dela storbal med hösilage?

J

jupiter-judex

det är många som rekommenderar mig att dela storbalar med silage då det är så mycket billigare med storbalar.

men om man hittar någon mer som är intresserad av att dela storbalar, hur sjutton går man tillväga då??

Sv: dela storbal med hösilage?

det har jag inte tänkt på, bara att flera...bla min hovis har sagt det flera gånger..." varför delar ni inte på en bal" och det har låtit så självklart att "klyva" balen.
men nu när jag kom på en tjej med två hästar här i området som frågade mig var jag köpte höet så kom jag på detta igen om att dela...men då kom även just de praktiska frågorna som hur sjutton klyver man en bal.
verkar ju lite omständigt att dra av all plast och ösa hit och dit...

läste nog ditt inlägg lite snabbt och missuppfattade dig...
menade nog om det finns något enkelt sätt att just praktiskt klyva balen.

Kolla om det är någon i din närhet som har en balkniv, sätts på t.ex. en lastmaskin och vips, två halvor! :)

Kicki :)

aha, det är så dom menar:idea:
uppfattade det som att den skulle klyvas så på nåt sätt men tyckte inte motorsåg var så bra alterntiv, haha!

Du ska INTE dela en ensilagebal för att sedan spara ena halvan till senare. Risken är mycket stor att den blir dålig.

det har jag inte tänkt på, bara att flera...bla min hovis har sagt det flera gånger..." varför delar ni inte på en bal" och det har låtit så självklart att "klyva" balen.
men nu när jag kom på en tjej med två hästar här i området som frågade mig var jag köpte höet så kom jag på detta igen om att dela...men då kom även just de praktiska frågorna som hur sjutton klyver man en bal.
verkar ju lite omständigt att dra av all plast och ösa hit och dit...

Menar han verkligen KLYVA balen ???

Inte att ni är flera som tar av balen samtidigt dvs *dela på balen *

Det finns speciella balknivar ( eller vad det nu heter). Vet inte hur dom ser ut eller vad dom kostar. Fråga nån bonde, dom brukar ha koll på sånt där;)

Jag har ett rundbalat hösilage nu där balen är skuren med sex knivar när den pressades. Det blir alltså sju "skivor" i balen kan man säga. De sitter ihop ganska hårt men vi kör ner ett spett mellan två skivor och bänder till och då delas balen relativt lätt i två delar. Det har passat väldigt bra nu till våren då jag kan dela en bal mellan två hagar på ett lätt sätt och därigenom få balen att gå åt fort.

Motorsåg är inte så bra, nej! :D

Kicki :)

nej, hade mer tänkt dela den med grann stallet för att göra slut på en storbal fortare och slippa dom dyra små balarna...

frågan är hur vanligt det är att bönderna har dessa "bal delare".....känns som det är lite ovanligt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: Elo
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
23
· Visningar
2 469
Senast: Svartkatt
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 098
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka