Delad box?

P

Pipan

Är det OK att två islänningar delar box? Båda är ganska ranglåga och känner varandra från hagen sedan en månad, verkar där inte bry sig så mycket om varandra, de söker inte varandras sällskap i hagen. Märker man ganska omgående om det kommer att fungera? Har aldrig testat detta förut men sett andra där det har fungerat. Vad har ni för erfarenheter och synpunkter? Nackdelar. Det finns plats för båda att ligga ner men inte så mycket mer. Det är två valacker.

Sv: Delad box?

det beror väl på hur stor boxen är?
6kvadratmeter har jag för mej att en c-ponnybox måste vara..

är boxen STOR (12kvadrat minst) så borde det ju gå bra..men tänk på att hästarna kan känna sig trängda i ett litet utrymme och börja puckla på varandra pga det. Matdags är ju ett kritiskt ögonblick.

kanske boxen går att dela av till två spiltor? jag antar att det är en tillfällig lösning?

Det skulle inte vara en tillfällig lösning utan till och från en-två månader i taget när det blir trångt i stallet p g a inhyrda hästar.

Har saxat från nätet. Finns särskilt angivet "Utrymme per häst vid grupphållning i gruppbox"

---
Byggnadsmått för hästar

Denna tabell är endast utdrag ur djurskyddsbestämmelserna och de mått som anges här är minsta mått och centrummått för normal inredning, om inte annat anges.

Allmänna råd
Boxdörr och stalldörr bör vara 1,2 x 2,2 m
Utrymningsdörr bör vara 1,5 x 2,2 m
Fria öppningar i galler för stor och liten häst bör vara för
stående galler mindre än 25 mm eller 65-86 mm
liggande galler mindre än 85 mm eller 160-200 mm eller mer än 450 mm
Stallgångar bör vara:
mellan två spiltrader 3,0 m
mellan två spiltrader i ridskolestall 3,5 m
mellan två boxrader 2,5 m
mellan två boxrader i travstall 3,5 m
mellan spilt- och boxrad 3,0 m
mellan spiltrad och vägg 3,0 m
Takhöjd:
1,5 x mankhöjd, dock lägst 2,2 m.
Boxväggar och spiltskiljeväggar:
Avstånd mellan vägg och tak: mindre än 150 mm eller mer än 450 mm
Avstånd mellan vägg och golv: mindre än 35 mm
Utrymme per häst vid grupphållning i gruppbox:
Vuxna hästar: 100% av arean för vuxen häst i enhästbox.
Unghästar 12-24 mån: 75% av arean för vuxen häst i enhästbox.
Unghästar 0-12 mån: 50% av arean för vuxen häst i enhästbox.
Ligghall utan utfodring inomhus:
Vuxna hästar: 80% av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 12-24 mån: 60% av arean för vuxen häst i enhästbox
Unghästar 0-12 mån: 40% av arean för vuxen häst i enhästbox

Jag kan inte läsa ut hur stor boxen för varje häst ska vara???

Det är OK, under förutsättning att boxen är tillräckligt stor (se de länkar du fått tips om, eller Jordbruksverkets hemsida). Det kan fungera alldeles utmärkt om hästarna går bra ihop.

Håller boxen inte måttet åker du dit vid en inspektion.

Vi hade två shettisar tillsammans i en ganska stor box utan några som helst problem. De åkte även i transporten tillsammans lösa.

Det är inga problem bara hästarna är snälla mot varandra.Det går ju inte med en som hela tiden ska spöa upp den andra, det skulle inte vara speciellt snällt att riskera hästens hälsa.

Vi hade en minishettis och en shettis i samma box över en vinter...det gick sådär.
Den lilla skulle hela tiden äta upp den andres mat, så hon fick stå bunden tills de ätit upp kraftfodret...sen gick det bra.
Båda låg ner och sov i boxen samtidigt ibland så det löste sig.

Boxen var för vuxen häst,3x3 m.

Chivita skrev:
Vi hade en minishettis och en shettis i samma box över en vinter...det gick sådär.
Den lilla skulle hela tiden äta upp den andres mat, så hon fick stå bunden tills de ätit upp kraftfodret...sen gick det bra.
Båda låg ner och sov i boxen samtidigt ibland så det löste sig.

Boxen var för vuxen häst,3x3 m.

Är det lagligt? Alltså får man ha det så...som sagt har ju också haft det så utan några som helst problem men det var ju i ett litet privat stall där ingen påpekade någonting eller vad man ska säga. Men jag drömmer om ett shettispar nån gång i framtiden och skulle då kunna ha dom i samma box för att spara pengar hehe :) Men var inte helt säker på att man fick...Under förutsättningen att hästarna kommer överens såklart!

Man får ha 2 c ponny hästar(ungefärlig isis storlek) i en storhäst box så man får absolut ha 2 shettisar :smirk:

En c-ponny ska ha minst 6 kvadratmeter. Du kan alltså INTE ha två i en storhästbox, som ska vara 3x3m.

beror ju på storleken som redan påpekats...
vi hade en modell liten quarter och en liten arab i samma box förut och det gick alldeles utmärkt. ja vet inte motten på boxen men den är stoor iallafall.
hästarna måste ju givetvis gå bra ihop och vilja umgås för att det ska fungera...

Har haft en connemaravallack och ett shettissto tillsammans i en 5*3 meters box och det har funkat utmärkt :) Det går bra att två hästar delar box bara de funkar bra ihop och att båda kan lägga sig ner!

Dålig på att räkna men hur långa ska varje vägg vara i bredd i boxen om det ska vara 6kvm?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 458
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar