Jag tror en av svårigheterna när man diskuterar sånt här är att gemene man inte ser vad som händer ute hos oss personal. Min första prio när det gäller rum är att ha mina sämsta patientern på enkelsal. De kan fortfarande ibland vara uppegående men jättesjuka. Döende har förtur.
Vi måste tänka på bärare av multiresistenta bakterier, lokaler i förhållande till hjälpmedel, illaluktande sår, oklara patienter, alla salar har inte taklyft, mm.
Jag kan ha en ledig säng och 4 patienter att placera. Ja, ibland hamnar någon lite fel men oftast står vi innan dess vid den förbaskade tavlan och resonerar oss fram till vad som blir bäst. Vi personal gör bäst nytta om vi jobbar i vården och inte med att rotera folk på avdelningen.
Vårt sjukhus har gått ifrån 4-salarna för länge sedan men har 2-salar och enkelrum.
Vi gör så gott vi kan med de resurser vi har. Det kanske uppfattas konstigt att vissa har enkelrum och andra inte. Jag kan inte komma ihåg alla gånger jag fått förklara att bara för att man VILL ha ett enkelrum innebär det inte att man får det.
Vi har både öppenvård och dagvård för de patienter som inte måste ligga inne samt patienthotellet för de som klarar sig själva eller med lite asisstans.