Sv: Den eviga sadelinpassningen
Jag har ett sto som ser ut som din.
Vi har plöjt igenom 35 sadlar under dom 10 månaderna vi var på sadeljakt.
Amerigo DJ är sadeln för denna typ av häst, helt fantastisk sadel. Man måste komma ihåg att när man provar/köper beg. så är alla individanpassade
för hästen som haft den senast. Så om du provar en som inte passar, så betyder det inte att sadelmodellen är fel, utan bara just den sadeln.
Jag provade en DJ från butik med mkt bred kanal, om man jämför med Kieffer iaf *ler*, satt som smäck. När jag sedan köpte en på privatmarknaden så
blev jag förvånad att den inte passade. Den var smalare i kanalen & hade långa paneler fram. Men som tur var så hade jag sparat kort på provexet som passade.
Tog med mig den till sadelmakaren som breddade kanalen maximalt, stoppade om den med ny fin kvalitetsull & kortade panelerna fram, för bättre bogfrihet,
som denna typ av häst behöver. Jag gav totalt 16 500:- när den var klar. Då passade den min häst som smäck.
Amerigo DJ är just för denna typ av häst.Mitt sto är 96 grader & har en +2, du får nog ha +3 el om dom har större.
Om du kontaktar återförsäljarna för Amerigo så kan dom säga hur många grader som skiljer mellan storlekarna, tror det är 5 grader.
Kan även nämna att vi justeras stoppningen efter 6 månader så nu är den perfekt. Tror inte du behöver byta sadel när du träffat rätt, Amerigon går ju att ändra med , en sadelmakare i Strömsholms gör det. Blir billigare än att skicka den till Amerigo. Sedan kan du göra mkt med stoppning beroende på vilka bossor som sitter på.
Lycka till