Den merkostnader som inte försäkringen täcker

V

Vixten

Min bil blev påkörd när den stog på sin parkeringsplats. Min bil är nu inlämnad till verkstaden och kommer vara där i ca 14 dgr. Eftersom jag bor utan lämpliga kommunikationsförbindelser måste jag ha hyrbil. Försäkringsbolaget som h*n som körde på min bil har står för hyran och 2/3 av resesträckan(?) man kört.

Så jag ska betala 1/3 av resesträckan + försäkring för hyrbil 35 kr * 14 dgr = 490 kr.

Jag tycker det vore lämpligt att H*n som körde på min bil betalar de mer kostnader jag får tack vare h*n.
Kanske även reseersättning till och ifrån verkstaden..?

Eller vad tycker ni? Hur hade ni gjort?

Tilläggas kan att det försäkringsbolag som h*n har, har helt usel service. Kan inte ge korrekta uppgifter ens i informationsbrevet de skickat till mig, ex vem jag ska kontakta (ingen som svarar i telefon eftersom det är fel nummer...?), var jag ska lämna min bil (ingen hade ngn aning, men jag fick inte lämna den var som hellst).
Inte ens när jag ringde i god tid innan jag skulle hämta hyrbilen för att kolla hur det skulle gå till gav de mig korrekta uppgifter. Vilket innebar att jag fick stå i ca 2 timmar på bilfirman och krångla md försäkringsblaget...

Jag har nu tack vare h*n kört i krockskadad bil i ca 6 mån, tur att bilen rullat ändå, hur hade det annars gått?:confused:

Nä jag är trött o less på att reda upp elände som jag är helt oskyldig till:cry:
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Det du får betala själv för hyrbilen, är vad försäkringsbolagen räknat ut att det kostar att bruka en egen bil. Det man kan göra för att minska kostnaden är att ställa av sin egen bil under tiden som den står på verkstad. Då kostar iaf den egna bilen ingenting.


Har du långt till verkstaden?
Annars hade jag inte brytt mig mer om det. Hade nöjt mig med att jag fått lånebil under tiden som min bil står på verkstad.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jo jag förstår att jag får betala själv. Men jag anser att det borde vara god ton av h*n att stå för de utgifterna som inte h*ns försäkringsbolag står för.

Visst att det teoretiskt sett skulle bli en viss värdeminskning på min bil per dag o körd mil. Men det är ju en klumpsumma jag betalt för evigheter sedan och som inte påverkar mig. Försäkring betalar jag 2 g per år, men den är då inte i samma prisklass som försäkringen på hyrbilen.

Jag kommer ha kört 13 mil tur o retur för att hämta o lämna bilen på verkstan + missat 2 arbetsdagar.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Ställ av din bil under verkstadstiden så går du ungefär +-0 på hyrbilen.
Att du betalar din försäkring 2 gånger/år är ditt eget val. Du har fortfarande möjligheten att ställa av din egen bil om du vill spara pengar och gå +-0 på hyrbilskostnaden.

Att du bor långt ifrån verkstaden kan ingen annan hjälpa heller tyvärr. Vet inte om det finns någon försäkring som täcker inkomstbortfall pga verkstadsbesök?

Javisst är det surt med allt krångel det innebär när man får en krockad bil. Men det är tyvärr sådant som kan hända. Nästa gång är det en själv som ställer till det...

Jag själv hade inte gnällt om varken lånebilskostnaden eller sträckan till verkstaden. Men vill du strida om det så... Vet inte hur mycket pengar du kommer lyckas driva in ändå sen. Kan ju bli rätt svårt.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jag är högst tveksam att det blir plusminus noll.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jag skulle då inte kunna sova på nätterna om jag ställde till bekymmer o oreda för ngn annan.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Diffar det med många kronor? Värt att tjafsa om?
Givetvis beror det på vad man har för bil, försäkring, lån på bilen o.s.v.
Men det är ungefärligt belopp vad det kostar att bruka en egen bil som man får betala för lånebilen. Självklart går inte alla +-0 exakt på kronan på det.
Men som med alla strider, är det värt energin att tjafsa om kronorna det diffar?
Det vet bara du. Är det värt det, givetvis kan du strida om det då.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Alla människor tänker och känner inte likadant.
Hade jag krockat med någon så hade jag sovit gott efter att försäkringsbolagen gjort upp.
Det du kräver nu är ju mer än vad försäkringsbolagen täcker. Att du har långt till kommunala medel och verkstaden är självvalt. Det ska inte han som krockade med din bil behöva stå för.
Men vill du strida om det för det känns värt det, gör det. Men svårt att hitta något som stödjer att han som krockade med dig ska stå för att du har långt överallt.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jag tänker inte strida med ex försäkringsbolaget, men jag tänker troligvis skicka kopior på kvittona med merkostnaderna för mig, sen får han välja själv hur han tänker ställa sig till det.

(Han som lörde på mig finns i min närhet och som medmänniska ser jag det som hanses skyldighet att ordna upp skiten han är ensam är ANSVARIG till. Han hänvisade mig till den befintliga parkeringsplatsen. Han kunde inte anpassa HASTIGHET efter KÖRFÖRMÅGA. Han körde på min bil.)

Jag vill även poängtera att jag inte bor långt ifrån varken Verkstad (snarare ca 2 km, men enligt försäkringsbolaget måste jag lämna bilen i en helt annan stad).
Så om jag ska följa ditt resonemang om varför det är självvalt(???) för mig att ha hamnat i den här sitsen, så menar du, att jag ska kontrollera alla lågpris/bluff försäkrings bolag som min bil eventuellt kan bli påkörd av och sen flytta dit de ev ska ha samarbete m en verkstad?

Kommunala medel finns alldeles utanför huset, men fungerar inte med mina arbetstider. Ska jag flytta till jobbet?

Det jag syftade på med att jag betalt för min bil o min försäkring är att den ENDA kostnaden jag har för min bil är Bensinen fram o tbks till arbetet.

Nu måste jag förutom "arbetsbensinen" vilken är den enda kostnaden jag har och som jag gladeligen betalar, betala ytterligare en försäkring, och köra ca 13 mil i onödan + missa 2 arb dagar.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jag tänker inte strida med ex försäkringsbolaget
Då får du faktiskt ta och skylla dig själv lite. Om du inte är redo att stå upp för det du vill, vem ska stå upp för dig då?

Man får ju vara lite realistisk också. Han som körde på dig har just nu väldigt lite att säga om processen med försäkringsbolaget. Om han vill betala ur egen ficka så är ju det en helt annan grej, men det är sällan människor vill det. Din absolut bästa chans är att prata med försäkringsbolaget.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jag lägger ner. Diskutionen är helt orealistisk.
Du får din bil reparerad. Du får en lånebil under tiden.
Ändå duger det inte. Du vill ha mer.
Lycka till med indrivningen.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

jag antar att han inte med avsikt körde på dig för rent jävulskap. Jag hade aldrig någonsin betalat extra till någon som jag kört på.. Är väl det man betalar sitt försäkringsbolag att sköta? herregud lixom..
(aldrig kört på någon men endå..)

Olyckor händer.. är en risk man tar när man kör på vägarna..

Hur mkt pengar handlar det egentligen om? kan inte vara värt att strida för.. du har 14 mil till verkstaden.

Varför missar du hela arbetsdagar? kan du inte be någon kompis köra med sin bil med dig till verkstaden, sen skjutsas du till jobbet?då missar du bara ett tag? Eller du kanske har inarbetad tid som du kan ta ledigt?
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Så jag ska betala 1/3 av resesträckan + försäkring för hyrbil 35 kr * 14 dgr = 490 kr.

Och vad hade det kostat dig om du åkt i egen bil...? Kan du ta dig till och från jobbet i två veckor på soppa för 490kr (övriga kostnader bilen borträknade) borde du bo så nära jobbet att du kan gå den biten istället för att ha hyrbil.

Att orka tjafsa för 500kr...? Låter småsint.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Hon vill ha betalt för dom 13 milen tur/retur verkstaden och dom två dagarna hon måste ta ledigt från jobbet för att lämna/hämta bilen också. Så det är mer än 500:- hon vill ha tillbaka.

Till Ts:
En bil kostar ju mer än bränsle. Försäkring, slå ut det/dag. Service, reparationer och underhåll (däck och annat). Skatt. Besiktning.
Hyrbilen är inte så dyr då längre.

Som sagt, du kan ju fortfarande ställa av din egna bil om du vill spara pengar och gå lite mer +-0.

Och nej, jag tror inte han krockade med dig med flit. Nästa gång kanske det är du som krockar med någon? Lite med ödmjuk kan man vara.
Jag skulle då inte vilja betala någons uteblivna lön, speciellt inte när många tjänar fyrdubbelt vad jag gör, så jag skulle aldrig ha råd.
Därför är det lag på försäkring på bilar som vistas i trafik. Och dom flesta brukar mig veterligen nöja sig med det som försäkringen täcker. Reparerad bil och lånebil.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Bensinen för hyrbilen får jag betala själv, det hade jag ju även gjort om jag kört min egen bil.

Jag har då inte påståt att jag vill ha ersättning för min uteblivna lön, (däremot skrev jag att han är orsaken till att jag missar 2 arb dgr.)

Det jag tycker han gott kan betala är försäkringen på hyrbilen + soppan som gått åt för att ta mig fram o tbka till verkstaden. Det är kostnader som aldrig skulle uppkommit utan honom.

Absolut jag kan vara ödmjuk, men jag tar mitt ansvar om jag ställer till oreda för andra.

Småsint kan tyckas, men för mig är 500 kr mkt pengar i propotion till min inkomst.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Varför tar du ens upp då att du missar två arbetsdagar om du ändå inte vill ha ersättning för det? Varför ens tjafsa om utebliven arbetsdag i tråden? Vad har lånebilsstrulet med trådens ämne att göra? Känns som tråden innehåller orelevant information, bara för tjafsandets skull.

Säg att bilen drar 0,7 l/milen, bränslet kostar 15:-/l, då kostar resan fram och åter verkstaden ca 137:-.

Försäkringen 490:-.
Summa: 627:-

Småsint och inte ett smack ödmjukt. Som sagt, nästa gång kan det vara du som krockar. Och om 500:- är mycket för dig, skulle inte du då vilja att den du krockar med är ödmjuk och inte kräver pengar för utgifter runtomkring som inte du kan styra över? Har aldrig tidigare hört talas om att någon vill ha mer än lagad bil och lånebil.
Ingen kan hjälpa att du har 13 mil till verkstaden.
Ingen kan hjälpa att du jobbar så du inte kan åka kommunalt.

Fortfarande.
En bil kostar ju mer än bränsle. Försäkring, slå ut det/dag. Service, reparationer och underhåll (däck och annat). Skatt. Besiktning.
Räkna ut vad den summan är för din egna bil. Dela det på årets alla dagar.
Ställ av din egna bil under tiden den står på verkstad så ska du se att du säkerligen går + på det i det stora hela för din egna bil är dyrare i drift än så egentligen.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jag tycker allt jag har skäl att "tjaffsa" om det kallas så. Eftersom bilen var parkerad finns det bara en skyldig.

Jag har haft en jävla massa strul tack vare han och ser inte för fem öre vad jag ska vara så otroligt tacksam över.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Det enda du lär få är en lur i örat. Det hade du fått om du ringt till mig. Herregud, att ta kontakt utanför processen som går via försäkringsbolaget för att kräva soppapengar för resan till och från verkstad och försäkringen på hyrbilen? HÖR du inte själv exakt hur tragiskt det låter...? :confused:

Om det är försäkringsbolaget du är grinig på, vilket det låter som i tråden, så är det väl dem du ska kontakta? Den andra bilägaren har gjort vad han var skyldig till.
 
Sv: Den merkostnader som inte försäkringen täcker

Jag har haft en jävla massa strul tack vare han och ser inte för fem öre vad jag ska vara så otroligt tacksam över.

1. Att du vet vem som körde på din bil.
2. Att den personen hade en försäkring.
3. Att den personen har varit samarbetsvillig.

Jag blev vittne till hur en granne fick sin bil påbackad och rejält skadad, sedan drog personen därifrån. Hade jag inte kunnat uppge reg.nr på den andra bilen hade det blivit dyrt för grannen. De kanske hade fått ersättning från allmänna trafikfonden (eller vad den heter) men det är inte alls säkert.

Jo, du har skäl att vara tacksam.
 

Liknande trådar

Äldre Vi köpte för några månader sedan en begagnad bil från en bilhandlare. När vi tittade på bilen frågade vi särskilt om AC:n fungerade...
2
Svar
22
· Visningar
5 638
Senast: domesticus
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 647
Senast: CK
·
Övr. Hund Åkte ju upp till Göteborg i måndags em/kväll och fick med oss hem en supermysig greyhoundtik med kapplöpningsstam. Både fin stam och fin...
Svar
5
· Visningar
1 807
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp