Den fula ankungen

Glamoroza ox

Trådstartare
och tvärt om och däremellan!

Vill ni dela med er av era erfarenheter med era hästar och deras premieringsbedömningar?

Blev sagan sann för dig, blev det en "svan" i hagen el. blev svanen en "rugguggla":o

Jag kan börja med min lille prins som jag hade (jag var inte uppfödare men ägde honom från dag 2). Tyvärr så har jag inte koll på vart jag gjort av papprena men minns slutsiffrorna i huvudet.
Poängskalan var 1-30 (föl & 1-åringar)och 1-50(2 år & uppåt).

På fölbesiktningen fick han 24 poäng :banana: och det var ju toppen, klass I.

Som ettåring fick han 22 poäng, klass II. Behöll dock hans kulor ett år till efter inrådan från domaren.

Som 2 åring fick han 37 poäng, klass II, så tyvärr blev han inget för avel.
Dock satt hans kulor kvar tills han blev 3, då rök dom en fredag när pappa tröttnade på sitt upptrampade potatisland:angel::o:D

PS. det var inte pappa som skötte kastreringen på egen hand, vi hade en veterinär till det DS.

Sv: Den fula ankungen

Jag köpte ett föl som var klass I, 8 rakt igenom.

Som 3-åring fick samma häst 7 på allt utom galoppen där hon fick 5.

Hoppsan liksom! :)

Oj.
Hade hon alltid så "dålig" galopp (som lite äldre häst) el. var det något vajsing för dagen?

Lite vajsing den dagen och ett oerhört dåligt underlag. Det visade sig sen att hon hade borrelia, men man blev lite förvånad. Enligt alla andra som sett henne hade hon bra galopp!

Jag hade en efter San Quintero som fick 47p som föl 888788 när han visades som treåring såg det inte lika bra ut kan jag säga. Jag var aldrig och tittade, jag sålde honom som föl till en tjej som slutligen sålde honom till strömsholm där han ska gå som skolhäst. Alltså från 47 poäng till jag tror det var 35-36 poäng,jag vet inte säkert. Kanske hans svåra temprament påverkade, jag vet inte men han var alltså benhård. Jag har en ful ankunge nu också men i det fallet hoppas jag på en svan när det är färdigt en gång, hon fick 43 poäng nu-vi får se vad det blir om tre år. Om du går in på min sida här på forumet så finns det bilder där på min ankunge.

Detta har inte med ämnet att göra men nu Cyllene finns det bilder att se på lilla Whydah e. Herzensdieb, om du går in på min sida här på forumet så finns det några bilder på henne där. Vill också passa på att tacka Ancan för att hon var snäll och tog dessa bilderna på Ida annars hade det aldrig blivit några,Jag är jätteglad för dessa bilderna skall du veta.

Jag skulle vilja höra historier om den fula ankungen som blev en svan! Har själv en 1-års hingst som var en fantastiskt fin fölunge. Långbent och ädel med mycket uttryck. Nu är han alltså 1,5 år och fruktansvärt ful! Han har litet huvud, giraffhals, ful manke med landsmärke, stor gräsmage, bra rygg och ben dock. Till sist är han 160 hög redan! Var ska detta sluta. Om han fortsätter så här blir det den fulast häst som någonsin skapats...
Tilläggas bör att mamman är ett MYCKET bra sto och pappan fantastiskt vacker :)

Hade ett föl i stallet som liten var "ful" enligt ägaren, dock inte enligt mig, var ju efter Pamela:angel:
Sen på riksen drog vi till med;
Bästa stoföl
Bästa föl
4:a BIS
:angel:

Kan ju säga att ägaren efter det var måttligt stolt:grin:

Senast ändrad:

En av mina uppfödningar, såld som föl, är väl tvärt om. Född som svan och slutade som ankunge.
Klass 1 som föl, tror han fick 48 poäng. Klass 4 och 5 som treåring.

Jag skulle vilja höra historier om den fula ankungen som blev en svan! Har själv en 1-års hingst som var en fantastiskt fin fölunge. Långbent och ädel med mycket uttryck. Nu är han alltså 1,5 år och fruktansvärt ful! Han har litet huvud, giraffhals, ful manke med landsmärke, stor gräsmage, bra rygg och ben dock. Till sist är han 160 hög redan! Var ska detta sluta. Om han fortsätter så här blir det den fulast häst som någonsin skapats...
Tilläggas bör att mamman är ett MYCKET bra sto och pappan fantastiskt vacker :)

Gud va jag känner igen mig... :rofl:
köpte ett sto m föl vid sidan för flera år sedan, han var visad som föl med 48 p , 9 på typ bestämt, sen efter första vintern såg han ut så jag blundade varje gång jag gick förbi :D han var absolut den FULASTE häst jag någonsin sett, VAD har jag köpt tänkte jag varje dag... :rofl: han såg ok ut som 3 åring och idag som 5 åring är han superläcker!! :love: äger honom inte själv längre men ser honom med jämna mellanrum ute på tävlingar, ca 170 stor långa ben och SNYGG så ge inte upp, titta åt andra hållet ett år el så bara :angel::rofl:

Har haft bägge delar.

En hingst 26p som föl, premieringsförrättarna var lyriska och flyinge var intresserade av att köpa honom som hingstämne (men dom betalade ju så fruktansvärt dåligt).
Som två åring 37 poäng, han hade blivit väldigt stor och tung och därmed tappat allt vad gång hette, däremot var han väldigt snygg, men det kommer man ju inte så långt med :angel:

En fölis fick 22p. Visad på kvaliten med 37p klass 1 som gångartshäst samt diplom och biljett till riks i hoppning....

En annan var rent ut sagt så :devil:-ful att jag aldrig ville visa henne.
Halsen såg ut som den var upp o ner :grin:. Men hon blev med lite ridning ganska fin och rörde sig jätte bra. Utbildad upp tom Msv dressyr.

jag har två exempel på sådana som har gått till det bättre :)

Båda två slutade kring 175 cm som fullvuxna men jag vet inte om det har något med saken att göra.

Båda visades som föl och fick 23 p och fick som 3-åringar 46 resp 45 p som dressyr resp. hopptalanger.
Kan ju också säga att hästarna inte alls var släkt utan bara att deras mattar kände och tröstade varandra i sina misslyckanden med hästar :rofl:

Båda visades som föl och fick 23 p och fick som 3-åringar 46 resp 45 p som dressyr resp. hopptalanger.
Kan ju också säga att hästarna inte alls var släkt utan bara att deras mattar kände och tröstade varandra i sina misslyckanden med hästar :rofl:

Vilken poängskala låg 23 p i?

(Jag kan inget om halvblodens skala, det där med galopp och sånt)

23 p är från den gamla fölmönstringsskalan

Man bedömer då:
Typ
Extremiteter
rörelser i skritt och trav
Maxpoäng 30, klass 1 från 23 p och uppåt.

Åh vad skönt att höra att det är fler...:angel: Fina lilla fölungen Hercules har förvandlats till en överbyggd tanig räka där halsen ser ut att vara monterad uppochner:eek: Gångarterna är verkligen fantastiska:devil:
Jag som hade förhoppningen att kunna visa honom på utställningen i oktober. Det krävs nog ett mirakel i dagsläget för att det ska bli så.

23 p är från den gamla fölmönstringsskalan

Man bedömer då:
Typ
Extremiteter
rörelser i skritt och trav
Maxpoäng 30, klass 1 från 23 p och uppåt.

Hur ligger skalan till nu då?
(Hästen min jag skrev om ovan är född -94)

Vad jag förstod av grimman´s inlägg så hade hon hästar som blev finare som äldre, men då var väl ändå 23 p på dem bra?

El. är det att 46/45 p var dåligt och att de blev bättre som äldre än 3 år?

Vet inte om jag snurrar till det väldigt här på kvällskvisten:o

Det här var en kul tråd. Vår 4-åring började på 2-års premieringen med Klass 3 (minns inte poängen) Men hon var älglik och tung i rörelserna. Hon blev Klass 1 som hopptalang, 47p på 3-års visningen.
Hon missade diplomet med 1 ynka poäng på benen.
Sedan deltog hon på Mälardalens Championat förra hösten och VANN!
Så visst blev hon en svan. Nu ska hon ut på tävlingsbanorna nästa år.
Vi får hoppas att hon fortsätter att blomma ut.
Hennes föl var nyss på fölvisning = 44 p. Alltså 1 poäng ifrån att bli Klass 1-föl. 1 poäng ifrån, verkar vara vår melodi. Men jag har gott hopp om att hon ska bli en svan som sin mamma.:bump::angel::rofl:

Du behöver inte känna dig ensam.....

Har också ett 1-årigt stoföl som jag inte tagit några kort på, på 1 år ungefär. Hon var en mycket söt och ädel liten Aerline-fölunge, lagom till fölvisningen förra året drog rumpan iväg och på den vägen är det.

Överbyggd har hon varit konstant sedan dess - rejält också. Den välansatta halsen har ramlat ner, hennes lilla söta huvud har blivit groteskt och passar inte ihop med kroppen, mm mm. Har inte mätt henne, men 160+ är nog ingen överdrift.

Tar glatt åt mig alla era historier om fula ankungar som blivit svanar och hoppas att det blir så för min också.

Liknande trådar

Övr. Hund Viktor fyller ju tre i sommar, och ska han göra något MT är det ju dags att fundera på det på allvar nu. Det finns eg inte så himla...
Svar
1
· Visningar
1 044
Senast: dpmatte
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 615
Senast: Fredag
·
Fälttävlan Så var Ljuslingsbackens FT över för denna gång...i fruktansvärd värme med horder av blinningar ...stackars både ryttare o hästar...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 137
Övr. Barn Ångestnivån stiger här i mammahjärtat när 6-åringen visar mer och mer stress-symtom Hur kan man lösa umgänge/boende med båda...
26 27 28
Svar
553
· Visningar
41 031
Senast: Bellami4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka