln, som sitter på vagnen, som man sätter draglinorna på en annan vagn...

De flesta rockarder har ingen svängel, men det var någon som svarade att man kan sätta dit en

De har vell iaf en travsele eller?

Självklart, men de drar inget alls vid bröstan. Den är i princip lös.

*tio eländiga tecken*

Sen kan draglinor vara för löst spända också,
man kan ju inte lita på alla bilder man hittar.;)

Givetvis inte, men när jag googlade såg jag fler slappa linor än sträckta. Det tyckte jag sa mig något iaf.

Hästen drar inte med skacklerna utan de vilar bara i fästena

Kolla på de tre sista bilderna jag la in och säg mig att de drar med linorna... :smirk:

Den här bröstan skulle jag vilja ha! :love:
Men antar att den är rätt dyr för en som bara ska köra typ en gång i veckan under max ett (kanske två) års tid :p

Empathyfronton.jpg

Eller möjligtvis en sån här... Är de bra - ni som kanske vet?

frenchcollar.gif

Men som sagt. Känns så onödigt att lägga ut tusentals kronor på något som bara är tillfälligt. Är det bra second-hand-värde på selar och seltillbehör? :idea:

På en skitsele, nej det är det inte, på en bra sele ja då är det bra second hand värde...

På en skitsele, nej det är det inte, på en bra sele ja då är det bra second hand värde...

Menar givetvis inte ett billigt bröstsele... Skrev ju att det handlade om att köpa dyrare grejor.
Tack för svaret!

Senast ändrad av en moderator:

Se på hästen i mitten så är det inte så konstigt att den är slak;)
Inte så lätt med bilder, blir ofta fel ögonblick.
Sträckta draglinor ;)
Sen är det väl inte hur det ser ut på bilder som är det viktiga?
Det är ju hur det ser ut och fungerar i verkligheten.

Hästens draglinor ska hänga lösa om hästen står stilla och spända när hästen skrittar/travar/galopperar...

Man behöver inte köpa ny vagn bara för man köper ny sele utan det finns sväglar att köpa och sista öglar till bakselet kan man svetsa eller fixa på andra sätt...

Än om man kör 1 gång i månaden eller 6 gånger i veckan så skall hästen ha rätt utrustning... Bara för en person vill ha lite omväxling på träningen själv och bara för att det händer så få gånger att man kör hästen, så skall man ha bra utsrustning!! :(

Hästen drar dig, bär dig, det minsta en själv kan göra är att ge den rätt utrustning så hästen mår bra själva att få komma ut och röra på sig! än att få ont i sin rygg eller skadda sig! Om man inte kan erbjuda detta borde man låta bli att köra helt enkelt...

För du skulle väl aldrig rida hästen om inte hästens sadel passa eller eller den låg fel så den skulle kunna skad sig ? Att använda rätt sele och storlek har stor betydelse!

Mvh
Eran Emma

Använder den här bilden som ett exempel. Du får tänka på att det är en ögonblicksbild och linorna kan tillfället slacka, men att hästen INTE drar i skaklarna ser du på att skakelhållarna hänger rakt ner, och öglan på skaklarna drar ingenting. Hade den dragit med skaklarna så hade skaklar+skakelhållar åkt bakåt.

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 882
Senast: hastflicka
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18