de ger massor med tillskott på bete

bsmx

Trådstartare
Hej!
Jag tar hand om två hästar som är på bete under ca 3 veckor.
Betet är på ca 2 h och ganska kraftigt.
En ponny new forest som är 3 år får dagligen kornkross, vitlök o mineraler (kortaflex) tror det stavas så.
Den andra en arab får ca 0,5 l kornkross, klipellets och vitlök o samma mineraler som ovan.
Jag känner mig lite skraj att de ska drabbas av fång eller kolik då de stödfodras och inte rids. Ska det verkligen behövas? Ska jag prata med ägaren och säga att jag känner mig rädd eller är jag bara fånig?
De är ganska ointresserade av fodret då vi kommer med det.
Jag har själv russ o de går i en skogshage utan något tillskott o är jättefina i kroppen o pälsen blänker :love:

Sv: de ger massor med tillskott på bete

½ liter kornkross är ju inte mycket precis. Får de fång är det knappast för att de får några hekto kraftfoder om dagen.

Ja de har väl gjort en analys på gräset i hagen och kommit fram till att det saknas en del... :devil:

Rolle på Österlen, som i vanlig ordning inte kunde låta bli :cool:
Islandshästar på Lösdrift

Hästarna går på min mark, så de har inte analyserat. Det är en vall, så det är kraftigt. :cool:

Det är iof inga stora mängder foder o ska hästarna bara gå 3 veckor så kanske det inte är lönt att vänja dom av med krafftfodret för att sedan sakta börja vänja in dom igen. mina pållar får oxå lite krafftfoder även om de går på bete delsför att få i dom vitlök o minerler o dels för att den store tappar väldigt fort. Shettisarna får iof.mest bara morötter o pyttelite betfor precis så att det går att blanda i vitlök o mineraler.

Vitlöken är säkert för att hålla insekter på avstånd, mineraler är ju också säkert bra komplement till betet - det andra är kanske för att få i hästarna det ovanstående? Och klipelletsen kanske har nån särskild funktion för just den hästens mage eller behov av fosfor, t ex om den är gammal kan fosforbehovet vara större...??? *gissar deras orsaker* Varför inte fråga dem? Fångrisk tror jag inte heller är så stor p g a den lilla mängden kraftfoder, men peppar peppar, tycker det är riktigt av dig att vara vaksam!

Om det var mina hästar så hade jag inte gett dem kraftfoder, men däremot vitlöksmineraler - men i den mån de vill ha och behöver så äter de utav det när jag erbjuder det, inget jag försöker "lura i dem" med hjälp av kraftfoder...

Om du känner att du kan prata med ägarna så kan du ju förslå att bara ge mineralerna och ev vitlöken. Är de dessutom redan runda om magen så är det ju helknas med extra mat! Till mina shettisar häller jag upp dagsdosen i en spann, så går de där och slickar under dagen.

Ha det gott!

Lite allmänt sådär...
Om man har ett bra grovfoder och anser att hästen inte behöver något direkt kraftfoder som tillskott, men man ändå vill ge tex lite mineraler och linfröolja, vad är då det bästa man kan välja att blanda mineralerna och det i? Alltså ska man ta korn, luzern, havre... vad? (förtusätter här att hästen inte äter mineralerna bara som de är)

Jadu, bra fråga. Morötter? Om man inte vill ge mer proteinvärt dårå.

Själv slänger jag i en näve lucernhack eller lucern mix med en näve kli för att försöka "lura" i min shettis foderjäst. Med vatten då. Fast nu när det är sommar så vill hon inte ha ändå. På vintern så är det inga problem dock, och det var ju det som var frågan här. Föredrar "grova" fodermedel (lucern och kli) före rent spannmål el pellets då de gör minst "skada" om de får för mkt utav det. Hästen klarar visst av ett överskott av protein som kommer från grovfoder mkt bättre än om det kommer från sedvanligt "kraftfoder".

Lucern är ju gräs?
Har pratat med ägarna.
Vitlöken har INTE hjälpt mot insekter. Måste spraya med annat ochså.
Men hästarna var så runda o galliga i benen att vi flyttade dem till en magrare hage och tog bort kraften ett tag.
Tack för svar :smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Min d-ponny, new forest, går på bete dagtid mellan 8-20, alltså 12 timmar (står uppstallad under nätterna pga exem). Till kvällen...
Svar
11
· Visningar
936
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 565
Senast: Smokey
·
Hästvård Jag och stallägaren har nog lite olika åsikt i den här frågan har jag en känsla av, då det kommit på tal om vi inte ska släppa ut...
2
Svar
33
· Visningar
4 190
Senast: Gullan86
·
I
Foder & Strö hej, jag undrar hur mkr foder ni ger era pållar? jag ger men islandshäst 3 kg hösilage per dag men sen får hon 5 dl havre +...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
10 356
Senast: settis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar