Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I naturen så är det inte säkert att stoet behåller fölet vid sin sida så länge. Om stoet inte vill dela sin mat så är det säkrare för fölet att ha egen box. De föl jag stött på som avvants innan 7-8 mån ålder har inga av dem haft några problem med magen. Tvärtom så har de varit väldigt harmoniska och lättfödda samt sett ut som de skulle.Bangsi skrev:Jag tycker att det är på tok för tidigt.
Inte innan fölet är 7-8 månader börjar magen klara av att vara utan mjölken. Att stå i egen box så tidigt som vid 4 månaders och vara utan mammas mjölk i ca 8 h är ingen bra idé. Aboslut tidigast vid 6 månaders ålder. Ju längre fölet går kvar desto bättre start i livet får den!
Kan du inte fixa en större box så båda får plats? Kraftfodret kan du ju ge honom utanför boxen. När han har ätit upp kan han gå in till mamma igen. Så har vi ofta gjort.
I naturen skulle stoet inte stöta bort fölet innan tidigast till sommaren, eller när hon får nytt föl.
/Åsa
Tror att det handlar lite om traditioner och bekvämlighet också.ameo skrev:Nä welsh, du har inte konstiga ston alls!
Jag tycker det är intressant att läsa att helt plötsligt är det nästan för tidigt att skilja sto och föl vid 6 månaders ålder, när jag fick mitt första föl var den gängse rekommendationen att man tar bort fölet vid 4-6 månaders ålder... Och det är inte mer än 12 år sen...