Dela upp fodret hur många gånger?

nexxa

Trådstartare
Om man skulle ge sin häst 2 kg Havre kross om dagen och 1 kg Fibergi Bas (+lite betfor) hur många gånger skulle ni vilja att det delades upp i givor/dag för att det skulle vara bra för hästen?

Sv: Dela upp fodret hur många gånger?

Minst två givor iaf. Men bäst skulle det väl vara med tre. För då kan du ge ett kilo per gång.

vad jag har fått höra så är det inte nödvändigt att ha flera fodrningstillfällen om hästen inte får mer än 1kg gång... eftersom det inte blir någon skilldad i näringsupptagningen, om detta är rätt eller fel vet jag inte. Men detta har min lärare på ridgym sagt då vi haft utfodrningskunskap.

Så alltså får hästen 3kg kraftfoder. Jag skulle säljv delat upp det i 2 eller 3 givor/dag

Tack för svaren båda två ! :)
Jag har just nu enbart möjlighet till fodring 2 ggr/dag och var lite orolig att det kanske skulle bli lite för maffigt och att jag kanske behövde lägga in en fodring`extra?

Har man som jag en häst som äter lite då och då och tar ca 8 timmar på sig att äta upp 2 kg havre så kan man ge allt på en gång!

Men sådana hästar är sällsynta.

Jag tycker det räcker med att dela upp det på två givor, men det bästa vore ju 3.
Kanske du kan lägga lite stenar i krubban så det tar längre tid att äta? Det fungerade på min nordis som ibland glömde att tugga som liten.

Fröken_Skåne skrev:
Om man skulle ge sin häst 2 kg Havre kross om dagen och 1 kg Fibergi Bas (+lite betfor) hur många gånger skulle ni vilja att det delades upp i givor/dag för att det skulle vara bra för hästen?
Rekommendationen är ju att ge max 400 gram spannmålsbaserat kraftfoder/100 kg häst och fodertillfälle. Så finns det även en rekommendation om max 200 gr stärkelse/100 kg häst och utfodring.

Nu vet ju inte jag vad du har för häst men säg ett normalt halvblod på 500 kg. Den kan du ju ge 5*400 gr per utfodring = 2,0 kg.
//marti

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
409
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
989
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 881
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 253
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar