De luxe eller maratonsele?

I

Ishest

Vilket sele ska jag välja? Ideal Harness De Luxe eller Maraton (med ännu kraftigare däckel & brösta)?
Är det stor skillnad och vilket är bättre för hästen? (samt snyggast?)
Ska använda det på mina islänningar...
Tacksam för snabbt svar!

Sv: De luxe eller maratonsele?

Varför tycker du att vi ska välja de luxen? Vad är det som skiljer de åt? Maraton är ju bara 200 kr dyrare...
Kan du länka till de andra trådarna? Hittar de inte...:D

Jag har maratonmodellen till min Haflinger. Jag tycker den är toppen! Jag kan tyvärr inte jämföra med de luxe modellen eftersom jag inte provat den. Men den är säkert oxå bra. Svårt val, men vad skall du rikta in dig på för körning, tävling el köra hemma?

Köra hemma...men det blir nog att ta de luxen:D
Kan någon länka till andra trådar?:angel:

Har beställt De lux nu:d:love: Hoppas man får den snabbt!:love::D

Återkommer med bilder på ekipaget (-en) när jag har fått hem den!:love:

Varför är De Luxen bättre än Maratonselen? Jag har lagt märke till att du i alla sammanhang ivrar för draglinor och svängel. Borde du då inte också ivra för att det område som dessa draglinor belastar, (det vill säga som bröstan belastar) blir så stort som möjligt? Maratonselen har en bredare brösta och för de hästar som har plats för den utan att bogfrihet och strupe berörs så borde logiskt sett Maratonselen vara snällare mot hästen.

väääldigt få har plats för den bredare modellen och själv kan jag tycka de luxen är grov. Hade den på nordsvensk och nu på kallblodstravare strl full, och tycker den räcker så gott o väl till det tunga arbete jag gör.

Den formar sig ju inte så väldigt lätt eftersom det är väldigt kraftigt läder, så då spelar det ingen roll om man breddar bröstan mera, tar bara mer plats. Det är min erfarenhet, men folk får köpa vad de vill. Maratonmodellen finns ju i tvåfärgat va? Det är ju rätt snyggt!
Något jag rekommenderar är den ergonomiska senatorselen från equilex.se isåfall, om man vill ha ännu mera yta mot bröstan.

Kom ihåg att det var till en islandshäst hon skulle ha den, de är inte kända för att ha gott om plats. men till frieser kan du ju ha maratonmodellen om du vill.

Jag blir inte riktigt klok på ditt svar. Om vi bortser från vilken ras som ska ha selen då individer inom raser kan se väldigt olika ut och min fråga mera gällde varför du alltid rekomenderar De Luxen så förstår jag ändå inte hur jag ska tolka vad du skriver. Menar du att bröstan har så svårt att forma sig så att det inte ger någon större tryckfördelning med en bredare brösta? Och i så fall, är det då bara en estetisk fråga hur bred bröstan ska vara?

Någon estetisk fråga är det ju inte. Bröstan ska vara så bred att den passar för ändamålet. Det kan även vara bra om bröstan inte är för sladdrig, för då lämnar den bra plats för strupen om man måste ha den lite högre upp som ju blir fallet på många ponnyraser och islänningar.

Jag tycker inte mindre om maratonmodellen, men den är otympligare till en nättare häst, och de luxen tål lika hårda tag som maratonmodellen, onödiga pengar och onödigt tungt och oböjligt, anser jag. Men jag vill inte hindra någon från att köpa en annan sele!

Jag önskar gärna se flera tips på selar, från dig freike! Du måste hänga här mera och dela med dig.

Jag måste återkomma i frågan, ursäkta om jag blir tjatig men jag förstår inte. Och när jag inte förstår har jag en enerverande tendens att fråga om.
Vad menar du med att "den formar sig ju inte så väldigt lätt eftersom det är väldigt kraftigt läder, så då spelar det ingen roll om man breddar bröstan mera, tar bara mer plats."?
Menar du att bröstan inte ligger åt med hela bredden eller menar du något annat?

Hej Snigelfarmor! Jag väntar fortfarande på svar på min fråga. Jag kan passa på att lägga till en ytterligare fråga. Vad menar du med att bröstan ska vara så bred att den passar för ändamålet?
:confused:
Jag förstår inte heller meningen "Det kan även vara bra om bröstan inte är för sladdrig, för då lämnar den bra plats för strupen om man måste ha den lite högre upp som ju blir fallet på många ponnyraser och islänningar."
Hur menar du? Tar bröstan mera plats om den är "sladdrig"? Och i så fall på vilket sätt tar en brösta som är styvare mindre plats? :confused:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Det är nu 3½ år sedan jag fick besked om att jag är överkänslig mot komjölk, de 4 vanliga sädesslagen (vete, havre, korn, råg) samt...
Svar
0
· Visningar
373
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 484
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 006

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka