Debuten på häst i dressyr avklarad :P

S

störd_nörd

Japp så har man avklarat debuten på häst i dressyr idag, en LB :1 på en ganska ung häst som aldrig har tävlat förut (: Fick även påmint mig själv om varför jag inte gillar ston. :smirk:
Morgonen började med att hon hade visst slitit sig i stallet och nästan rivet med sig halva stället. :angel: Sen var hon ganska så stissig så fort jag inte borstade och sånt för att sedan bli väääldigt slö på vägen till framridingen. Fast när vi väl kom in där så var det ju jättejätte mkt att kolla på! En konstigt domare,lite sol som gav pytteskuggor och en massa publik! haha (efteråt höll hon även på att hoppa ur pälsen när applåderna kom) :D Trots allt var hon jätte duktig för att vara hon,har ridit den en gång innan bara och gick inte över från ponny förräns i somras, men en sak funderar jag på men fick aldrig chans att fråga domaren eller ngn annan om..Mitt i mellan galoppen bytte hon galopp och jag bytte snabbt över igen och tänkte jaha där får jag väl bara en 4 eller ngt sånt,döm min förvåning när domaren hade satt en 8 och skrivt "snyggt byte"? borde jag inte fått poängavdrag för det egentligen?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Debuten på häst i dressyr avklarad :P

Jo, du borde ha fått avdrag. Det var ju ingen bra ökning om hästen bytte galopp. Var det en klubbtävling? Upplever att domarna är mycket snällare då och kan ha överseende med sådana saker, speciellt om det är en ung häst.

Grattis förresten till den lyckade debuten. När jag var ute med min på hennes första tävling (i våras) så tyckte hon att domartornet var så läskigt att vi gjorde ovala galoppvolter och skänkelvikningar i ökningarna :-) Allt för att slippa gå nära den där läskiga blå boxen där domaren satt.... Krävdes dock bara ett par tävlingar för att hon skulle komma över sin första förskräckelse. Nu är det inga pix att komma in på banan.

Lycka till i framtiden

Mvh//LG

vad var det för klåpare som dömde....ingen utbildad dommare får man hoppas... Du borde självklart ha fått 3 eller 4 absolut inte mer eftersom du inte "utförde" rörelsen hela vägen. Om man vill skriva något possitivt i en sådan situation som dommare borde de ha stått tex "omslag men snabbt korrigerat" eller liknande.
Men det är ju inte ditt fel :) att hon inte kunde döma... Hoppas att du var nöjd....

Ja det var en klubbtävling men jag har ridit för den här domaren ganska många gr på ponny och hon brukar inte alls vara så "slapphänt" eller hur man ska uttrycka sig..Vet inte om det kan ha att göra med att hon känner ägaen till den ena hästen jag red,men det ska inte gå ut över hur hon dömer ändå..

Tack! :D Tyckte först att hela ritten var helt misslyckad men man får ju ta det som det är när man har unga hästar och så..och när jag tittade på videon såg det inte alltför dåligt ut ändå. Hahha ja domaren var jättemånga hästar rädda för också,de kanske ser mktmkt farliga ut :p
Tack desamma! (:

Jo det var en utblidad domare som dömde,annars får man väl inte döma? Ja håller med dig,men ja jag var nöjd ändå. (:

Jo, på klubbtävling får man ha icke utbildade domare (i alla fall inom hoppning). Dömer själv ofta våra klubbtävlingar i hoppning (lustigt eftersom jag är utpräglad dressyrryttare :-).

Även om hon var en utbildad domare får man på klubbtävling ha sina egna regler, MEN förbundet rekomenderar att man i största möjliga mån följer TR. Det händer ganska ofta av jag dömer snällare än vad TR anger därför att det är mångas första tävling och man är nervös osv osv. Jag brukar dock vara noga med att döma alla lika. Bra är också om man talar om vad de riktiga reglerna säger så de vet när de kommer ut på loka-tävlingar.

Ha ha, ja domare kan vara ena riktigt skräckinjagande typer. Smått lika hästätande troll faktiskt....

Mvh//LG

Liknande trådar

Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Hästmänniskan Då jag blev gravid med tvillingar och mådde dåligt redan från 3 månaden, bestämde jag mig för att lämna ut min unghäst, 5 årig fbl...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
11 355
Senast: bambam
·
O
Träning Hej, jag registrerade mig här idag och skall nu skriva lite om en sak, dels för jag vill skriva av mig, och dels för att jag vill veta...
2 3
Svar
45
· Visningar
7 015
Senast: zolan
·
S
Träning Jag läste i den andra tråden om stegrande häst och kände igen mig mycket i ett sto som jag hade för många år sedan. Skulle gärna vilja...
Svar
9
· Visningar
1 013
Senast: super mario
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?