Dela manen på hästen

C

carolome

Jag vet inte om det här är rätt plats för den här tråden.
Iallafall min häst här jätte mycket man på ena sidan och jag undrar hur man ska fläta och dela på manen för att få lika mycket på båda sidor?

Sv: Dela manen på hästen

Min häst hade manen på "fel" sida och jag tänkte helt sonika vända på den! Blev utskrattad av dom andra i stallet och fick höra att det inte skulle gå och att manen ligger som ligger...

Men jag blötte ner den rejält och gjorde jättemånga små tofsar åt det håll jag ville den skulle ligga. Drog fast dom hårt och lät dom sitta tre-fyra veckor. Fixade bara till dom eftersom det behövdes. Oj, vad jag fick höra taskiga kommentarer under den tiden och även ett tag efter jag tagit ur tofsarna. Men tji fick dom! Manen ligger stabilt åt "rätt" håll även efter 8 månader! :banana:

Så prova du! Men låt dom sitta kvar länge! Jag vet inte vad du har för häst och det kanske funkar sämre om det är en "hård" och bestämd man, typ kallblod... Jag vet inte, men jag tycker verkligen du ska prova! :)

Då får jag skynda mig att prova på det där innan hon ska ut och tävla :) Jag har en islandshäst med väldigt mycket man på ena sidan, så jag vill dela på den så det inte blir allt för varmt för henne + att det ser finare ut också :D

Har en stallkompis som testade detta på sitt sto (lååång, tjock man på ena sidan). Hon tog "halva" manen och flätade över på andra sidan, och lät det sitta i flera veckor. Fungerade ett tag, men nu är manen tillbaka på ena sidan igen.....

Hur ska man fläta för att få över flätorna på andra sidan?:confused:

Ja, prova du!:) Men det är lättare om du blöter manen ordentligt så att den är dyngsur och lite lättare att få att ligga åt det håll man vill undertiden man grejar. Om du ska fläta, så fläta hårt neråt åt det håll den ska ligga, dra åt HÅRT ner längs halsen. Överdriv "neråtflätningen" för den kommer garanterat att lyfta lite ett tag efter du släppt ut den igen. Speciellt viktigt att fläta hårt just i början eftersom det är det som är närmast rötterna som avgör hur allt ligger sen... :)

Det lite experiment över det hela, men man kan ju alltid prova!
Jag har bara gjort det på en häst så jag är defenitivt ingen expert... :angel:

Min islandshäst har också mycket man, men den är fördelad på båda sidor av halsen. Men de gånger jag badar & schamponerar honom passar jag på att fördela manen jämt på båda sidor och manen ligger sedan kvar när han torkat.

Fungerar ungefär som på oss, jag kan inte få till en bena i mitt hår om det är snustorrt.

Tack vad bra med tips. Min polle har man på båda sidor, hela halsen på höger sida och en decimeter bakom öronen och vid manken på vänster. Ser lite knäppt ut.
Haha!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 595
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: fio
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
961
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31