Sv: Dela häst, träna och ansvar
Ännu en tråd jag glömt.
Svar till alla:
Personen i fråga ä rinte min syster och det är inte jag som har samarbete med henne.
Men det är jag som får skit för det hon inte ställer upp på och inte blir gjort för jag "bor" ju här.
Andra gemensamma väldigt nära närstående tycker inte alls att hon jobbar lite. "HOn är ju här varje dag". (Det kan ta en halv dag för henne att göra 1 times jobb då hon måste vila och dricka kaffe mellan varje box).
Dessutom jobbar hon ju natt och måste vila heter det. Och visst, jag skulle int eklara av att jobba natt tror jag.
Det som gör mej så förbannad är att hon kommer och går när hon själv tycker och har lust med det. Kompenserar inte upp "förlorad tid" den veckan hon är ledig heller. Dessutom tycker hon att JAG ska vara tacksam att hon mockar då hn gör det för då slipper ju JAG göra det. JAg som inte har något med firman igenltigen att göra utan endast är särbo med tränaren/brodern.
Denna vecka har hon susat ut 2 dagar. Mockat 8 boxar inkl sin egen 2 gånger. Strö samt sopa gör hon aldrig. Gör man allt samt även gör rent till uteboxarna så tar jobbet 1,5 timme med fika.
Föresten så hjälpte hon mej att ta in hästarna en dag då hon väntade på en gammal kompis som oxå hjälpte mej, skulle bli klar.
Konfronterar man henne på något vis så skiter hon i att mocka åt mej ex.
Visst kan hon ställa upp att följa med till banan men endast (i undantagsfall även andra) om det gäller hennes häst eller om någon annan är beroende av en till bil. Då lånar hon gärna ut den men förutsätter att man betalar. (VI har 1 mil till banan)
HJälper hon sin mor som bor på gården anser hon att hon gort sitt den dagen.
Hjälper hon någon annan i stallet när dom startar så tycker hon att hon gjort sitt och självklart går sånna händelser före då hon får betalt för det. Alltså enbart för hennes egen vinning.
Vid höskörd så fixar hon andra saker då hon är allergisk.
FÖr någon dag sedan hörde jag henne säga att det ska bli skönt när hästen ska gå på lösdrift (betäckt) för då slipper man kanske mocka. Dom som delar på betäckningen skall alltså betala detta vilket inte blir mer än någon 100 lapp för henne.
Men Slipper ? har hon inte satt sig i den situationen själv?
Angående träningn:
Hon tog sig an en häst som inte visat sig kuna springa överhuvud taget för att den skulle gå till slakt (hon kände den sedan tidigare). MEN hon hade inte råd att hålla den själv så upstallningshyran skulle brodern/, den andra "tränardelen" skulle hon "jobba" av genom att "hjälpa till så mycket som möjligt". HOn skulle stå för det som inte ingår i träningsdelen och hyran vilket enbart är mineraler eller dyligt. Skor gör tränaren själv vilket ingår i hyran. Skor står tränaren för. Träning samt tävling står hon för. Ev insprunga pengar skulle delas lika. 8000 kr har det blivit.
Uppgörelsen var att hästen skulle få xx antal månader på sig annars så skulle hon tas bort. HOn utvecklades med det blev enbart galopper efter galopp i starterna förutom en start som hon verkligen fixade kanon. NÄr så månaderna gått och endast 8000 kr hade kommit in på kontot så bestämdes att hon fick mer tid på sig.... NU är hästen som sakt betäckt.
Vet kostander vet jag inget om. Hästen har endast blivit behandlad en gång och då stod hon för det. Sedan syddes hon för att inte suga luft vilket båda stod för samt deras gemensamma moder fick slinga in med en slant.
Själv tycker jag att man inte skaffar häst om man inte ens har råd att stalla upp den.
HAr konfronterat alla sammlade en gång. Då passade hon på att beställa en klipptid lagomt till att vi skulle ta in hästar. JAg blev så förbenad att jag bytte om och medelade att jag åkte och inte skulle kunna ta in några hästar. Fick bara ett surt svar att jag visst måsta hjälpa till med det. Sedan åkte jag.
JAg själv tyckr att man kan ta den delen av hyran som är för träningen delat me en timmpenning på 80 kr? Mer? 80 kr/timen får folk häromkring om dom jobbar med hön eller liknande.
För henes del så blir det 5 timars jobb som hon skall utföra. I dagens läge, vilket har pågått väldigt länge gör hon med andra ord 3-4 timmars arbete.
Det kan ta en halv dag för henne att mocka dessa 4 boxar för att hon måste "vila" och dricka kaffe mellan varje box.
För övringt tycker jag att man som vilken innakordering som hälst självklart hjälper stallägaren med saker utöver detta trotts att dte kanske "ingår" i priset. HAr själv varit inhyrd.
Förstår ni at jag tycker att människan åker runt på ett stort bananskal?
Men det är bara jag som tycker det konstigt nog.
Att ett kort svar kan bli så långt.....