"Debutant - Hinder"

C

Charmelione

Skulle någon kunna vara så snälla att lägga in bilder ifrån Debutant Fälttävlan för D - ponny , bilder på fälttävlanshinderna då givetvis :D Undrar också hur höga brukar dom vara ?

Sv: "Debutant - Hinder"

jag tror att debutant för d-ponny är 70 cm.....annars står det nog en del i den nålade tråden här på fälttävlan :idea:

en del klubbar har bilder på sina hinder på hemsidorna, tex Mantorpsryttarna, Baståsen, Torns mfl - prova att googla :idea:

Debutanthinder för både B- C- och D-ponny är 70 cm höga.

Här är några bilderen bild från när jag red debutant på min B-ponny Ronja V:

_J9G0049.JPG

:D

är dom? B och C brukar väl ha en egen klass´?

ja, de har en egen klass (tror jag iaf :o ) men hindrena är lika höga för alla kategorier i debutant.

ja, vi pratar om debutant, jag är lite snurrig, tänkte på lätt.. :o

nehe du det är 70 cm i terrängen och max 75 i banhoppningen :p

/PF - som precis letat fram sitt TR

Vilket är så sanslöst lågt att Cinna kommer hoppa som en jäkla kråka på alla hinder ;) Banhoppningen kommer vara otroligt nervös. Cinna river väldigt sällan på LB-LA-höjder men blir lätt lite ointresserad på ngt så lågt som 75 cm. Som f.ö. inte ens är tävlingshöjd i banhoppning ;)
Varför får man inte starta iaf Lätt på en gång? (Man får inte det va, har inte fått mitt fälttävlans-TR än ;) )

Nej, det får man inte nu längre. (Förut kunde man kvala genom vanliga hoppklasser till lätt klass.)

Jag förstår hur du tänker, men svårigheten ligger ju inte i höjden utan i allt annat särsk i terrängen.
Tja, godkänt resultat fixar man rätt lätt iaf så om hästen går bra kan ju rida lätt klass rätt snart ändå.
Det är ju en fråga om säkerhet, att man har koll på sin häst och sin ridning och inte startat högre klasser än vad man är mogen för.

Nej, det får man inte nu längre. (Förut kunde man kvala genom vanliga hoppklasser till lätt klass.)

Jag förstår hur du tänker, men svårigheten ligger ju inte i höjden utan i allt annat särsk i terrängen.
Tja, godkänt resultat fixar man rätt lätt iaf så om hästen går bra kan ju rida lätt klass rätt snart ändå.
Det är ju en fråga om säkerhet, att man har koll på sin häst och sin ridning och inte startat högre klasser än vad man är mogen för.

Jag förstår ju självfallet varför regeln finns, men jag behöver inte tycka om den just i Cinnas fall ;) Cinna klarar ju säkert terrängen finfint men ändå.
Det är säkert lätt att kvala upp men det tar ju tid eftersom det inte vimlar av ponnyfälttävlan flera gånger i månaden.

Hur var reglerna förr, när man kvalade genom vanliga hoppklasser? Vad krävdes då för att starta Lätt direkt, om du vet alltså :)

hmm om jag minns rätt var det 2 st felfria LB. men jag kan ha helt fel, har aldrig haft ngn anledning att kunna ponnyreglerna.

hmm om jag minns rätt var det 2 st felfria LB. men jag kan ha helt fel, har aldrig haft ngn anledning att kunna ponnyreglerna.

Oj, det var inte så höga krav. Det har Cinna gjort ett antal gånger, både med mig och Jennifer ;)
Synd att inte regeln finns kvar. Nåja, det är bara att hoppas att det blir bra resultat direkt så de kan klättra lite i klasserna där. Debuten sker troligen i Kinda i slutet av april :D

Oj, det var inte så höga krav. Det har Cinna gjort ett antal gånger, både med mig och Jennifer ;)
Synd att inte regeln finns kvar. Nåja, det är bara att hoppas att det blir bra resultat direkt så de kan klättra lite i klasserna där. Debuten sker troligen i Kinda i slutet av april :D

mm kraven var för låga. Dvs alla som klarat 2 nollor i LB trodde att det var en baggis med terrängen. :crazy:
Som tur var ändrades det. :idea:

mm kraven var för låga. Dvs alla som klarat 2 nollor i LB trodde att det var en baggis med terrängen. :crazy:
Som tur var ändrades det. :idea:

Jag trodde att det krävdes iaf felfria rundor i LA, som för kval till Msv t.ex.
I just vårt fall är det tyvärr, men jag förstår ju varför och det är nog bättre sett generellt. Men trist att behöva vänta så länge på att få rida Lätt och kanske också Msv klass.

Jag tycker att de e bra att dom har ändrat så att man e tvungen att rida debutant innan lätt klass. De är stor skillnad på vanlig hopping och fättävlan!

Jag tycker att de e bra att dom har ändrat så att man e tvungen att rida debutant innan lätt klass. De är stor skillnad på vanlig hopping och fättävlan!

Har jag påstått annat? Just i Cinnas fall blir det lite tråkigt då hon har noll problem med terränghinder. Ändå måste hon gå debutant för att kvala. Jag förstår varför men jag måste inte tycka att det är bra just i det här fallet.

Men då går det snabbt att kvala iaf.

Iofs är det inte riktigt samma sak att hoppa terränghinder på träning som tävling...på tävling kommer ju nerverna in, både hos häst och ryttare på ett annat sätt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har inte någon direkt erfarenhet av hingstar och vet inte riktigt hur dom kan vara med andra. Just nu har vi en 24 årig B-ponny...
Svar
4
· Visningar
649
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 725
Senast: Häst_
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
617
Senast: Krålus
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
737
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023