Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har 100% av dagarna men det är bara värda den tjänstgöringsgraden du hade när du tjänade in dem.Allvetande bukefalos
Hur räknas antalet intjänade semesterdagar om man är sjukskriven 25%?
har man då bara 75% av antalet dagar? eller har man 100% av antalet dagar men 75% av ersättningen?
Pls shed some light om this
Så på ditt lönebesked står att du har samma antal intjänade dagar?
Ja det har jag koll på.Du har 100% av dagarna men det är bara värda den tjänstgöringsgraden du hade när du tjänade in dem.
Om du jobbar dina 75% jämt fördelat över varje arbetsvecka så är det en semesterdag för varje ledig dag. Om du däremot fördelat det annorlunda så kan det dras mer semester. Tex jobbar du enligt schema 8 timmar en dag i veckan och tar semester bara den dagen och jobbar resten går det 8/30*5 =1,33 semesterdagar.
Ja det har jag koll på.
Min fråga är om tjänstgöringsgraden är 100%.
En sjukskrivning på 25%. Hur blir antalet intjänade dagar?
Samma som om du jobbade 100%Ja det har jag koll på.
Lika. Men dagen är bara värd 75% av din heltiddagslön.Ja det har jag koll på.
Jag har permanent sjukskrivning på 50% sen 25 år och har samma antal semesterdagar som mina kollegor som jobbar 100%Är det inte så att man tjänar in semesterdagar under någon viss tid i början av en sjukskrivning (halvår eller så?) Men om sjukskrivningen blir längre så slutar man att få semesterdagar. Vet dock inte om detta är lika för alla enligt lag eller om det är något som variera efter vilket avtal man har?
Det är lika för alla. Dock bryts åren mm på ett vis så det kan vara rätt svårt räkna ut exakt vid vilket datum frånvaron inte är fullt semesterlönegrundandeÄr det inte så att man tjänar in semesterdagar under någon viss tid i början av en sjukskrivning (halvår eller så?) Men om sjukskrivningen blir längre så slutar man att få semesterdagar. Vet dock inte om detta är lika för alla enligt lag eller om det är något som variera efter vilket avtal man har?
Sorry för otydligt. Om man är helt sjukskriven blir det ingen semester alls. Om du jobbar delvis blir det väl semester intjänat för den arbetade delen, men inte för den sjukskrivna?Jag har permanent sjukskrivning på 50% sen 25 år och har samma antal semesterdagar som mina kollegor som jobbar 100%
Det är detta jag inte fattar.De första 120 eller 180 kalenderdagarna du är sjukskriven tjänar du in full semester. Jag minns inte vilket men det är enligt semesterlagen så borde gå att googla fram enkelt. Därefter tjänar du in semester enligt den tjänstgöringsgrad du har
I tid eller pengar?Sorry för otydligt. Om man är helt sjukskriven blir det ingen semester alls. Om du jobbar delvis blir det väl semester intjänat för den arbetade delen, men inte för den sjukskrivna?
Nä det är alltså en pågående sjukskrivning på 25% och antal dagar som är intjänade på ett semsterår.Det är lika för alla. Dock bryts åren mm på ett vis så det kan vara rätt svårt räkna ut exakt vid vilket datum frånvaron inte är fullt semesterlönegrundande
Jag förutsatte TS fråga som att det var efter den perioden men det behöver det ju inte alls vara! Och i så fall är ju både antalet dagar o h värdet 100%
Ja. Och är det de första xxx dagarna är både antal och värde 100%Det är detta jag inte fattar.
Om man är anställd på heltid men sjukskriven 25% är väl tjänstgöringsgraden fortfarande 100%? Och antalet semesterdagar borde vara samma även om varje dag bara är värd 75%