Den omtalade "skitselen"

S

Svanhild

Sitter o funderar varför finns dessa selar ens?:confused: Vi vet ju att de är mer eller mindre olämpliga till körning. :devil: Vad har de för fördelar egentligen? Lättare att sela med kanske eftersom allt sitter ihop...? Är det den enda anledningen till att de där selarna finns? Nån som vet nån bakrundshistoria om dessa selars uppkomst?

De riktiga selarna är ju genomtänkta så de ska vara sköna för hästen o inte slita o trycka.:idea: De utnyttjar hästens kraft effektivt:idea: men de selas på i flera lösa delar... :crazy:

Är "skitselen" bara nått påhitt som barn o mindre kunniga vuxna lättare ska klara av?? :confused:

Sv: Den omtalade "skitselen"

Tror inte den finns bara för den är lätt att sela på. Det är ju lätt att lära sig hur man sätter på en komplett sele (eller va man ska skriva) Någon gång bara.

Men egentligen om affärerna säljer selarna fortfarand, så kan dom väll inte vara så farliga. Jag skulle aldrig vilja ha en nu när jag kör så mycket. Men ibland om den sitter som den ska så är det la inte så farligt.

De finns för att folk köper dem... Folk som är okunniga om körning, ser en billig sele och köper den, sen är det ju bara att köra, för det är ju bara körning så det är inte så farligt... :smirk: Skulle inte någon köpa skiten så skulle de inte finnas helt enkelt...

Men egentligen om affärerna säljer selarna fortfarand, så kan dom väll inte vara så farliga.
De finns för att folk köper dem, hööks mfl skiter fullständigt i att den inte är bra mm... Tyvärr så är det så...

De köper den bara för "att det är bättre att hästen får komma ut och röra sig nu direkt än jag sparar jätte länge till den andra med draglinor" och "jag kan inget om detta men jag köper den ändå, den funkar säkert jätte bra"... fler exempel kan säkert ges!

Innan jag blev medlem på buke så viste jag INGET och vad draglinor använs till och allt annat till! De butikerna ex hööks borde lära sig lite om körning och köpa in rätt grejer! Och att informera kunderna..

Mvh
Eran Emma - som skall slänga sitt skit sele :banana:

Ja har ju varit många här som har börjat sin körbana med att först köpa skiten och sen komma hit och fråga hur de skall göra, hur man kör, hur man selar mm...

Gör man så när man skaffar sadel? skall lära sig rida?

Ja har ju varit många här som har börjat sin körbana med att först köpa skiten och sen komma hit och fråga hur de skall göra, hur man kör, hur man selar mm...

Gör man så när man skaffar sadel? skall lära sig rida?

Just det sadlar kan man ju fundera på oxå! Kollar man i vilken hästtidning som helst är det massa snack om sadlar o vi betala gärna 10 000 tals kronor för en, åker o provar ut sadlar, stoppar om, köper annan då hästen ändrat form... allt detta för MYCKET pengar men en sele får inte kosta... :devil: Då kan man ju undra vad väger en ryttare o vad väger en vagn...!:idea: Klart jag oxå kollar på prislappen men jag kikar främst på kvalité sen får det kosta vad det kosta vill... vill man inte kosta på sin häst bra utrustning tycker jag det kan kvitta...

Man kan ju inte beskylla okunnig köpare helt. För det är ju minst okunniga försäljare också.Hade de som säljer selen upplyst om nackdelarna och hur selen sitter och fungerar när hästen drar så hade nog antalet enklare billigare selar snart plockats bort ur sortimenten.Så jag anser att det är säljarens intresse att upplysa.Men man kan då ifrågasätta kunskapen hos alla de hästsportsbutiker som finns och som säljer seldon:smirk: Förresten jag har en sådan omtalad sele dock med dubbla gjordar vilket är lite svårare att hitta på en skitsele.Men jag använder den till tömkörning vilket det passar ypperligt till.

Senast ändrad av en moderator:

Jo men man går ju inte och handlar en sadel och sen tar reda på hur man skall göra, hur den fungerar, vad som är bra osv... Man måste ju alltid ta reda på vad det är man skall ha först...

Fast de är ju inte intresserade av det, de vill ju bara sälja... Jag vet flera som varit på hööks mfl om det, och de har sagt att så länge den säljer så kommer den att vara kvar...

den sk skitselen är egentligen en parsele från början, den är gjord då för att bara ha draglinor, en parstång som sitter fast med en ring i bröstan och ingen baksele pga att det finns vagn på parvagnar.

sen har väl någon tänkt att de ska bara ut o köra med en häst nån dag och tagit en av selarna, och andra har sett det och trott att det går att göra så. Det hela bygger väl på okunskap och att det sen började säljas ut parselar-folk köpte dem, någon upptäckte att man kan sälja dem nytillverkade och tjäna pengar, billiga är det att tillverka dem då hantverket är minimalt, inget järn i däckeln heller, inga nylonförstärkningar.. Så tror jag det gick till.

Det är bara att pumpa ut kunskap så att folk slutar köpa dem, det lär väl dröja 10 år till. Men folk härinne gör en god insats tycker jag. Många hästar har fått ett bättre körliv! /j

Men är det verkligen SÅÅÅ farligt att använda en vanlig bröstsele (förutsatt att den har jämnt stoppade putor etc) om man bara kör någon gång då och då? Eller ens om man kör hyfsat regelbundet men givetvis inte någon brukskörning eller maraton :p

Vet massor av hästar som körs regelbundet med dessa sk dåliga selar och aldrig fått några problem av dem :confused: (Japp, de är genomgångna av veterinär och hästmassör.) Eller handlar det bara om komforten under körturen? Det kanske inte är så skönt för hästen?

(Ska tilläggas att jag personligen inte kör alls och äger för tillfället ingen sele, men nästa år ska tvååringen köras in som förberedelse för inridning och är väl inte så sugen på att köpa ett sele för massor av tusenlappar för att använda då och då under ett, max två års tid... :crazy: )

När du kör utan draglinor så drar hästen vagnen i skacklarna och inte med bog musklerna (rätt?), det är skadligt för hästen!

Specielt om du nu skall köra in en häst!
Hästen växer fortfarande och om den skadas så kommer du inte kanske kommer få den "en bra" ridhästen...
Vill du tävla i ex dressyr så måste din häst vara "hel" för att komma både lång och kuna tävla länge... + plus för att kunna gör visa rörelser... vi skall inte ens prata om hoppning!

Många aom tänker ordet körning , tänker ohhh, det kan väl inte vara så svårt, det kan väl alla göra!
Själv tycker jag att skit sele ska bara användas till tömkörning...
Själv har jag en skit sele, men den tömkör jag endast med just nu tills jag har fått min riktiga sele!

Mvh
Eran Emma - som står vid sin åsikt!

Men som jag skrev har jag ju sett IRL flertalet hästar som både körts och körts in med sådana selar och ingen av dessa har fått några som helst problem. :confused: Körde för övrigt själv in min fd ponny när hon var 4 och hon kördes sen sporadiskt och nu när hon är 14 år har hon fortfarande inga problem av det.

Förstår inte riktigt hur du menar med att de inte drar med bogen... Bröstan går ju runt bogen. Eller var det det som var skadligt, menar du? För här tycker jag personligen att lokselar är bättre av samma anledning som en förbygel är bättre än en brösta vid ridning. Så det kan jag ju hålla med dig om, ifall det nu var det du menade? (Ursäkta om jag är trögfattad)

PS. ang om körning är svårt eller inte så måste jag säga att HOBBY-körning är inte så svårt :p
Det är ju inte direkt svårare än hobbyridning. DS.

Det med parselen låter inte helt osannolikt:idea:

Kom att tänka på en sak nu när jag funderar vidare... de här "skitselarna" kan ju va smidiga under inkörningen just för att den sitter ihop... hänga nått däck bakom, nån slana o så skulle mot alla förhoppningar något hända med en sådan sele gör det ju inte så mycket + att de ser så pass klena ut att hästen nog lätt kan rycka sig ur den om den skulle fastna nånstans...

Så fort man sätter för seriöst, för att dra får hästen givetvis ha en annan riktig sele... vad tycks om den tanken?

Hästen skall dra vagenen med hjälp att draglinorna som sitter på bröstan.;)

Om man inte har en sele utan dragsele, så drar hästen vagnen i skacklarna som medför kanske i framtiden att hästen får förslitningar eller skador i ryggen! :cry:
Har du inte baksele, så när hästen skall stanna eller gå upp för en backe så drar man hästen i svanskapan! Villket som sabbar hästen svas och ryggrad. :crazy:

Bara för att hästens brösta ligger i mot och är spä'nd när du kör betyder inte att hästen drar vagnen där...

Mvh
Eran Emma

Senast ändrad:

Nu är det ju så här att det finns bra billiga selar, som även hästen trivs med, varför inte använda såna, man slipper bygga om dem osv... :smirk:

Nu är det ju så här att det finns bra billiga selar, som även hästen trivs med, varför inte använda såna, man slipper bygga om dem osv... :smirk:

Så sant ;) om man nu inte hittar en sådan får man spara :)
Som jag gör just nu :cry: hatar att spara xD funderar på piffif vario :) Gaahh 500 kr till!!
Vill ha mitt barnbidrag :rofl:
(förstås jag skall inte betala hela summan för selen bara 1/5 del... Men ändå xD )

Mvh
Eran Emma

Har du inte baksele, så när hästen skall stanna eller gå upp för en backe så drar man hästen i svanskapan! Villket som sabbar hästen svas och ryggrad. :crazy:

Jo, det säger sig ju självt. Men det har man ju som sagt bakselet till.

Om man inte har en sele utan dragsele, så drar hästen vagnen i skacklarna som medför kanske i framtiden att hästen får förslitningar eller skador i ryggen! Bara för att hästens brösta ligger i mot och är spä'nd när du kör betyder inte att hästen drar vagnen där...

Jag upplever det som det när man går bredvid och sätter handen under selet på olika ställen iaf. Det är bröstan som gör åtminstone 90-95% av jobbet.
Men OK. Kan mkt väl stämma.

FÖLJDFRÅGA:
Om inte bröstselar bör användas så kan man ju inte använda rockarder heller? Det går ju inte med draglinor. Då måste man ju också helt plötsligt köpa sig en dyr vagn. Eller? Vart fäster man isf draglinorna på en rockard?

Också: Om hästen far så illa av att dra med ngt annat än bogen, vad händer då inte i kroppen på alla travare? De drar ju inget alls med bogen.

Sen om man tittar på hur många spänner sina selar så tycker iaf inte jag det ser ut som att det är draglinorna som gör jobbet (eller åtminstone inte "hela" jobbet) på följande bilder:
http://www.rockelstad.se/ny/bilder/stall_kor_stor.jpg
http://www.hoburgsridklubb.com/bilder/Mariah8SM.jpg
http://www.flyinge.nu/artiklar/h%E4stt%E4vlingar/Precision%20Marie%202.jpg

Eller har jag helt missuppfattat vad det är du menar?

Liknande trådar

Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
9 803
Senast: Fraegd
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: tuaphua
·
Relationer Inte ofta nu för tiden som jag är på Buke, men nu behöver jag verkligen ha lite hjälp och ventilera lite här. I juli flyttade vi...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 882
Senast: hastflicka
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Annonsera mera VII