Nej, det kan man inte få. Det är inte alls samma utbud, lika mycket folk och samma sorts bebyggelse i närförort. Jag vet, för jag har bort i olika förorter i 40 år innan vi flyttade till innerstan, och jag blev förvånad över hur stor skillnad det faktiskt är.
Däremot så är jag välbekant med att de som är födda och uppvuxna på söder tycker att a) inflyttade är utbölingar som gör så att inget är sig likt b) det är inget privilegium eller märkvärdighet, utan en självklarhet att bo i innerstan.
Jag växte upp i en förort, och efter att ha gått en halvtimme till pendeltågsstationen, väntat på ett pendeltåg som i bästa fall gick en gång i halvtimmen, och sen åka en bra bit med tåg och tunnelbana innan man är där innerstadsborna är så snart de sticker ut näsan... Tänk att få bo i stan, brukade jag tänka när jag var liten. Det är fortfarande så att jag nyper mig i armen, är det sant att jag verkligen bor här?
Jag har kompisar som är uppvuxna på söder, och de resonerar ungefär som du: det är väl inget märkvärdigt att få bo i stan, det är en självklarhet. De nyper sig aldrig i armen, utan tar sitt boende för givet på ett helt annat sätt.