Den berömda kalcium-/fosforkvoten

pastejja

Trådstartare
Man ska ju hålla koll på kalcium-/fosforkvoten och jag har inte funderat så mycket över det nu på sommaren, kommer att räkna foderstat i höst när nya höet är analyserat. Men så kom jag till att på skoj lägga in vad jag gissade att pållan åt nu, och då det inte fans dåligt bete att välja mellan knappade jag in hö (med de där standardvärdena), luzerne, foderjäst och mineraler och fick veta att kalcium/fosforhalten var för hög.
Provade att laborera lite och det visade sig att det skulle bli ok om jag lade till 300 gram vetekli. Hur gör ni som stödfodrar med lucerne till hästar på fattigt bete, har ni räknat på det eller höftar ni bara? Jag har ingen koll på näringen i gräset..
/U

Sv: Den berömda kalcium-/fosforkvoten

det ska ju inte vara farligt att ha överskott på kalcium?? är när fosforhalten blir för hög som det kan bli problem.

jag ger vetekli i kombination med lusern och betfor. sen får dom lite extra kalk några ggr i veckan för att vara på den säkra sidan sas. fast eg tror jag inte det behövs eftersom dom får betydligt mer lusern än kli..

Jag vet inte, såg bara rekommendationen och hajade till (och kände mig oansvarlig en stund). Rent utseendemässigt kan jag inte tycka att det ser ut sóm min häst har så mycket brist på något men det var ju delvis skelettet som påverkades. Borde jag fodra extra med vetekli efter denna väldigt lösa foderberäkning?
/U

Enligt undersökningar gör det ingenting om kvoten blir för hög så länge fosforbehovet är täckt.

Ok, men det sa programmet inget om så jag gissar att det var ok? Tackar!
/U

Det finns en sk standardmall att gå efter då det gäller bete.

Tidigt försommarbete ca
TS: 20, MJ: 2,3, smb.rp: 33

Försommarbete ca
TS: 20, MJ: 2,2, Smb.rp: 30

Högsommarbete ca
TS: 20, MJ: 2,1, Smb.rp: 25

Sensommarbete ca
TS: 20, MJ: 2,2, Smb.rp: 33

Förvuxet bete ca
TS: 20, MJ: 2,0, Smb.rp: 11

Gräs
Ca: 1,2, P: 0,7, Mg: 0,3, K: 5,4
Rödklöver
Ca: 3, P: 0,6, Mg: 0,6, K: 5

Så länge det finns tillräckligt med bete = så länge hästen håller sitt hull på betet, finns det tillräckligt med mineraler förutom natrium. En vuxen sporthäst på sommarbete är i balans med det omgivande betet, ett perfekt kretslopp...det behövs inga kvoter på ett bete.

Ok, men det sa programmet inget om så jag gissar att det var ok? Tackar!
/U

Jag hoppas att programmet larmar om behoven inte är täckta, och inte bara när kvoten blir skev.

Kontrollräkna själv genom att ta energimängden (MJ) som programmet räknat fram och multiplicera med 0,3. Jämför ditt svar med fosformängden som programmet anger.

Tack för den informationen! :) Den skrev jag in direkt o mitt dokument :)
Svårt att höfta till hur mycket hon får i sig på en dag. Stor konstant hungrig häst på fattigt bete.. Någon som har ett bud? ;)
U

jag vet inte om det programmet larmar men det jag har gjort nu visar vad jag ska upp i för kvot. Bra med tips! :)

Jag hoppas att programmet larmar om behoven inte är täckta, och inte bara när kvoten blir skev.

Kontrollräkna själv genom att ta energimängden (MJ) som programmet räknat fram och multiplicera med 0,3. Jämför ditt svar med fosformängden som programmet anger.

X 0,3 för att få fram Kalciumbehovet
x 0,15 för att få fram Fosforbehovet (enligt SLU)

X 0,3 för att få fram Kalciumbehovet
x 0,15 för att få fram Fosforbehovet (enligt SLU)

Näääeeee....:crazy:

Ca =MJx0,4
P=MJx0,3
Mg=MJx0,15

Är det väl? *blir jättenervös*

Så, lite lugnare nu:

Beräknat på 60 MJ ger det 24 g Ca, 18g P och 9g Mg. 24/9 blir ju en jättehög Ca/P-kvot, ~2,7.

2,7 känner jag däremot igen som siffran som Ca/Mg-kvoten inte ska understiga. :idea:

Näääeeee....:crazy:

Ca =MJx0,4
P=MJx0,3
Mg=MJx0,15

Är det väl? *blir jättenervös*

Så, lite lugnare nu:

Beräknat på 60 MJ ger det 24 g Ca, 18g P och 9g Mg. 24/9 blir ju en jättehög Ca/P-kvot, ~2,7.

2,7 känner jag däremot igen som siffran som Ca/Mg-kvoten inte ska understiga. :idea:

Ja du har helt rätt. Det är jag som är virrig på morgonen.:crazy: ursäkta. (kan inte sova i värmen och hjärnan är nog övertrött)

Ja du har helt rätt. Det är jag som är virrig på morgonen.:crazy: ursäkta. (kan inte sova i värmen och hjärnan är nog övertrött)

Samma här, jag är jätteseg...

Annars hade jag nog inte ens tvekat och börjat kontrollräkna och ha mig. ;)

Ca/P ska vara mellan 1,2 och 1,8, men kan får vara högre om kalciumöverskottet kommer från grovfoder (ganska vanligt när man ger t.ex. lusern...) och om fosforbehovet är täckt.

Ca/Mg ska ligga under 2,7.

Man räknar inte längre mineralbehovet utifrån MJ. Kopierar HHs inlägg från en annan tråd. Vill man läsa hela sammanhanget kan man gå in på trådarna jag har skapat och välja den som heter nått i stil med - "mineralbehov när hästen får mer MJ än han egentligen behöver?"

Båda sätten att tänka har nog förekommit i alla länder. Men alltfler av de ledande hästnutritionsmänniskorna som Andrea Ellis, Martin-Rosset och även NRC – de amerikanska hästriktlinjerna som kommit i sprillans ny upplaga, resonerar i de absoluta behoven och det är ju mer logiskt. Benstommen behöver ju inte mindre kalk för att en häst är lättfödd och inte förbrukar så många MJ och vice versa.

Bifogar en länk till just NRCs behovssiffror där man kan knappa sin häst och se
genomsnittsbehovet av lysin, mikro- och makromineraler utifrån de allra senaste koncensus.
http://nrc88.nas.edu/nrh/

Däremot ska man nog inte titta på protein och energikolumnerna för de räknar på ett helt annat sätt än vad foder deklareras i Sverige. HH

Till TS:Kalcium-fosforkvoten ska ligga mellan 1,2 och 1,8, men om överskottet på kalcium kommer från grovfodret så spelar det ingen roll, överskottet kissas ut. Däremot måste ju så klart fosforbehovet vara täckt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka