debutera Baståsen?

G

grl

Funderar på att debutera i Baståsen, Surahammar, någon mer som funderar på att åka dit?
Vi har tränat en hel del redan i år (5 träningar terräng hittills och hoppning o dressyrträning för instruktör varje vecka), och förra året och planerar att köra 2 pay´n cross i juni.

Planen var att debutera på EFRK 10/7, men så dök Baståsen upp, eftersom vi debuterar blir det ju mycket som en träning för oss utan tävlingskrav, insupa atmosfär och lära;). Enda problemet är att jag tycker det är lite långt, ca 13 mil, det framgår inte än när klasserna börjar på morgonen.:grin:

Sv: debutera Baståsen?

Jag ska inte dit.. men om du tycker att 13 mil är långt så får du nog tänka om lite :angel: vi fälttävlansryttare är överlyckliga så fort vi hittar en tävling som passar inom 30 mils radie. Är man nere på 10 mil så räknas det praktiskt taget som nästgårds.

Och tidiga tävlingsmornar? Be om sen starttid så slipper du kanske lämna hemmet före 04.00 på morgonen :D :angel:

Jag kan tyvärr bara hålla med Underbarn... Fälttävlan är inget för morgontrötta:angel: Oftast börjar dressyren kl 08.00... Ofta får man skutta upp ur sängen innan 05.00...

Det är nästan alltid långt att åka och det är långa dagar med tidiga morgonar.
MEN det är ju en del av tjusningen!:D Tycker absolut att du ska ta chansen att testa denna härliga sport:)

Man är trött på söndagskvällen men det är det värt;)

Jag har åkt på två FT hittills och båda har slutat på ca 13 mil enkel resa. De räknar jag som bland de närmaste :angel: med tanke på att det inte är så tätt mellan FT-ridklubbarna...

Jag ska antagligen till Baståsen och för mig skulle jag tro det blir mindre än 10 mil att åka. Så det är nära :D

Min närmaste tävling i år inom FT blir när ÖTR har i juli för det tar typ 20 min att åka :D
(om nån behöver boxplats till den så kan ni hojta till, kan säkert ordna det..)

Ha ha ok, har egentligen inget mot avståndet generellt, både jag och hästen är vana att åka långt, det är mer att det ska vara första tävlingen vilket innebär en lång tävlingsdag som jag vill ska vara positiv för hästen! Är van vid tidiga banhopptävlingar, så start tiden i sig gör mig inget heller.
Eftersom EFRK bara ligger en timme bort och vi har varit där många gånger, är jag osäker om jag ska satsa på att åka så långt som Surahammar eller inte, bara för att debutera en vecka tidigare... Egentligen är jag nog mest fundersam över att jag inte varit på Bastuåsen och vill att första tävlingen ska bli bra.

Visste inte att man kan önska att starta senare?

Baståsens bana är fin, de flesta hästar går bra där. En av min favvotävlingsplatser, mysigt o litet!

Man kan be om senare startid. Om man tex. har lågt att åka eller andra anledningar. Men det brukar inte vara så populärt hos arrangörerna när mer än halva startfältet vill starta sent...:angel:
Det är svårt nog för dem att pyssla ihop med startlistor och annat. Kan vara bra att tänka på bara!

Å vad kul att höra!! Någon sa att vattnet kunde vara lite avskrämmande, vi brukar inte ha problem med vatten generellt, men jag får nog ta det lite lugnt, hästen har en hel del spändhets- och titt-problem, men vi jobbar aktivt med det;). Ska åka o titta på Akademiskas i helgen för att få lite mer koll, vill gärna vara så förberedd självsom möjligt. Hoppning o terräng har vi tränat så mkt känner mig lite orolig för dressyren, är han spänd blir ökningarna verkligen skit. Å andra sidan ska jag se alla starter i år som ren träning och miljöträning!!

Asch kommer jag dit behöver du inte skämmas för spänd häst i ökningarna, min är spänd som en vajer genom hela programmet :crazy: :p
Du behöver inte oroa dig för att komma sist i dressyren iaf ;) :angel:

Å vad kul att höra!! Någon sa att vattnet kunde vara lite avskrämmande, vi brukar inte ha problem med vatten generellt, men jag får nog ta det lite lugnt, hästen har en hel del spändhets- och titt-problem, men vi jobbar aktivt med det;). Ska åka o titta på Akademiskas i helgen för att få lite mer koll, vill gärna vara så förberedd självsom möjligt. Hoppning o terräng har vi tränat så mkt känner mig lite orolig för dressyren, är han spänd blir ökningarna verkligen skit. Å andra sidan ska jag se alla starter i år som ren träning och miljöträning!!

Min häst som har vart knepig med vatten har iaf aldrig ens tittat till på vattnet i Baståsen, varken i debutant med vad eller i lätt med nedhopp sen stock, ett galoppsprång o ner i vattnet. :) Men alla kusar är ju olika!

Blir mer och mer peppad;) Var o såg dressyr o hoppning idag på UVFK, kändes himla bra, lugnt och ingen stress, och mycket varierande prestationer. Har varit lite stressad över dels dressyren, dels upplägget mellan grenarna, men det såg avspänt ut. Ska dit o se terräng momentet imorgon, gick bana idag, fin skogsbana.

Vi fälttävlansryttare orkar inte vara stressade på tävling, det är vi alldeles för trötta för efter att ha gått upp mitt i natten för att åka till avlägsna tävlingsplatser mitt ute i ingenstans :angel:

Blir mer och mer peppad;) Var o såg dressyr o hoppning idag på UVFK, kändes himla bra, lugnt och ingen stress, och mycket varierande prestationer. Har varit lite stressad över dels dressyren, dels upplägget mellan grenarna, men det såg avspänt ut. Ska dit o se terräng momentet imorgon, gick bana idag, fin skogsbana.

Jo UVFK har bra tävlingar, bra framridning, gott om utrymme och nära till allt.
Deras bana är väldigt bra oxå, schysst och fint inramad. Skulle åkt dit i helgen med den svarta men var tvungen att jobba samt faktiskt ha hästledig dag imorgon. :o

Ja, nu var det iofs "bara" en debutant, men det kändes mindre rörigt på framridningen och mer tillåtande, många hästar som var rejält tittiga på dressyrbanan, och skönt att i stort sett kunna hoppa fram ensam, eller med någon mer på banan.
De hopptävlingar vi varit på under våren o vintern, har varit rätt kaotiska med barnvagnar, tränare och fotfolk inne på en minimal framhoppning där 2 skrittar ivägen, o 4-5 resterande försöker hoppa fram.
Nästan lite ledsen att vi inte passade på att debutera på UVFK;). DET hade ju varit nära med!!

Liknande trådar

Fälttävlan Det ska ju planeras i tid :devil: Jag tänkte försöka debutera hemma på Hermanstorp 14 maj men insåg att om det nu är jättekul så finns...
Svar
10
· Visningar
1 384

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025
  • Inkorsningsmetod

Hästrelaterat

Omröstningar