De Noir - D-Day

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cairo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 511
C

Cairo

Jag har alltid tyckt mycket om De Noir och hade gärna lagt honom på mitt sto Wilma e.D-Day ue.Martini. Jag vet dock inte om De Noir är så stabil att det hade varit en bra kombination? Wilma är absolut ingen typisk avkomma efter D-Day, men man bör ju ändå vara försiktig i val av hingst, så att Wilmas avkomma i sin tur inte får hans dåliga temperament. Hon väntar föl med Cairo det här året och han har ju en klar 10:a på sitt temperament, så han känns som ett säkert val.

Jag hade velat ha De Noir på henne, men vad tror ni om det? Hur är han i lynnet och sådär? Finns det någon annan renodlad dressyrhingst annars, för jag skulle nog vilja ha ren dressyrstam på fölet nästa gång.

Tacksam för tips! :D

Sv: De Noir - D-Day

De Noir - AVKOMMOR: 2005 blev bästa föl i Hannover Tyskland ett sto föl e. De Noir. Dyraste fölet vid aktionen i Falsterbo 2005 var efter De Noir. Bästa häst i Finland 2005 var efter De Noir. 2006 utsågs dottern Duchesse Petite till Danmarks bästa 2-års sto. Till hingstkårningen i Herning är De Noir välrepresenterad med sin första årgång som blir 3år, eftersom hela 4 hingstar efter DeNoir blivit uttagna. Vid de flesta distrikt i Danmark har topp fölen varit efter De Noir de senaste åren. I Sverige 2007 visades tre hästar vid 3-års testen e. DeNoir samtliga fick gångarts Diplom och en av dem även Hoppdiplom.

Tänkte även på om Donnerhall (..som D-Day har i sin släkt) och som även De Noir har ligger för nära varandra? Kan inte så mycket om linjeavel.

Jag skulle nog inte linjeavlat på Donnerhall.
Det finns många andra fina linjer du kan leta efter till ditt sto.
Jag skulle kolla mer på Rubensteinblodet till exemepl.

Vad sägs om Rascalino? :d

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker nog pappan Rotspon är strået vassare, och där vet man ju mer vad han nedärver också.

Kan ju vara superinterssant att linjeavla på Donnerhall! Tränar själv en efter De Noir som är linjeavlad på Donnerhall. En helt fantastisk tvååring, intelligent och bestämd men väldigt snäll och älskar att jobba.

Vad jag har läst på danska sidor så är han känd för sitt fina temprament och att han präglar sina avkommor med detta.
Sedan kan nära linjeavel på Donnerhall slå väldigt väl ut eller väldigt illa med en smärre pansarvagn som följd.

Med anglo så nära på De Noir minskas ju risken för pansarvagn. "Min" tvååring e De Noir som är linjeavlad på Donnerhall är ädel o långbent med supertyp.

Ni tror alltså verkligen inte på att lägga De Noir på mitt sto e.D-Day 935 ue.Martini 744?

Donnerhall är väl en jättefin hingst, så jag ser inga nackdelar med att linjeavla med honom? Det blir inte för nära då bara?

Men du hade ju bestämt dig för Aerline H nyss?

Jag hade nog inte valt att linjeavla på Donnerhall, tycker det finns så många andra fina linjer att välja mellan.

Om jag skulle linjeavla på Donnerhall är nog De Noir det alternativ som skulle passa bäst då han är känd för att förädla. Det kan reducera risken för "pansarvagnseffekt".

Om jag skulle linjeavla på Donnerhall är nog De Noir det alternativ som skulle passa bäst då han är känd för att förädla. Det kan reducera risken för "pansarvagnseffekt".

Ja, jag tycker att De Noir ser väldigt smäcker och fin ut!

Synovia e.D-Day som vann 5-års championatet för något år sedan? :idea: Hon visar verkligen hur en BRA D-Day avkomma ska vara!

Rotspon kanske skulle vara något ändå?

Liknande trådar

S
  • Låst
Avel Jag väljer att skapa en ny hingstvalstråd då de andra trådarna är med gamla användare. Ni behöver därför inte informera mig om gamla...
Svar
2
· Visningar
1 198
Senast: ameo
·
I
  • Låst
Avel Kom igen nu! Jag behöver bolla lite idéer med sådana som kan det här med avel. Jag har ett 11 år gammalt sto efter D-Day - Martini -...
Svar
2
· Visningar
1 054
Senast: ameo
·
C
Avel Jag går redan och tänker på vilken hingst jag ska betäcka Wilma med nästa år. Jag får dock inte upp några hingstnamn i mitt lilla huvud...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Cairo
·
G
Avel Hej Allesammans. Jag tänkte höra om det finns någon kunnig människa där ute som kan ge oss råd angående avel på en något knepig D-Day...
2
Svar
26
· Visningar
3 128
Senast: Annecathrin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka