De NYA Griffin - med utbytbara koppjärn

H

hopp_o_galopp

Någon som hunnit köpa någon av de nya modellerna av Griffins sadlar, dvs de med utbytbara koppjärn? Är de bra? Smala, normala eller vida i vidderna? Sköna? Bra stöd? Bra "balans" - alltså, hamnar man bra i dem/sitter korrekt? Passar raka eller svängda rygglinjer?

Har många dyra sadlar hemma, skulle vara skönt om man kunde köpa sig en billig emellanåt... ;)

Sv: De NYA Griffin - med utbytbara koppjärn

Är lite nyfiken på det jag med... Kommer att följa en mindre ström unghästar här de närmaste åren, varav några New Forest (som har en tendens att kräva väldigt vida sadlar), men även ett och annat hbl och hade behövt en billig sadel (som man inte behöver vara så rädd om) till dem i början. Har flera gånger slängt ett öga på den gamla modellen "haflinger/cob" men alltid till sist tyckt att den sett lite småtrist ut, så det har aldrig blivit att vi ens provat någon.

Undrar därför jag med lite om T4:an. Har inte sett den själv ännu, bara i katalogen och på nätet, men tycker att den (i alla fall där) ser hyfsat trevlig ut. Och framförallt priset ser ju väldigt trevligt ut... :angel:

Jag kikade på en sådan sadel i helgen på Hööks. Förvånansvärt trevlig sadel med tanke på pris och material. Den passade min rumpa bättre än t ex Wintec 500.

Jag har en T6a dressyr med fish systemet. Köpte den precis innan den sistamodellen kom. Jag tycker att man sitter bra i den och den är skön. Men det är vad jag tycker. Min häst är rätt rak i ryggen så den passade honom bra.

Tack så hemskt mkt för era svar! :bow::)
Några fler som har åsikter/erfarenheter?

Är det något annat som skiljer T4an mot T6an bortsett från att 6an är läderlook?
Är det annars i princip samma sadel?

Det är ju bara till att ringa hööks och fråga ;) Då får du svaret snabbt.
Jag har bara en gamal griffin dressyr och en ny T6a och där skiljer det sig en del. Men dom nyare griffin vet jag inte hur dom är.

Tja men det är ju iaf dom som säljer sadlen så man får ju hoppas att dom vet;)

mmm... men vet många som fått helt uppåt väggarna fel svar från H***s-arbetare så :angel: Tex att D-bett har hävstångseffekt, att ALLA hästar kan ha deras sadlar för att stoppningen formar sig efter individen :cool:, några som inte vet vad klossar är (till sadlar), de vet inte rivstyrka på täcket fast det står i katalogen osv. osv. osv.

Så njae... Jag tyckte inte det var SÅ stor idé att fråga dem faktiskt. :smirk:

jag ska köpa en :D
men velar om jag ska ha en haflinger eller young rider. min häst är extremt kortryggad så därför vill jag ha young ridern, sen vill jag ha haflinger eftersom den har koppjärn + fich inlägg, så jag kan ha det vida järnet och de tjocka iläggen, så WIPS så har jag en sadel med normal vidd om jag har behov av en sådan :D

mmm... men vet många som fått helt uppåt väggarna fel svar från H***s-arbetare så :angel: Tex att D-bett har hävstångseffekt, att ALLA hästar kan ha deras sadlar för att stoppningen formar sig efter individen :cool:, några som inte vet vad klossar är (till sadlar), de vet inte rivstyrka på täcket fast det står i katalogen osv. osv. osv.

Så njae... Jag tyckte inte det var SÅ stor idé att fråga dem faktiskt. :smirk:

inte bara det, de har pessoa bett med hävstångs effekt där!:rofl:
och när jag var i butiken (helsingborg)
så kollade jag på ricard davidsson sadlen, kollade även på prislappen där det stod att det var en griffin normal manke:rofl:!

Du får hojta till när du köpt en och rapportera om det nya systemet med koppjärn osv! :bump: Och du - när du var i butiken - såg du om det var ngn större skillnad på T6an och T4an (dressyr)??? :idea:

jo. det ska jag. fast det blir nog till hösten/vintern när min häst är friskförklarad. hon är ny opererad, så det känns onödigt att prova sadlar nu när hon har fallit ur med muskler osv.

Tack :bow: för dina svar! Låter kanon! Provsatt du också? Är den bred el smal i midjan (T6:an)? Tror du den kan passa häst med bred rak rygg och bred men ändå hög manke? *hoppas, hoppas, hoppas*

Jag börjar nämligen bli lite desperat här efter ny sadel då i princip ingen av mina sadlar passar nya hästen :cry: men har precis börjat läsa efter att ha varit arbetslös ett tag och är därav inte så rik just nu och har därmed inte råd med de sadlar jag eg. vill ha (tex en Bates Innova :love::d)

jag brovsatt inte, det stod en stor skylt nämligen, RÖR EJ SADLARNA!!
så jag tittade bara lite.. men prova ringa hö*ks o fråga om du får låna hem och bara prova!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Esmeralda
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 757
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 908
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka