Den årliga utvärderingstråden!

Sv: Den årliga utvärderingstråden!

Ja, och hamna utanför placering, utanför placering, utanför.....:devil:

Jag föredrar helt klart det än att lägga ner mängder med pengar på att det alltid står ute,ute,ute,ute,ute :angel:

Dessutom har vi ju faktiskt inte ens kommit till start än och vi kanske inte får så dåliga dressyrpoäng :angel:
Dessutom med min eminenta dressyrsits och svarta positiva springare så rullar glädjepoängen säkerligen in :idea:

Ja, vad ska man säga. Inget blev som vi tänkt:crazy:. Fösta starten på våren hästen laddad, trodde vi, skickar av i banhoppningen. En gång ingen gång, samma sak nästa tävling. Veterinären nästa, behandling av rygg:(. Backar hem, funkar som det ska gör en godkänd runda i lätt klass;). Sen kommer kvarkan till gården:eek: i Polostallet först, vi flyttar ut för säkerhets skull. Lever i exil hela sommaren kan inte träna som vanligt, vilket påverkar resten av säsongen:mad:. Avslutar säsongen tidigare än tänkt med en placering i lätt klass:rofl:. Satsar på lite dressyr och hoppning resten av säsongen. Hittills med en vinst i 110:banana:.

Japp nu börjar det väl bli färdig tävlat för de flesta den här säsongen. Och dags att sammanfatta årets bravader.
Blev det som ni planerat?
Har ni uppfyllt era mål?
Vad har varit säsongens höjdpunkt?
Största missödet?
Och en liten blick framåt, vad vill ni göra 2009 och vad måste förbättras för att nå dit?

Hade planerat att av igång tidigare med Helikon men ett återfall satte stopp för det... :cry:

Med Mica har jag uppfyllt målen med råge. Eftersom hon aldrig satt sin fot på en tävlingsbana tidigare så hade jag målet att få henne stabil i 90 klass. Nu hann hon gå runt två 1m också, nolla!

Säsongens höjdpunkt var helt klart segern i Bunge! Första ft på nästan två år med Helikon och vinna med 32.3 straff kändes underbart! :love: Glädjetårarna forsade, fick krama ur plastrongen sen. Nejdå, men nästan.;)

Hmm, så mycket missöden har det inte varit, ett par misslyckanden däremot.
Dels Micas första 1m start, hon var livrädd under dressyren som gick i ridhus= dåliga straff (man ska inte stanna och titta upp på läktaren) fast hon kan så bra egentligen! Där rök Dm guldet, snopet...:crazy:
Sedan sista starten, var med Helikon, fick aldrig igång någon action i bakdelen då = skrutt i hoppningen...
(Sen åkte vi och kollade honom, han hade en skitanings reaktion på böjprov ena bakknät) Annars var det toppen att ÄNTLIGEN starta *igt igen!!! :bump: Jätteskönt att Mica var nästan helt fräsch när vi kollade dem oxå! Hon hade vickat för mycket på rumpan bara! :o

2009 ska Helikon gå *igt, vet inte om han håller för **, men skulle ju önska det!
Mica ska befästas i 1m och upp och nosa på ett par *iga. Hon ska oxå lära sig att inte dampa i transporten när hennes hästkompisar går iväg... :crazy:

Så det blir trimmning av både hästar och ryttare i vinter!! :rofl:

Det har varit en helt otrolig säsong! Bara det att det faktiskt blev en säsong är ett smärre mirakel!
En säsong med mycket känslor, från tårar av sorg då hästen i vintras stod med väldigt osäker prognos, till tårar av glädje då vi klarade CIC**-banan i Öved utan hinderfel i september.

Hatten av för detta sto med en otrolig kämpaglöd och inställning som blev helt återställd med endast ett ärr på benet som minne av den dramatiska olyckan. :bow:

Eftersom jag inte visste om det skulle bli någon säsong eller inte var det svårt att sätta några mål i våras.
Före skadan hade jag som säsongsmål att rida CNC**/CIC**. När vi väl kom igång efter skadan hade jag ingen uttalad målsättning, mer ett "önsketänkande" att vi skulle vara jämnare i dressyren.

Har ni uppfyllt era mål?
7 starter totalt, varav 3 internationella 2 CIC*, 1 CIC** och 4 CNC*.
Tyvärr med några riktigt sopiga dressyrresultat. :angel:

Öved. Det var roligt från början till slut. Jag t o m stortrivdes under dressyrprovet. Trots alla våra missar. :D
Hela familjen var på plats på till terrängprovet (åkt från Skene, Kungsbacka och Helsingborg) och alla var rörda till tårar när vi kom i mål. De hade alla sett hur hästen såg ut i vintras.

Lag-SM på Gotland var också fantastiskt roligt. Att sen laget tog medalj var grädde på moset.

Största missödet?
Dressyrprovet på Nordiska. Från att vara som smör i kroppen på framridningen till att vara spänd som en stålvajer och vingla omkring som en fyllbult inne på banan. Här var det alldeles för snälla domare.

Och en liten blick framåt, vad vill ni göra 2009 och vad måste förbättras för att nå dit?
Hästens acceptans för "dressyr-rekvisita"/mitt ledarskap.
Ligger/står det något annat i anslutning till banan, t ex plastburk, tröja, träpall osv, får damen spel och går i taket. "Du hade väl inte tänkt att JAG skulle gå i närheten av den där läskiga tröjan"...:eek:

Inför nästa säsong ska vi ut och tävla dressyr i vinter/vår, inte så mycket hoppning eftersom hon är nochalant för 110/120. Vi ska inte hoppa några fler 130/140 eftersom jag tror att det bidrar till att hon blir nonchalant på 110.
Det är stor skillnad i attityd på hästen när vi hoppar 100 jmf 135. Min plan är att om jag inte hoppar henne så stort inför säsongen så kommer hon att vara mer uppmärksam även på mindre hinder.

Målsättningen för E inför nästa säsong är att gå fler ** (CIC/CNC) och även ge oss på CCI. Samla på oss mer internationell erfarenhet.

För fullblodet blir nästa säsong den första och målet är att rida 90-klasser stabilt och om allt känns bra kanske en 100-klass i slutet på säsongen.

Ja, faktiskt. Har tränat 3 ggr på våren samt varit på läger på Strömsholm i somras. I höst blev det bara en träning, hade gärna velat träna åtminstone en gång till. I helgen red vi terräng ("clear round" 70 cm) för första gången o det gick jättebra! :love:

Har ni uppfyllt era mål?
Målet för i år var att fortsätta träna o inte gå för fort fram. Det tycker jag att vi har lyckats med! Fälttävlanslägret o terrängritten var en bonus! :D

Måste säga både fälttävlanslägret på Strömsholm och terrängritten i lördags! :bump:

Största missödet?
Inget... mer än att jag blev lite besviken över bara en träning i höst :angel:

Egentligen samma som detta år, att fortsätta träna o se vart det leder. Vi ska försöka komma ut på några 0,90-hoppklasser efter nyår o känna på hur det är. ridklubben ska försöka anordna en till terrängritt i vår o då ska vi satsa på 90 cm :d
vore roligt om vi kunde kvala så vi kan starta debutant fälttävlan nästa höst. :) men jag ska inte ha för höga förväntningar, vi ska känna efter o se. Insåg i helgen att om någon ska träna sin kondis så är det jag :o så mitt mål är att komma igång med min egen träning igen, träna både kondis o styrka.
såklart blir det även fälttävlansläger på Strömsholm också :bump:

Blev det som ni planerat? Nej.

Har ni uppfyllt era mål? Nej.

Vad har varit säsongens höjdpunkt? Mantorp 27-28/4 bästa terängen på flera år:love: Zebbe gick som en gud.:bow:

Största missödet? Han skadade sig en vecka senare och vilar fortfarande.:cry::cry:

Och en liten blick framåt, vad vill ni göra 2009 och vad måste förbättras för att nå dit? Frisk häst och modet att våga satsa igen.:eek:

Nja, både och.

Har ni uppfyllt era mål?
Till viss del. Gamlingen gick **-ig i Sahrendorf med superterräng och lillkillen kom runt några lättklass.

Ozons terräng i Sahrendorf och Winz start i Grossenwiehe.

Största missödet?
Att jag lyckades med den fantastiska bravaden att störta de tre sista terrängstartena på säsongen, jämt uppdelat på båda hästara, och såklart Ozons "säsongsavslutning" i Segeberg som var så hemsk att jag inte förmådde mig att gråta ens :crazy:

Vill egentligen upp till **-ig igen med gamlingen och rida *-ig med lillkillen men i realismens värld där jag sitter mitt ute i urskogen utan tränare och motivationscoacher så lutar det snarare åt att hålla igång dem på regional nivå och drömma om forna tider :(

Nej...inte alls

Har ni uppfyllt era mål?
Nej blev endast 3 starter, betydligt färre än vad jag hade planerat...

Terrängen i Tranemo i sept...han gick som tåget!!

Största missödet?
Att jag missade flera utav de inplanerade tävlingarna då vi fick sadel problem
och det tog ett bra tag att hitta nya sadlar till en herre med hööög manke...

Dressyren måste förbättras så det blir till att köra hårdträning hela vintern,
målet är väl att kunna bli stabil i debutant då han endast gått 3 starter och ev kunna rida nån/några Lätt klasser i slutet av säsongen

Inte riktigt
Har ni uppfyllt era mål?
Nja.. målet var att komma runt en Lätt-klass kat I, men på 3 starter lyckades det inte och det gick nästan sämre för varje gång :crazy:
Dressyren i dagstorp (nästan 80%), banhoppningen i skurup och terrängen i styringe stall och i Torns fram till trakhenergraven :angel:
Största missödet?
Terrängen i Tågarp, kravlade oss runt 13 hinder och efter vartenda ett funderade jag på om jag borde avbryta för att inte åka ut för farlig ridning :crazy:
2009 ska ponnyn förhoppningsvis säljas, och eftersom han ändån inte kommer gå något mästerskap som Kat I ska vi främst hålla oss i Debutant och plocka placeringar, bara starta Lätt om det känns väldigt väldigt bra både på tävling och på träningarna. (Sedan lägger jag kanske största satsningen på dressyren om han utvecklas mycket där i vinter).
Vad som måste förbättras för att vi ska ta oss runt en Lätt är att dressyrmuppen på ryggen hoppar stackars dressyrponnyn lite oftare och framförallt tränar mer terräng, i början på låg nivå så att ponnyns självförtroende som kanske fått en liten törn byggs upp igen.

Nej...inte alls

Har ni uppfyllt era mål?
Nej blev endast 3 starter, betydligt färre än vad jag hade planerat...

Terrängen i Tranemo i sept...han gick som tåget!!

Största missödet?
Att jag missade flera utav de inplanerade tävlingarna då vi fick sadel problem
och det tog ett bra tag att hitta nya sadlar till en herre med hööög manke...

Dressyren måste förbättras så det blir till att köra hårdträning hela vintern,
målet är väl att kunna bli stabil i debutant då han endast gått 3 starter och ev kunna rida nån/några Lätt klasser i slutet av säsongen

Blicken framåt får tyvärr ändras, min häst har fått en senskada och kommer inte kunna gå någon mer FT....jätte kul!

Blicken framåt får tyvärr ändras, min häst har fått en senskada och kommer inte kunna gå någon mer FT....jätte kul!

Men skojar du???!:eek: Vad i hela friden har hänt och hur kan ni redan vara så säkra på att han inte läker ut den?

Stackars dig.

Ja du, jag har INGEN aning om vad som hänt, han kändes konstig och ojämn så jag bestämde mig för att kolla upp han, åkte till skara där han böjdes och reagerade väldigt på VF. Han har en gammal utläkt senskada där sen han gick löp men vi gjorde ultraljud och detta var ngt nytt...Inte den gamla som gått upp alltså...Å jag fattar inte hur/var/när detta har hänt heller... :S
Alltså han trodde väl att det skulle läka men han sa rent ut att FT kommer han inte hålla för, möjligtvis hoppning om de nu visar sig att det läker bra.
Jäkligt tråkigt... :(

Stackas dig ! :cry: hoppas allt reder ut sig till slut i alla fall

Själv har jag inte skrivit nån utvärdering då jag ju inte rider, men jag får väl skriva en på mina övriga sysslor...

Course Designer:
Är jättenöjd med utfallet på alla banor och mina fantastiska medhjälpare :bow: inom (och utom t.ex pratbubblan, ponnymamma och mamma skyfantis) klubben. Få har varit helt felfria men nästan alla har kommit runt.
Höjdpunkt: Det måste väl vara SM-banan då, tyckte att jag lyckades sålla agnarna från vetet utan att knäcka nån (som var uppgiften mogen). Och bästa ponnyn ;) var ensam felfri inom tiden.
Missöde: 1:a vattenhindrets häck var inte sams med banpersonalen på junitävlingen och att flera ryttare fick solsting och red fel väg (på olika ställen) i 100-klassen på samma tävling såg väl inte så bra ut i statistiken.
Målsättning 2009: bygga CNC** i maj och locka MÅNGA starter till övriga tävlingar. Ordna mängder av "Stilterräng" om det blir såna klasser i nya TR

Hästägare:
Grolle inhandlades för att ha en äldre häst till större uppgifter för att låta Betti utvecklas i lugn och ro. Efter mycket jobb och en enorm förbättring visar han sig, när vårsolen kommer fram, vara "headshaker" och till hösten bestämde sig ryttaren för att han blir hopphäst igen.
Höjdpunkt: Debuten i 1.30 hoppning på Gävles nationella (med "tusen" starter) med dubbelnolla och 6:e placering och så placeringen i Kinda i 90-klass då var det mulet och regn, det gillar Grolle
Missöde: Alla dessa (långa resor för) missade kval, ett tittstopp i Plönninge, Baståsen, Qvinnersta, en dressyrpoäng för lite i Trossnäs och fel väg i Hofors o Bunge. Stolpe ut kan man väl säga...
Målsättning 2009: Ryttaren har mumlat nåt om YRSM i hoppning, det låter ruskigt högt i mina öron....

Uppfödare:
Med Betti har det varit upp och ner under säsongen. Började med att skada sig i boxen i mellandagarna och att snubbla omkull på framridningen i Kinda, blandat med riktigt trevliga rundor tyvärr utspridda på olika dicipliner på de flesta tävlingar. Största besvikelsen var väl att man lägger JSM i början av juni så att det är orimligt att vara med. La som tur var planerna på unghäst VM på hyllan redan efter Nordiska så att man slapp att bli besviken på den uttagningen:angel:
Höjdpunkt: Terrängen i Breeders var en höjdare, även om bästa resultatet naturligtvis är plac i CNC* Trossnäs, felfri i debuten i 1.25 hoppning var också kul.
Missöde: terrängen på LagSM, var jäääätte :eek: rädd för borgen och tvärvände = markkänning. Försökte göra likadant på Täby men där var matte beredd så där blev det "bara" ett "stopp" och en minut tidstillägg
Målsättning 2009: CNC** och vi har ju nära till NM nästa år så det hoppas vi på och YRSM om det hamnar vettigt i tid

Senast ändrad av en moderator:

mm tack...inget vidare alls...man tappar ju änna sugen totalt....
Tur att man har snälla stallkompisar och tränare så man får lite lite ibland ändå nu!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
873
Senast: cassiopeja
·
Hundträning En av mina intentioner för året är att jag ska bli bättre på att planera och följa upp min träning med hundarna. Men det är så svårt...
Svar
3
· Visningar
1 042
Senast: farin
·
Dressyr Nu börjar säsongen dra sig mot sitt slut och vinterträningen ta vid. Alltid kul att sammanfatta tävlingsåret och tänka framåt mot nya...
Svar
13
· Visningar
2 665
Senast: Maoam
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 688
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar