Debuten i dressyr...

sweet_knorven

Trådstartare
Hur gjorde du när du debuterade i dressyr, startade du en klass eller två klasser? Varför?

Hur brukar du göra och varför? Vilket tycker du är bäst?

Kom igen och skriv, disskutera så att vi andra som undrar och är nyfikna får ta del av allt! :) :banana:

Sv: Debuten i dressyr...

Startade två på båda.
Tyvärr var det gigantiska klasser när jag startade hästen första gången så vi fick vänta över 10 timmar mellan klasserna :smirk:
Efter det har han bara startat en klass/tävling

Ponnyn startade jag nästan alltid två klasser på, men det är ju oftast lite färre starter där också..

Nästa häst/om jag debuterar någon annan häst i framtiden kommer jag nog nöja mig med en klass. Men det beror nog både på hästens ålder och utbildningen, vad den gjort tidigare.

Det beror ju på om hästen är cool att resa med, om den kan stå i trailern osv. Första gången jag tävlade ponnyn ute (var även min första lokala tävling nånsin) startade vi bara en klass, en LC. Mest för min skull då jag var väldigt orutinerad och nervös osv. Även andra tävlingen red jag bara en klass, men sen började jag rida två klasser. Hon var väldigt cool att ha med sig, kunde stå i trailern hur länge som helst och var helt lugn osv. När jag debuterade med stora hästen red jag två klasser redan från början, trots att det var hans första tävling nånsin. Man kan inte lämna honom i trailern tyvärr så man fick ju gå runt med honom hela dagen vilket resulterade i en väääldigt trött häst. Inte på banan men när vi väntade på prisutdelningen osv kunde han knappt hålla ögonen öppna! haha Men det har blivit bättre och bättre och nu hoppas jag på att kunna börja lämna honom i trailern. Det är väl det det hänger på för mig iallafall, för det tär på både mig och honom om vi ska gå runt hela dan, speciellt för honom som är såpass "grön" på bortaplan.

Ett hett tips är att alltid rida två klasser. Därför att om man inte har nerver av stål (vilket man inte brukar ha när man är debutant) så gör man en hel del onödiga missar i första klassen så det brukar inte gå så jättebra, och om man då har ett försök till brukar man bli mindre nervös och få mer "nä, nu..!" så då brukar man rida bättre. Och då åker man också hem med ett bättre resultat än om man nöjt sig med bara en klass.

/Camilla

Hur gjorde du när du debuterade i dressyr, startade du en klass eller två klasser? en klass, en regional LA4

Varför? det var allsvenskan och jag orkade inte vara där hela dan och rida förklassen åxå :p

Hur brukar du göra och varför? Vilket tycker du är bäst? en klass, det är så seeegt å rida två klasser...

Stämmer på många, men långt ifrån alla. Dessutom kanske man själv är mer peppad i andra, men hästen då?

min e mer på hugget i andra.....för då tror han att han ska gå terrängen (fälttävlanshäst :p)

Startade en klass och det räckte för mig, var alldeles för nervös... ;) Men nästa gång jag startar, så kanske det blir två klasser. Är ju lika bra att köra så många som möjligt, när päronen inte gillar att köra häst :p!

jo, det kanske han blir....men han gör iaf av med energi han samlat på att bli jättehäftig i dressyren :)

Jag rider nästan alltid 2 klasser.
Av den anledningen att jag är mer nervös i första klassen så det blir lätt en spännd ritt.
I andra klassen är oftast både jag och hästen mer avsslappnade och då blir resultatet bättre.
Tror faktiskt att det bara hänt en gång att jag ridit bara en klass.
Det gången var det LB, LA och vi är inte klara för LA än så då fick det bli bara LB.
Behöver jag säga att det inte gick så bra :)

Jag red en klass första gången jag tävlade, en LB:1a och det undrar jag varför jag gjorde, jag såg dom andra ponnierna på framridningen och höll på att dö av avundsjuka, deras var smala och gick i form, min var tjock och jag vet inte vad vi gjorde alls... haha.
På stora hästens debut red jag två klasser, han var som en klocka i båda klasserna, cool o jätteduktig men han var en riktig tävlingshäst, älskade att komma ut. Dock premierades inte en lugn avslappnad häst som gick i form av domaren i första klassen, i andra klassen var jag förbannad för första ritten (eller snarare på domaren) och red så bra jag vågade och kunde, det blev bättre och han vart lite showigare och vi kom femma.
Med unghästen ska jag rida två klasser, han ska få titta klart i första klassen och springa om han nu vill det och så har han gått en gång i ridhuset till andra klassen.

Min lille är bara fyra och vi red vår första dressyr för ett par veckor sedan, en LC:1. Tyckte att det räckte för honom, han var väldigt laddad på framridningen och på banan (på ett positivt sätt) men efteråt fick han stå någon timme i lastbilen när de andra hästarna reds och då var han jättetrött och mkt nöjd med sin insats. ;)
Hade känts taskigt att rida ett program till....

Eftersom att hästen jag tävlar helt saknar rutin men är i bra kondition så startar jag alltid två klasser. Han och jag med för den delen (har väl nu tävlat 6ggr max i hela mitt liv!) behöver vara inne på banan så mycket som möjligt. Han är tio år men har aldrig blivit tävlad förut...

Har ridit runt i LB:er hela våren men nu sist i Boden så red vi tom en LA för unga hästar! Det var inte så hemskt trots allt..Kom på 9:onde plats av 17..

Första lokala dressyrtävlingen (har bara tävlat klubbtävlingar innan) startade jag först i LC:2 och sen i LB:1. Det var ponnyns första dressyrtävling också och hon var spänd, skyggadec för domaren och så, men i andra klassen gick det mkt bättre , då va hon lugn och fin, då hade ju varit inne en gång redan. Så om hästen är i brab kondis ´så skulle jag startat i två klasser..

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
736
Senast: Lisen82
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
780
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 389
Juridik & Ekonomi Jag undrar hur man gör för att starta enenkel stiftelse/fond. Tänk typen som kan ge små (storleksordning kanske 1000-5000 kr) stipendier...
Svar
1
· Visningar
293
Senast: glittra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka