Dela sto o föl på natten

Rotterö

Trådstartare
Kan man dela sto och föl vid 4 mån 4 1/2 ca.
jag funderar på att ställa fölet i egen box nu vid installningen. Eller är det väl tidigt.

Sv: Dela sto o föl på natten

Vi brukar dela på sto och föl nattetid vid installningen även de som är drygt 4 månader. De får gå tillsammans på dagen (06,30-20,00) och verkar trivas utmärkt med egen box. Mödrarna framförallt verkar nöjda med att få äta ifred.

Bra då var det inte förtidigt.
Han skall få egen box nu då. Nattetid

hej Vi skall göra likadant
men jag undrar hur gammal fölet skall vara sen den klarar sej helt utan mamma?
Har sålt mamman och undrar när jag kan lämna henne till den nya ägaren.

Kanske i det tidigaste laget tycker jag.

Men om stoet inte vill dela krubba eller om hon är allmänt dum i box så skulle jag göra likadant som du.

Annars har vi dom ihop i alla fall fram till 6 månader. Sedan ytterligare 2 fast i skilda boxar nattetid.

Värst är det ju ungarna som är födda sent.
Dom skiljs av efter nyår och går här hemma och skräpar.

AM

jag tycker bara att det blir förliten plats för stot i boxen. + att hon inte låter honom äta i krubban. Det är hennes mat. De går ite ännu så länge.

Förra fölet hade jag inte uppe mellan väggen. Då var det 24 kvadrat + 2 krubbor. Men denna gången tog vi inte ner väggen.
Stot behöver mer plats hon är stor.
Slutet på september då är han 41/2 mån drygt.
Det gäller bara natt målen.

Jag tycker att det är på tok för tidigt.
Inte innan fölet är 7-8 månader börjar magen klara av att vara utan mjölken. Att stå i egen box så tidigt som vid 4 månaders och vara utan mammas mjölk i ca 8 h är ingen bra idé. Aboslut tidigast vid 6 månaders ålder. Ju längre fölet går kvar desto bättre start i livet får den!

Kan du inte fixa en större box så båda får plats? Kraftfodret kan du ju ge honom utanför boxen. När han har ätit upp kan han gå in till mamma igen. Så har vi ofta gjort.

I naturen skulle stoet inte stöta bort fölet innan tidigast till sommaren, eller när hon får nytt föl.

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Nää precis. Stoet är av den sorten som får ens rutiner att bli omkullkastade. ;)

Vill inte mamma dela med sig av maten så gör du helt rätt att flytta ungen.
Bättre att göra så än att ungen får ett ben avsparkat. (har hänt)
Lycka till
AM

Det är ju inte HEL av vänjning det gäller.

natt mål klarar dom säkert att vara utan. De diar ju hela dagarna och får mjölk fostran rutiner.

Jag tog bort min förre fölunge vid 6 månade. Hon tyckte det var skönt. Hon kunde ligga i boxen då.
Han skall gå kvar så länge det går. Men han har redan hingt fasoner. Så han blir nog en gubbe att tas med.

Ta en bäbis. Det är jobbigt med att vänja av på natten. Men ingen har döttt av att INTE dricka mjölk på natten.
Så jag kommer nog ändå att dela på dom vid insallningen. För platens skull .

Bangsi skrev:
Jag tycker att det är på tok för tidigt.
Inte innan fölet är 7-8 månader börjar magen klara av att vara utan mjölken. Att stå i egen box så tidigt som vid 4 månaders och vara utan mammas mjölk i ca 8 h är ingen bra idé. Aboslut tidigast vid 6 månaders ålder. Ju längre fölet går kvar desto bättre start i livet får den!

Kan du inte fixa en större box så båda får plats? Kraftfodret kan du ju ge honom utanför boxen. När han har ätit upp kan han gå in till mamma igen. Så har vi ofta gjort.

I naturen skulle stoet inte stöta bort fölet innan tidigast till sommaren, eller när hon får nytt föl.

/Åsa
I naturen så är det inte säkert att stoet behåller fölet vid sin sida så länge. Om stoet inte vill dela sin mat så är det säkrare för fölet att ha egen box. De föl jag stött på som avvants innan 7-8 mån ålder har inga av dem haft några problem med magen. Tvärtom så har de varit väldigt harmoniska och lättfödda samt sett ut som de skulle.
Ser på mina föl som nu är 3-4 mån att de äter mer och mer gräs/hö och mindre mjölk. Tvärtom så är mjölken mer tröst än mat för mina föl iallafall och det har jag även sett på de andra fölen som jag fött upp. Mina ston brukar fösa iväg sina hingstföl vid 5 mån ålder medan stofölen fått stanna kvar några månader till. MEN jag kanske har konstiga ston :confused:

Det låter lite som mitt sto.
Hon är en underbar mamma. Fast hon har fasta regler för fölet. Maten är HENNES så putter hon bort honom. Jag får mata honom med lite vid sidan om.
Hö får han ta men inte pellets. Och han vill smaka. Han står och visar henne att han vill smaka också.

Han kommer få gå och snutta på dagarna. jag tror det blir bra att han får egen box. Hon kan vila ut ordentligt ligga ner som hon vill.
Han är mycket hingstig redan som liten kille. Klättrar på henne mm. Hon hutter med bakben mm. Så han kommer nog inte kunna gå kvar så länge när han blir köns mogen.

jag skall prova skilja dom åt vid installning slutet september . Då är han 41/2 mån ca.

Store gubben kommer hem 1oktober ca.

Nä welsh, du har inte konstiga ston alls!

Jag tycker det är intressant att läsa att helt plötsligt är det nästan för tidigt att skilja sto och föl vid 6 månaders ålder, när jag fick mitt första föl var den gängse rekommendationen att man tar bort fölet vid 4-6 månaders ålder... Och det är inte mer än 12 år sen...
Visst, det är ju bra för fölet om det FÅR dia ett tag till, men det är ju ändå de första 4 månaderna som mjölken är viktigast, sen tar annat foder över efterhand. Det allra viktigaste är att fölet går i en flock där det är tryggt och att det får den näring det behöver.
Mitt äldsta shetlandssto är ordentligt less på sina fölungar när de närmar sig 5 månaders ålder. Hon låter dem iofs dia, men hon blir jätteglad av att slippa dem när man skiljer dem åt.
Ett annat sto jag hade tidigare stötte själv bort fölen när de var strax över 4 månader.
Och mitt första hbl-sto lät sin förstfödda dia lite ända fram till betet sommaren efter (ej ombetäckt). De hade varit delade en månad då fölet var ca 4 månader (pga att stoet då såg ut som ett spjälstaket, jag hade inte riktigt fattat hur mycket extrafoder hon behövde :o) När jag sen släppte ihop dem igen hade uvret minskat nästan helt, men upenbarligen fanns där så att fölet kunde dia lite ändå. Och f*n vet om det inte hade fortsatt så om jag inte hade släppt avkomman på bete med andra unghästar...

Jag tycker kanske det är lite tidigt. OM det inte beror på att stoet faller ur etc. När det gäller maten så kan man ju dela dem åt under fodringen. Jag trot inte man skall ha så himla bråttom om att dela på dem om som sagt stoet inte faller ur, stöter bort etc. De får ju bara vara bebisar en gång.

ameo skrev:
Nä welsh, du har inte konstiga ston alls!

Jag tycker det är intressant att läsa att helt plötsligt är det nästan för tidigt att skilja sto och föl vid 6 månaders ålder, när jag fick mitt första föl var den gängse rekommendationen att man tar bort fölet vid 4-6 månaders ålder... Och det är inte mer än 12 år sen...
Tror att det handlar lite om traditioner och bekvämlighet också.

Förr om åren så skiljde vi alla föl tredje veckan i november och punkt slut. Oavsett om det fanns ungar födda i juni.
Väldigt smidigt..för oss.

Nu har vi lagt om rutinerna helt efter vårt botulismfall.
Alla ungar ska vara färdigvaccinerade INNAN definitiv avskiljning.
Och alla ungar ska äta ordentligt ur krubborna i egna boxar.
Därför får dom gå och skräpa hemma en längre tid.
Och vi får mocka dubbelt så mycket skit.. :o

Nackdelen är just mockningen..vi har ju fler än en fölmärr..
Gissa hur det ser ut med två föl i en box som springer 1.12 runt, runt.
Annan nackdel är att alla fölmärrar har bråttom in på kvällen medans ungarna springer kors och tvärs och har skitkul åt oss.
-Nää..vi kommer sen!!!!
-Vi måste bara...
-Jag vill leka en stund till ..ju.
Vilket gör att mammorna springer ut ur boxarna igen.
Hejochhåhaghchaparall. :D

Annars är det bara fördelar då ungarna är mer förberedda att gå på lösdrift vid äldre ålder.

AM

Welsh.
Mitt sto är också trött på fölisen. Hon är 5 mån nu, och hon får bara dia ibland för mamman. Det kan vara riktiga gräl mellan dom ibland för att ungen diar "i onödan". Vi ska snart sära på dem, för fölet går ändå bara med "tant Lady" i hagen och går bara till mamma om hon vill dia. Fölungen bryr sig inte om att man särar på dom, så länge hon får vara med Lady, och stoet är bara orolig en liten stund. Går de bara i boxarna brevid varann så är det lugnt.

Jag delade på mina första natten till idag!
Stoet blir sur vid utfodring och säger som ngn. ovan vill inte ha ett ben avsparkat. been there :cry: (dock ej ett föl)
Han är 4 1/2 mån nu och han tog det jätte bra :) är dock självständig.
Min sambo kollade till dem igår kväll och då låg lilleman och sov och stoet mumsade hö hur lugna som helst.
När jag kom upp i morse så möttes jag av två utvilade pållar, fölis hade inte specielt brott att få komma in och dia nä hä mat är mkt.. godare!! ;)
Så jag tror visst att du kan dela på dem!

Lånat tråd!

Vilka ston ni har! :o

Mina ston låter sina fölungar äta före dem i krubban. Det är helt enkelt fölungarna som tar all mat hos mig! Så om jag skiljer dem så är det för stoets skull, så hon ska få lite mat!

är det bara krubbmaten som är problem så skulle jag ta bort mellanväggen, "spänna" upp nåt band som fölungen kan krypa under, och ha en egen krubba åt den på "andra sidan".....då kan fölis vara med mamman men ändå ha sin egen mat ifred...en typ av creepfeeding..utan att boxen blir för liten.
4 månader tycker jag är för tidigt att ta isär....även om det bara är på nätterna.

Håller med Martha - 4 månader är tidigt
Det är ju de gången det blir galet som det är för tidigt. Och det är INTE för matens skull. Föl kan bli väldigt otrygga, vet en som blev rejält agressiv och vägrade käka. Det tog några dagar innan jag fick ägaren att låta fölet gå tillbaka till mor - hon var bara en boxvägg bort. Och det var bara nattavskiljning. Ägaren tyckte det var smidigt att ta bort bägge fölen direkt trorts att det var 2 månader emellan dom. Vi satte in en extra krubba så hon lärde sig äta.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
849
Senast: Freazer
·
Hästvård För tre dagar sedan fick ett sto i vårt stall ett gulligt stoföl. Problemet är att stoet vaktar fölet extremt med utfall mot alla som...
Svar
1
· Visningar
414
Senast: Mia_R
·
Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 047
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Skrev för ett tag sedan om ett sto i vårt stall som fått ett föl som stoet vaktade extremt. Fick ett jättebra svar som ingav hopp vi har...
Svar
3
· Visningar
536
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka