de här med pencillin och sprutor...

Nickelodion

Trådstartare
Min häst har fått en sårskada som gått in mot en led, leden blev dock inte infekterad då jag hann upptäcka skadan tidigt.

Men nu är han tillbaka från kliniken och jag ska ge honom pencillin i ett par dagar.
Men nu är det så att jag blir fruktansvärt rädd/nervös så fort jag tänker på att jag måste gå ner och ge honom den där sprutan. för mig känns det helt fel att sticka in en vass kanyl i min egen häst..sen har jag väll de där med pencillinchock i bakhuvet åxå.

Har lyckats ge honom tre ggr men då stod jag i en typ en halvtimme och med darrande händer och puls på 200 innan jag till sist vågade sticka in kanylen. efteråt är jag alldeles svimfärdig och måste sitta ner en timme för att återhämta mig..
jag har eget stall och det finns ingen i min familj som vågar heller. :(

har ni några bra tips på hur jag kan förbereda mig mentalt för att klara av de bättre, utan att stressa upp mig så mkt?
jag vet att man kan ge ge i pasta form också men de ska , enl vet, inte vara hälften så bra som injektion. sen kan man ju ringa vet och dom kan komma ut och ge men det lär ju kosta en hel del...:smirk:

Sv: de här med pencillin och sprutor...

Kan du inte låta honom stå på klinik då tills PC-kuren är över? Eller som sagt be vet komma ut och ge, det mesta lär ju täckas av försäkringen. För en djurägare som inte kan/känner att den kan ge injektioner ska inte göra det, då ska veterinären inte lämna över det.

Nu vet jag inte om det bara var ett snällt försäkringsbolag, men en bekant lider av extremt avancerad sprutfobi och svimmar bara h*n ser en spruta. Är ensamstående och eget stall. Den hästägarens häst stod på klinik (DV kunde inte komma ut samma tid varje dag, dvs det skulle bli knas om de skulle ge) under penicillinkuren, på försäkringsbolagets bekostnad till största delen. helt enkelt för att hästen behövde penicillin, fanns inga alt (penicillin kan man inte ge oralt, det är sulfa man ger oralt), och då var det klinik som kvarstod.

Sen, ang 'obehaget' du känner, så det blir bättre när man blir varmare i kläderna. Men om du känner så starkt som du beskriver, tycker jag faktiskt inte att du ska 'tvinga' dig. Dels ökar risken för att det går fel om man är väldigt osäker, men ffa så sådär ska man inte behöva må. *kram*

Sv: de här med pencillin och sprutor...

ja men det konstiga är att han har stått på klinik i 12 dar och fått antibiotika via blodet. hur länge ska man behöva ge egentligen :confused:

men i hembrevet jag fick skulle jag ge pencillin "tills vidare"..ska väll få ett nytt brev snart där det står hur länge exakt hoppas jag.
såret är ju nästan läkt.

Liknande trådar

Hästvård Gjorde jag rätt?..Mycket långt inlägg..! Min älskade häst finns inte mer, tog jag rätt beslut, jag mår så fruktansvärt dåligt. En i...
2
Svar
26
· Visningar
4 114
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 421
Senast: mackan
·
Hästvård Skulle ge en häst en spruta idag. Satte i kanylen först och då kom inget blod. Sedan satte jag på sprutan och "sög" lite med den som man...
Svar
19
· Visningar
10 659
Senast: Digbil
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter ett par månaders inaktivitet pga min trasiga arm och insikten om hur svag och förstörd armen blev av inaktiviteten, samt hotet om...
Svar
0
· Visningar
785
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka