De här med hovar..

K

knasigare

Jag har ju nyligen bytt hovis som skott 3 ggr tror jag de är, och hovarna ser inte alls bra ut. Bakhovarna tycker jag är konstigt långa, linjen är rak och inte bruten, heter de tåaxeln? Men dom är ändå väldigt långa i tån får jag känslan av. Sen har det helt plötsligt blivit så att ballarna slår i marken? Dom är nämligen uppskrapade så det se ur som balltramp och min häst gillar det inte.

Vad är det för fel när det blir så? Varför blir det så att ballarna nuddar marken? Går det att åtgärda eller är de förstört nu? Denna hästen har alltid haft fina och bra hovar. Har aldrig varit såhär.

Denna hovisen jobbar mycket på klinik med sjuka hästar och borde väl veta vad den gör? Har tänkt att fråga nästa gång den kommer.
Varför blir det såhär? Borde inte hovisar veta vad som är bäst för hästen?

Sen är det rätt som hästägare att klaga på hovis? Jag är ju inte de minsta utbildad eller så om hovar och kan inte hur dom ska vara för att de ska funka som bäst. Däremot vet jag hur det inte ska se ut och denna skoningen känns tokfel.

Känns bara så dumt att klaga..eller ännu värre..o byta hovis..speciellt när den skor flera andra hästar i stallet och jag relativt ofta stöter på den..

Vet att jag borde sätta in bilder för att det ska gå att förstå men jag har inga nu men jag hoppas någon förstår vad jag menar.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: De här med hovar..

Alltså!? Det är nog ingen som begriper exakt vad du menar! Tåaxeln ska vara rak. Visserligen kan även em mästare göra fel, men om han/honr klinikhovis tvivlar jag på att det är fel. Men fråga honom! Vi hovslagare bits inte! Vi förklarar gärna!

Se det inte som att du klagar utan du ifrågasätter. Det är din häst som du självklart är rädd om. Berätta hur du upplever att hovarna är och fråga vad han tycker och om man kan göra något åt det. Man behöver inte gå rakt på sak så att det blir dumt och obehagligt både för dig och för hovslagaren utan gå runt problemet så att du ändå får svar på dina frågor utan att säga rakt ut att han gör fel. Det kan helt enkelt handla om enkla missförstånd.

Sen blir det inte bättre så byt hovslagare!

Visserligen kan även em mästare göra fel, men om han/honr klinikhovis tvivlar jag på att det är fel. Men fråga honom! Vi hovslagare bits inte! Vi förklarar gärna!

Det är just lite därför jag är så feg med att säga till, rädd för att hovis ska säga att hästen är bra skodd och att inget är fel och vad säger jag då?

hovis är säkert duktig men isåfall är den fruktansvärt slarvig för hovarna ser bedrövliga ut, jag vet hur min hästs hovar ska se ut och hur dom har varit innan. Hästen har ju ont av hur den är skodd nu.

Framhovarna är stora och utflutna och spruckna och det har dom aldrig varit förut, förut har dom varit jättefina och inte haft någon spricka alls, och jag ser ingen som helst anledning till att ändra på de. Men just nu är jag mer orolig för bakhovarna med tanke på såren som blivit.

Så jag har bestämt mej för att byta hovis, så slarvig vill jag inte att någon hovis är mot min häst..även om den kan mycket, men det är tydligen ingen garanti för att det blir rätt.

Varför tvivlar du på att något är fel? Låter det bra de jag beskrev? Enligt andra i stallet så har inte hästen rak tåaxel och vinklarna är fel när jag frågade runt idag..jag som tyckte det va relativt rakt men tydligen inte. Men som sagt..jag är ingen hovis och inte super på hovar, därför de känns så dumt nu att säga att den inte kan sko min häst.

Jag tycker inte man ska behöva säga till hur man vill ha hästen skodd, trodde hovisar skulle kunna se hur hästen ska vara skodd för att funka som bäst.

Se det inte som att du klagar utan du ifrågasätter. Det är din häst som du självklart är rädd om. Berätta hur du upplever att hovarna är och fråga vad han tycker och om man kan göra något åt det. Man behöver inte gå rakt på sak så att det blir dumt och obehagligt både för dig och för hovslagaren utan gå runt problemet så att du ändå får svar på dina frågor utan att säga rakt ut att han gör fel. Det kan helt enkelt handla om enkla missförstånd.

Jo jag håller på att funderar ut ett sätt att säga de på så att de inte låter som om jag är jättemissnöjd och låta väldigt klagande, så svårt de här bara. Samtidigt så är det ju rent slarv från hovis, skorna sitter snett och sånt ska man inte acceptera, formen på hovarna däremot kan man ju kanske försöka få en förklaring på. Varför dom är dåligt verkade, eller rättare sakt knappt verkade alls, vilket lätt nu till att hovarna har blivit väldigt väldigt stora.

Tycker bara det är så tråkigt med tanke på att hovis är kunnig, antar jag iallafall med tanke på att den jobbar på klinik, men det är ingen garanti tydligen att hovarna blir bra för de.

Ska byta hovis nu iallafall, har hittat och pratat med en annan nämligen som förstod och lyssnade på mej, berättade hur hovarna sett ut tidigare och hur stor förändringen blivit under denna korta tid, och den hade full förståelse till att att jag ville byta.

Nu ska jag bara göra de läskiga samtalet till min nuvarande hovis, för jag vågar ärligt talat inte låta den sko en period till.

Lägg ut bilder så kan kanske någon hovslagare titta på dom här och säga hur dem ser ut ;) tex VDB :)

Det är just lite därför jag är så feg med att säga till,
Framhovarna är stora och utflutna och spruckna och det har dom aldrig varit förut, förut har dom varit jättefina och inte haft någon spricka alls, och jag ser ingen som helst anledning till att ändra på de. Men just nu är jag mer orolig för bakhovarna med tanke på såren som blivit.

Varför tvivlar du på att något är fel? Låter det bra de jag beskrev?.

Jag tvivlar inte på att det är fel, bara det att klinikhovisar BRUKAR vara rätt duktiga, men det här lät ju inte bra! jag tycker i första hand att du ska konfrontera din hovslagare! SEN byta om du fortfarande vill det då. Säg bara att det ser bedrövligt ut sen han började sko! Eller kontakta en annan hovis och få en andra åsikt. Hopppas det löser sig!

Jag tvivlar inte på att det är fel, bara det att klinikhovisar BRUKAR vara rätt duktiga, men det här lät ju inte bra! jag tycker i första hand att du ska konfrontera din hovslagare! SEN byta om du fortfarande vill det då. Säg bara att det ser bedrövligt ut sen han började sko! Eller kontakta en annan hovis och få en andra åsikt. Hopppas det löser sig!

Tycker inte du som jag att om nu denna klinikhovis är medlem i SHF att trådskaparen ska skicka in bilder och i skrift delge historiken/fakta i ärendet till Föreningen så dom på nästa styrelsemöte kan behandla ärendet..

Jag tycker detta ska anmälas från TS till SHF:s styrelse så vida nu denna klinikhovis är medlem i föreningen..

Och även om nu inte denna klinikhovis inte är medlem i SHF, tycker du inte det är bra om T.S. kan få hjälp från föreningen och dom kännedom om vilken "status" dagens hovisar som arbetar på klinik innehar..

Jag menar,, SHF är väl inte enbart till för sina medlemmar utan borde väl i första hand ha ett större intresse för att hjälpa dagens hästägare som är osäkra med kvaliten på utförd hovvård.

Håller du inte med mig??

Nu måste jag lägga mig i, dels med några rader till er hovisar men även till trådskaparen.

Till TS, så tycker jag att du ska konfrontera din hovis. Varför, jo därför att du aldrig kommer att kunna lära dig något om hovar när du inte tänker fråga. Detta är ett problem som kommer att följa dig en bra bit genom ditt hästägande skap, och det är inget som gynnar dig. Man kan liksom inte rymma varje gång det hettar till, fråga vetja inte tror jag att din hovis kommer att bita dig.

Till hovisarna, så råkar jag nu känna till att det faktiskt finns outbildade hovslagare även på kliniker. Eller snarare borde jag skriva, att bara för hovis jobbar på klinik är har denne inte alltid ett gesällbrev.;) Man kanske kan tycka att det borde vara så, men som sagt så är det inte alltid.

Alltså!? Det är nog ingen som begriper exakt vad du menar!

Låter som om hästen blivit lång i tån och fått understuckna trakter. Inte bra. Ett foto skulle vara käckt.

Tåaxeln ska vara rak. Visserligen kan även em mästare göra fel, men om han/honr klinikhovis tvivlar jag på att det är fel. Men fråga honom! Vi hovslagare bits inte! Vi förklarar gärna!

Stämmer. Jag har haft en s.k. mästare (i ett annat land) sko min häst och det slutade med att det tog 14 månader innan hästen slutade halta. Skodde sönder min häst något så otroligt. Min ordinarie hovslagare här hemma fick se foton och vart fly förbannad. Han har tack och lov lyckats rätta till det men det tog tid. Forsta halvåret gick inte att sko alls, så förstörd vart pållen i fötterna. Det vara bara att bita ihop och vänta ut tills min ordinarie hovis hade något att jobba med.

Ny hovis va ute igår och skodde och jösses vilken skillnad det blev på hästen, han vilar nu på båda bakbenen och rör sej betydligt bättre. Hovarna ser som nya ut och jag och hästen är jättenöjda. Ny hovis gjorde vad den kunde med tanke på hur bakhovarna såg ut.

Jag försökte få tag på min hovis men det gick inte, ringde och lämnade meddelanden och sms men fick inget svar så jag tog ut en ny. Annars borde jag väl pratat med hovis först om saken men jag kände inte att jag ville vänta med tanke på att hästen uppenbarligen hade ont av sina hovar.

Ny hovis va ute igår och skodde och jösses vilken skillnad det blev på hästen, han vilar nu på båda bakbenen och rör sej betydligt bättre. Hovarna ser som nya ut och jag och hästen är jättenöjda. Ny hovis gjorde vad den kunde med tanke på hur bakhovarna såg ut.

Jag försökte få tag på min hovis men det gick inte, ringde och lämnade meddelanden och sms men fick inget svar så jag tog ut en ny. Annars borde jag väl pratat med hovis först om saken men jag kände inte att jag ville vänta med tanke på att hästen uppenbarligen hade ont av sina hovar.

Skönt att det löst sig.

så tycker jag att du ska konfrontera din hovis. Varför, jo därför att du aldrig kommer att kunna lära dig något om hovar när du inte tänker fråga.

Anledningen till att jag inte frågat så mycket innan är att jag har haft häst nu i flera år och har aldrig haft något problem med hovisar, dom har alltid sett väldigt fina ut och jag har alltid fått förklaringar till varför dom gör som dom gör. Med tanke på detta så har jag alltid litat på hovslagare att dom gör vad som är bäst för hästen. Jag har nämt hur hästen är och om den får tappskor ofta osv och sen har jag litat på att dom gör sitt bästa och det har dom tidigare hovisarna gjort.

Jag tog för givet nu med att hovis skulle göra vad som passar hästen bäst och jag frågade första gången hovis va där vad den gjorde och varför och fick bra svar då.

Sen är det de där med att de är så mycket slarv, hovis verkar inte ner hovarna någonting nästan utan jämnar bara till lite och sätter på en ny sko vilket gör att hovarna blivit större och längre för varje gång.

Iallafall så nu har jag ändrat på mig och frågar och är mycket mer kritisk till hur hästen skos, sen va det mycket lättare nu med en ny hovis så jag kan säga exakt som det är och hur jag vill ha hästen skodd och den nya hovisen förstod precis vad jag menade och förklarade allting och dessutom så ville den ha ägaren engagerad i hovarna så den förklarade mycket utan att jag behövde fråga.

Jag har iallafall lärt mej att aldrig ta för givet att hovisar alltid gör sitt bästa. Eller att dom är kunniga. Misstag händer men det här va inte misstag, de va mer rent slarv.

Till hovisarna, så råkar jag nu känna till att det faktiskt finns outbildade hovslagare även på kliniker. Eller snarare borde jag skriva, .

Helt sant! Klinikhovisen i min hemstad är outbildad...och jag känner till en till. Jag försökte prata med ATG en gång om detta för att fråga hur det kan komma sig, men de blev oerhört aggressiva och vägrade svara på varför.

Till hovisarna, så råkar jag nu känna till att det faktiskt finns outbildade hovslagare även på kliniker. Eller snarare borde jag skriva, att bara för hovis jobbar på klinik är har denne inte alltid ett gesällbrev.;) Man kanske kan tycka att det borde vara så, men som sagt så är det inte alltid.

Uppfattar jag dig rätt när du anser att för att klassas som utbildad så ska vederbörande inneha ett Gesällbrev???

Jag håller i så fall med dig men tyvärr är inte det förankrat av SHF:s styrelse.

Heller inga krav på att varje enskild person i styrelsen ska inneha Gesällbrev för att få representera föreningen.

Vet du vad, jag trodde i min enfald att ett gesäll brev var ett tecken på att man fått rätt utbildning eller i varje fall behärskade yrket med en avlagd examen och som bevis på det ett gesäll brev.
Det är väl ändå det minsta man kan begära, eller?

detta är jag med tveksam inför, OM alla hovslagare verkligen VET vad de pysslar med och vi hästägare skall vara experter på allt och kunna se om de gör ett bra jobb, lixom ska man inte kunna lite på dem utan att man ens ska behöva bry sig.
man kan ju inte vara expert på allt inom hästeriet.

Men allt går att göra bättre, eller hur. För att kunna göra något bättre, kan det komma att krävas information från den som har insikt i hästen. Har man valt att strunta i vad som är vad på hästen, och väljer den enkla vägen. Jag rider, och du vårdar, så kan man ju bara komma till en punkt kanske ok men inget mer.

Det är inte mitt val, jag vill alltid försöka förbättre om det är möjligt. Min hovis ställer massor av frågor , jag svara så gott jag kan. Jag utgår ifrån att min hovis har en individuell plan för varje häst, jag är nöjd med min hovis har haft honom i 13-14 år nu.

Vet du vad, jag trodde i min enfald att ett gesäll brev var ett tecken på att man fått rätt utbildning eller i varje fall behärskade yrket med en avlagd examen och som bevis på det ett gesäll brev.
Det är väl ändå det minsta man kan begära, eller?

Kan tyckas, men är som med körkort när man väll fått det kan man köra hur illa som helst. Tills det brakar åt skogen. Fick för några år sen ett brev från hovslagarf med en massa paragrafer bl att vi ej fick/får prata s##t om våra "arbetskamrater". Om du vet att det är en hovis som gjort jobbet o du tycker det är dåligt, så säger man inte det. Helt FEL tycker jag. Kanske är ändrat nu?? VDB kanske vet?

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 756
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 168
Senast: ameo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka