Dela häst, träna och ansvar

J

Jaba

Antag att din syster vill skaffa sig en häst men har inte råd att ha den själv.
Ni kommer äveränns om att du som har stall och liten tränarrörelse skall ha hästen uppstallad på gården samt träna, sko samt hålla med lite skor m.m. mot att få 50% av dom ev prispengarna.
Allt foder förutom grovfoder och havre får syster hålla med själv.
Ni kommer även överens om att syster skall hjälpa dej i stallet så mycket som möjligt för att "jobba" av sin del.

Vad anser ni är "mycket som möjligt"?

Mocka 2-3 boxar 2-4 gånger i veckan vilket tar 20 min/gång.

Hade ni önskat mer, kräft mer?
Hon ä rju endock din syster, överviktig, har astma och jobbar natt....

Eller hade ni tagit del av stall, träningsavgiften och delat med någon lämplig timmpenning för att få ut ett ungefärligt antal timmar?

Själv skulle jag kunna ha 10 hästar om jag endast behövde jobba 1/tim veckan för en häst och få alla tränade och omskötta.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dela häst, träna och ansvar

Många som tittat men ingen som vill komma med nått?

Hur läggr man upp det hela?

Hejsan hejsan,
kan inte riktigt säga att min syster har med detta att göra. men jag får fösöka förklara.

jag har 3 stycken hästar tillsammans med 2 äldre herrar som fullkomligt älskar trav, men åldern gör det omöjligt för dem att kunna träna själva! tidigare stod dem i proffsträning men jag lyckades tjata till mig att de betalade B-tränar licensen.

Dom står för uppstallningen, foder, hö, skoning, transport till tävlingar + att jag får 1000:-/häst i månaden, trots att det är mina hästar också! alltså betalar jag inte så mycket och får inte heller så mycket betalt.

Dom köper dessutom allt som behövs. typ huvdlag, selar, sulkys m.m. efter behov och när hästarna har gått bra.

Nu till själva poängen.
Om man ska ha en häst ska man ju ha råd att ha den, sen att man lejer bort själva träningen så ska det såklart betalas (efter uppgör)

jag tycker inte själv att jag har "råd" att ha hästar själv & därför tar jag inte alls mycket betalt för att träna dem. Då kör/rider jag 2-3 ggr i veckan, fodrar, tar hand om dem vid tävling, värmer, anmäler, hittar kuskar osv. MEN man ska ju göra det för att man tycker om det och inte för pengar.

så jag tycker att du ska prata med din syster och säga det att aningen så betalar vi hälften var, hjälps åt med ALLT & delar även prispengarna, anmälningsavgifter m.m. 50/50 eller så står hon för alla utgifter & inkomster + betalar "träningsavgift" till dig + typ 10% på insprugna.

Jag skulle nog helt enkelt säga att det inte är lämpligt att hon skaffar nån häst...:crazy: Varför ska hon ha den?:confused:

håller med, ser inte riktigt hur det ska gå ihop, om hon t.ex inte kan mocka för att hon är överviktig och har astma, det är ju mycket mer kring hästeriet än bara mockning.

tror inte det håller i slutändan.

Vaddå allt foder förutom grovfoder och havre?:confused: Ska hon bara köpa vitaminerna (typ) själv menar du?;)

Övervikt och nattjobb har aldrig hindrat mig från att mocka 4 boxar per dag. Astma kan det ju vara värre med.

Jag skulle nog kräva hjälp minst så mycket som tränandet av hennes häst tar dig. Tex du tränar och hanterar hästen säg 10 timmar per vecka, och hon arbetar av 10 h i veckan hos dig. Hon mockar alla dina boxar 3-4 dagar i veckan så att du får lite kompensation för din tid och dina pengar.

Viktigt är väl också att ni sätter upp en tidsgräns om djuret inte kommer till start, blir den ingen potentiell starthäst på X antal månader/år så upphör överenskommelsen.

Min första tanke var vem som står för om hästen blir sjuk. Då kan det ju springa i höjden ganska snabbt med ekonomin. Sen hur mycket hon ska göra i stallet för att jobba av hyran får ni ju komma överens om så att du är nöjd. Personligen tycker jag att det är lite lite jobb med att mocka några boxar 2-4 ggr/vecka. Jag skulle nog vilja ha hjälp med att fodra, in och utsläpp när det är möjligt för hennes arbetstider och om det är egen gård med mark som du själv brukar skulle jag nog kräva hjälp under tiderna det är dags för sånt. Även att hon ställer upp på ev. städdagar och liknande hade ju varit obligatoriskt.

En tanke till när jag läser är om du skor själv eller har en billig hovis. Hovslagaren kan ju kosta endel annars så det hade jag nog inte gått med på heller om jag inte hade skott själv, men jag kanske bara har lite ont om pengar.

Annars som du skrev att du tar kostnader och räknar utifrån detta på hur många timmars arbetstid det kommer att gå åt. Springer hästen in massa pengar kan man ju ändra förutsättningarna också så att hon kommer undan lite billigare.

Det är ju ditt val hur du gör, men det är ju bättre att vara lite hård i början på vad som gäller och sen om det fungerar kan du ju alltid sänka kraven. Då kommer det ju inte som en chock för någon av er.

Har man inte råd att ens hålla häst själv så tycker inte jag att man ska skaffa någon. Det kan uppstå aldeles för mycket oförutsädda utgifter. Räknar man med att hästen måste ha rygg och tandundersökning av legitimerad kiro och tandläkare årligen? Vad händer om hästen behöver hältutredas, om den får hudproblem? Blir väldigt illa verkad av hovslagare och man måste byta till någon som kostar mer?

Man ska aldrig nånsin ta på sig ansvar för en levande varelse, varken djur eller människa, om man måste vara beroende av någon annan. Det är aldeles för riskabelt för att vara lämpligt att försörja en levande varelse på. Tycker jag. Kan man inte ta hela ansvaret med allt vad det kostar i tid och pengar, så finns andra sätt att ha häst på. Tex att vara fodervärd. Det är lättare att lämna tillbaka en häst till sin ägare om något skulle hända, än att börja leta efter ett vettigt hem. Ffa om hästen börjar kosta i veterinär och medicinering.

Ännu en tråd jag glömt.
Svar till alla:

Personen i fråga ä rinte min syster och det är inte jag som har samarbete med henne.
Men det är jag som får skit för det hon inte ställer upp på och inte blir gjort för jag "bor" ju här.

Andra gemensamma väldigt nära närstående tycker inte alls att hon jobbar lite. "HOn är ju här varje dag". (Det kan ta en halv dag för henne att göra 1 times jobb då hon måste vila och dricka kaffe mellan varje box).
Dessutom jobbar hon ju natt och måste vila heter det. Och visst, jag skulle int eklara av att jobba natt tror jag.

Det som gör mej så förbannad är att hon kommer och går när hon själv tycker och har lust med det. Kompenserar inte upp "förlorad tid" den veckan hon är ledig heller. Dessutom tycker hon att JAG ska vara tacksam att hon mockar då hn gör det för då slipper ju JAG göra det. JAg som inte har något med firman igenltigen att göra utan endast är särbo med tränaren/brodern.

Denna vecka har hon susat ut 2 dagar. Mockat 8 boxar inkl sin egen 2 gånger. Strö samt sopa gör hon aldrig. Gör man allt samt även gör rent till uteboxarna så tar jobbet 1,5 timme med fika.
Föresten så hjälpte hon mej att ta in hästarna en dag då hon väntade på en gammal kompis som oxå hjälpte mej, skulle bli klar.
Konfronterar man henne på något vis så skiter hon i att mocka åt mej ex.

Visst kan hon ställa upp att följa med till banan men endast (i undantagsfall även andra) om det gäller hennes häst eller om någon annan är beroende av en till bil. Då lånar hon gärna ut den men förutsätter att man betalar. (VI har 1 mil till banan)

HJälper hon sin mor som bor på gården anser hon att hon gort sitt den dagen.
Hjälper hon någon annan i stallet när dom startar så tycker hon att hon gjort sitt och självklart går sånna händelser före då hon får betalt för det. Alltså enbart för hennes egen vinning.
Vid höskörd så fixar hon andra saker då hon är allergisk.

FÖr någon dag sedan hörde jag henne säga att det ska bli skönt när hästen ska gå på lösdrift (betäckt) för då slipper man kanske mocka. Dom som delar på betäckningen skall alltså betala detta vilket inte blir mer än någon 100 lapp för henne.
Men Slipper ? har hon inte satt sig i den situationen själv?

Angående träningn:
Hon tog sig an en häst som inte visat sig kuna springa överhuvud taget för att den skulle gå till slakt (hon kände den sedan tidigare). MEN hon hade inte råd att hålla den själv så upstallningshyran skulle brodern/, den andra "tränardelen" skulle hon "jobba" av genom att "hjälpa till så mycket som möjligt". HOn skulle stå för det som inte ingår i träningsdelen och hyran vilket enbart är mineraler eller dyligt. Skor gör tränaren själv vilket ingår i hyran. Skor står tränaren för. Träning samt tävling står hon för. Ev insprunga pengar skulle delas lika. 8000 kr har det blivit.
Uppgörelsen var att hästen skulle få xx antal månader på sig annars så skulle hon tas bort. HOn utvecklades med det blev enbart galopper efter galopp i starterna förutom en start som hon verkligen fixade kanon. NÄr så månaderna gått och endast 8000 kr hade kommit in på kontot så bestämdes att hon fick mer tid på sig.... NU är hästen som sakt betäckt.
Vet kostander vet jag inget om. Hästen har endast blivit behandlad en gång och då stod hon för det. Sedan syddes hon för att inte suga luft vilket båda stod för samt deras gemensamma moder fick slinga in med en slant.

Själv tycker jag att man inte skaffar häst om man inte ens har råd att stalla upp den.

HAr konfronterat alla sammlade en gång. Då passade hon på att beställa en klipptid lagomt till att vi skulle ta in hästar. JAg blev så förbenad att jag bytte om och medelade att jag åkte och inte skulle kunna ta in några hästar. Fick bara ett surt svar att jag visst måsta hjälpa till med det. Sedan åkte jag.

JAg själv tyckr att man kan ta den delen av hyran som är för träningen delat me en timmpenning på 80 kr? Mer? 80 kr/timen får folk häromkring om dom jobbar med hön eller liknande.

För henes del så blir det 5 timars jobb som hon skall utföra. I dagens läge, vilket har pågått väldigt länge gör hon med andra ord 3-4 timmars arbete.
Det kan ta en halv dag för henne att mocka dessa 4 boxar för att hon måste "vila" och dricka kaffe mellan varje box.

För övringt tycker jag att man som vilken innakordering som hälst självklart hjälper stallägaren med saker utöver detta trotts att dte kanske "ingår" i priset. HAr själv varit inhyrd.

Förstår ni at jag tycker att människan åker runt på ett stort bananskal?:banana:

Men det är bara jag som tycker det konstigt nog.

Att ett kort svar kan bli så långt.....:)

FÖr att prova något några proffs misslyckats med samt rädda henen från slakt.

Visst e det underbart med vissa hästägare...man önskar att man kan slå dem med något hårt i huvudet i hopp om att det kanske kommer loss lite vett som går att använda... Hur nära släkt man än e så tror jag det är ett MÅSTE att ha allt på papper så att ingen kan komma att tolka överenskommelsen på annat sätt än avsett...

Uscha, jag blir så sur när jag läser :o! Vilken egoistisk surkärring är det ända jag får upp i huvudet :mad: .. Visst, man behöver inte göra mer än vad man ska göra, men som du beskrev de räknade hon in den tiden hos andra, som du sa. att hjälpa sin mormor, det har väl inte precis med stallet att göra :crazy: ? Har man 4 boxar att mocka, får man ju göra det, om det nu ingår i "kontraktet", eller vad man ska säga :O! Jag har verkligen lust att smälla till henne riktigt hårt, och förklara för henne hur j*vla egoistisk, självupptagen lat tant hon är. Och sopa i stallet, hur svårt är det? Man ska lämna stället som det var när man kom, och allra helst ännu fräshare.

Då fattar du hur förbenad jag är!

HOn sket som vanligt i att sotta uteboxarna i dag. 2 st. Ska fråga när hon kommer hem i kväll (varit och startat med en gubbe i stallet) om hon är inkompitent eller enbart lat. :devil:
SKulle inte förvåna mej att hon sätter sig i bilen och susar hem i stället för att hämta sin egen häst i hagen nu till natten och åtminstonne ge den mat.

Föresten vad ska jag göra igentligen?
Är riktigt sugen på att göra något radikalt som förvånar dom 3 inkl henne själv, som tycker att hon gör så väldigt mycket.
Att prata med berörda gör saken ännu sämmre då jag provat det tidigare och jag blev den som var elak, bortskämd och otacksamm.

Det är deras mamma som bor på gården. Som vi två (hennes broder/tränaren) dagligen hjälper trotts att vi har ett stall att sköta.

Din uppgörelse tycker jag var väldigt bra!

B- tränarna häromkring kan inte ta ut så mycket i träningsavgift som allt det du får igentligen är värt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
16
· Visningar
1 654
Senast: tara
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 392
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 931
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama