Man tycker att det är värt så mycket pengar för att få bo i sin hembygd. Där man vuxit upp och har sitt nätverk.
Men är det verkligen så stor skillnad på hembygden mellan Midsommarkransen och Hornstull?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man tycker att det är värt så mycket pengar för att få bo i sin hembygd. Där man vuxit upp och har sitt nätverk.
Alltså när jag läser i den hör tråden inser jag att jag ska sluta gnälla över bostadspriserna här i Linköping
Jag har ärligt talat svårt att förstå hur det kan vara värt så mkt pengar att bo i stockholms innerstad..
Alltså när jag läser i den hör tråden inser jag att jag ska sluta gnälla över bostadspriserna här i Linköping
Jag har ärligt talat svårt att förstå hur det kan vara värt så mkt pengar att bo i stockholms innerstad..
Men är det verkligen så stor skillnad på hembygden mellan Midsommarkransen och Hornstull?
Det är väl ganska stor skillnad på de 2 områdena?
När menar du att hyreslägenheter i Stockholms innerstad var lätta att komma över?Rent allmänt sitter fler än man tror på tomma rum i stora lägenheter. Främst äldre personer som har hyresrätter från den tid då dessa var lättare att komma över eller bostadsrätter de köpt till en helt annan prisnivå än dagens. Om dessa hyrde ut de rum som står tomma skulle många studenter kunna få bostad!
Nu syftade jag ju mer på prislappen i sig. Att betala över 8 miljoner för sitt boende - vem har liksom råd med det? Hur kan man ens berättiga en sån boendekostnad om man inte är stenrik?För att det är många som tycker det är värt att bo där?
Jag förstår inte hur man kan vilja betala för att bo i Linköping av samma anledning.
Hur menar du med berättiga?Nu syftade jag ju mer på prislappen i sig. Att betala över 8 miljoner för sitt boende - vem har liksom råd med det? Hur kan man ens berättiga en sån boendekostnad om man inte är stenrik?
Berättiga som i att prioritera sin ekonomi så att det ryms. Berättiga för sig själv.Hur menar du med berättiga?
Att man ska vilja betala mindre även om man har råd och vill prioritera sitt boende?
Jo. Men då kanske man inte lägger lika mkt som andra gör på andra saker? Dvs man tycker det är värt att prioritera sitt boende.Berättiga som i att prioritera sin ekonomi så att det ryms. Berättiga för sig själv.
Det måste landa i enorma månadskostnader.
För att det är nära till allt. För att det är vackert. För att man tycker om känslan att gå hem längs gator kantade av människor, liv och rörelse, nya caféer, restauranger och butiker som dyker upp och försvinner. För att man är fri, inte bunden av bil för att ta sig vart man vill. För att det finns ett så stort utbud av saker man kan göra på gångavstånd. För att man kan ha ett roligt jobb, och kunna cykla till jobbet. För att det är lätt att resa utomlands. För att Stockholm håller på att bli hyfsat internationellt, med människor från olika delar av världen. För att det är nära till skola och förskola. För att barnen inte är beroende av föräldrar som skjutsar för aktiviteter och kompisar. För att vissa typer av hus och lägenheter i princip bara finns i innerstaden.Alltså när jag läser i den hör tråden inser jag att jag ska sluta gnälla över bostadspriserna här i Linköping
Jag tror inte jag skulle ha råd hur mkt jag än prioriterade bort annat..Jo. Men då kanske man inte lägger lika mkt som andra gör på andra saker? Dvs man tycker det är värt att prioritera sitt boende.
Man kanske inte kör lika mkt bil? Har inte stor gård med stort underhåll för byggnader och mark? Har inte många djur? Etc etc.
Många som tex har hus behöver ju ha en stor budget och lägga stora summor för att hålla det i bra skick på ett sätt man inte behöver med lägenhet.
Ja alltså jag förstår vad som lockar med storstad! Men pengarna är ju helt sjuka!För att det är nära till allt. För att det är vackert. För att man tycker om känslan att gå hem längs gator kantade av människor, liv och rörelse, nya caféer, restauranger och butiker som dyker upp och försvinner. För att man är fri, inte bunden av bil för att ta sig vart man vill. För att det finns ett så stort utbud av saker man kan göra på gångavstånd. För att man kan ha ett roligt jobb, och kunna cykla till jobbet. För att det är lätt att resa utomlands. För att Stockholm håller på att bli hyfsat internationellt, med människor från olika delar av världen. För att det är nära till skola och förskola. För att barnen inte är beroende av föräldrar som skjutsar för aktiviteter och kompisar. För att vissa typer av hus och lägenheter i princip bara finns i innerstaden.
Fast Stockholms bostadsmarknad funkar inte riktigt så. Folk flyttar relativt ofta, så man seglar liksom med värdeökningen. Säg att man bor i en lägenhet värd 8 miljoner. Då har man kanske lån på tre miljoner. Man har kontant lagt in c:a 1-1,5 miljoner sammanlagt, utspritt över 20 år och olika lägenheter. Resterande fyra miljoner är värdeökning på nuvarande och tidigare lägenheter (som man sålt med vinst). Så är det för alla jag känner som har bostad i innerstan.Berättiga som i att prioritera sin ekonomi så att det ryms. Berättiga för sig själv.
Det måste landa i enorma månadskostnader.
Nu syftade jag ju mer på prislappen i sig. Att betala över 8 miljoner för sitt boende - vem har liksom råd med det? Hur kan man ens berättiga en sån boendekostnad om man inte är stenrik?
Nä åtta miljoner har jag inte heller råd med. Men det finns ju billigare också.Jag tror inte jag skulle ha råd hur mkt jag än prioriterade bort annat..