Milosari

Trådstartare
Hue uttalas detta? De Geer moräner har jag lärt mig uttalas de jäär. Men i Norrköping finns ett gymnasium som tydligen uttalas som det stavas. Hur låter det korrekta uttalet?

Hue uttalas detta? De Geer moräner har jag lärt mig uttalas de jäär. Men i Norrköping finns ett gymnasium som tydligen uttalas som det stavas. Hur låter det korrekta uttalet?
Bor i grannstaden till Norrköping och alla jag känner säger iallafall "de jäär", tex [dejäärhallen].
Edit: Eller möjligen "dö jäär", som @sjoberga skriver.

Vem har sagt att det i Norrköping tydligen uttalas som det stavas? Jag bor i Östergötland och känner flera som har gått på gymnasiet De Geer. Alla här (som jag känner) uttalar det "de jäär" (eller kanske "dö jäär"). Jag råkade uttala De Geer som det stavades när jag var nyinflyttad här, och blev lite skrattad åt 😁

Som uppvuxen i Norrköping har jag aldrig hört någon säga något annat än ”dejäär”
Eller Lärka dårå. "Lärkabockar" sa vi på min tid, vi som inte gick på det läroverket. Men den detaljen har ju inget med uttalet att göra. Namnet kommer fö från Louis De Geer, industriman som anses vara en av den svenska industrins fäder.
Vi har en konsert & kongresshall som bär hans namn också.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Samhälle En av mina mostrar har dött och jag och min bror tillhör dödsbodelägarna, eftersom hon inte hade några barn och vår mor är död. Det...
Svar
9
· Visningar
1 937
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Har försökt läsa varför vad jag tycker är rätt svar i detta test (inget betygsgrundande utan bara för självstudier) inte är korrekt men...
Svar
13
· Visningar
865
Senast: Blue
·
Kropp & Själ Jag har diskuterat med barnmorska och kommit fram till att det egentligen finns tre alternativ för mig. P-stav, hormonspiral, eller...
2
Svar
23
· Visningar
4 483
Senast: sidensvans
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024