Ja jag antar att det ställer krav på bostadskarriär på ett helt annat sätt än i andra städer.Fast Stockholms bostadsmarknad funkar inte riktigt så. Folk flyttar relativt ofta, så man seglar liksom med värdeökningen. Säg att man bor i en lägenhet värd 8 miljoner. Då har man kanske lån på tre miljoner. Man har kontant lagt in c:a 1-1,5 miljoner sammanlagt, utspritt över 20 år och olika lägenheter. Resterande fyra miljoner är värdeökning på nuvarande och tidigare lägenheter (som man sålt med vinst). Så är det för alla jag känner som har bostad i innerstan.
Månadsavgifterna är ofta inte farligt höga, så den totala månadskostnaden springer inte iväg.
Väldigt få kliver in på tio miljoner på bostadsmarknaden i Stockholm, det är därför man pratar om bostadskarriär.
Jag håller precis på att köpa min första bostad nu och har grämt mig lite över att jag inte köpt tidigare och kunnat byta upp mig. Men då köper vi en 3a nu för 2,3 så det är ju helt andra pengar vi pratar om.
Även här finns det bostäder för kring 10-20 milj och mer men de är ju väldigt lyxiga