De första veckorna med valpen?

Bansan

Trådstartare
Tänkte bara be om lite hjälp, tankar, synpunkter & förslag gällande hur man ska gå till väga med allt möjligt under de första veckorna sen valpen kommit hem... Eftersom min förra hund, Nicke, var vuxen när jag fick honom så var det numera 17 år sedan jag sist hade valp & på den tiden var vi hela familjen om Kings uppfostran & det blev inte riktigt som alla hade tänkt sig kan jag lova.

Nu blir det bara jag & Alabama & jag vill att allt ska bli bara hur bra som helst & att våra första veckor ihop ska lägga en fin grund för vårt liv tillsammans. Så bara kom med allt ni kan komma på som har med valp & valpliv att göra.

//Bansan - som blir "mamma" om två veckor :love: ... Lyckades inte lägga upp bild på undervekert så bilden på min avatar får duga tills vidare *s*.

Sv: De första veckorna med valpen?

Jag blev med valp nyss o tycker det finns några viktiga grejer.
Först åker man o hämtar valpen låter bli o ta hem en massa folk som ska hälsa o busa med den, vänta iaf några dagar innan man tar hem nån alls. Så valpen för lära känna sin nya "lya" o er som flockledare.

Sen när man åker hem med valpen att man inte kopplar av halsbandet o in o hälsa utan ha kopplet på den o följ med valpen in blir den rädd så är ni med 1,5m bakom o kan stötta valpen o ser vad som händer med han.

tänke passa på nu när diskutionen är uppe! jag får med hem min valp om två veckor nu. och jag undrar en sak. hur mycket/lite skall valpen motioneras när den är mellan två tre månader. det är ju inte pricis så att man går långpromenader med den..men var är lagon? har aldrig haft egen valp utan bara unghundar!!

_bed_of_roses_ skrev:
tänke passa på nu när diskutionen är uppe! jag får med hem min valp om två veckor nu. och jag undrar en sak. hur mycket/lite skall valpen motioneras när den är mellan två tre månader. det är ju inte pricis så att man går långpromenader med den..men var är lagon? har aldrig haft egen valp utan bara unghundar!!

Inte alls.

den ska vara hemma o ta det lugnt o kanske nån liten tur bara

jaha oki..jag hade tänkt gå nån gång ibland runt huset..det kanske bara är 50-60meter, men det skaddar la inte henne?

Alla har vi olika teorier som vi tror på och ingen sitter väl på det rätta svaret.
Själv skulle jag ta med hunden på så mycket som möjligt (inom förnuftets gränser) för att vänja den vid nya situationer och andra djur.

_bed_of_roses_ skrev:
jaha oki..jag hade tänkt gå nån gång ibland runt huset..det kanske bara är 50-60meter, men det skaddar la inte henne?

Nej nej men rena promenader är ju inget man behöver göra.

jag åker ut i skogen o släpper han så får han busa själv så sätter mig på nån stubbe så får han busa själv eller om Rottisen är med o härjar.

Stoppard skrev:
Alla har vi olika teorier som vi tror på och ingen sitter väl på det rätta svaret.
Själv skulle jag ta med hunden på så mycket som möjligt (inom förnuftets gränser) för att vänja den vid nya situationer och andra djur.

Det nämnde jag inget om det var rena motions pass i promenad hon fråga om . miljöträning är nåt helt annat.

ok, missuppfattning. Jag trodde du menade att hunden skulle meditera hemma tills den blev äldre;)

Nej nej för fan valpen ska vara med över allt men ska inte behöva en massa promenader för det leder inte till nåt ändå. det var så jag menade.

Min syster har en "valp" nu.. eller den har väl hunnit bli 5 mån. Den har hon varit väldigt noga att göra rätt med. Och klart man ska ta med sig hunden så mycket som möjligt så den väjer sig och blir lätt att ha med sig.. men det e nästan så hon kanske haft med sig hunden för mycket för det känns nästan som hon e lite stressad ibland... men det kan ju vara bara ofantligt mycket energi i henne hursom helst.

va bara en tanke

Nerium skrev:
Min syster har en "valp" nu.. eller den har väl hunnit bli 5 mån. Den har hon varit väldigt noga att göra rätt med. Och klart man ska ta med sig hunden så mycket som möjligt så den väjer sig och blir lätt att ha med sig.. men det e nästan så hon kanske haft med sig hunden för mycket för det känns nästan som hon e lite stressad ibland... men det kan ju vara bara ofantligt mycket energi i henne hursom helst.

va bara en tanke

Nej jag tror inte hunden blir mer stressad om det är ett bra exemplar av hund. det är viktigt när man har med hunden att den ska ha nåt ställe o kunna veta trygghet o kunna slappna av därför är ju en bur o rekommendera, jag har med min bur när jag åker nånstans han går nu in i den självmant och lägger sig o sover vart vi än är så väljer han buren.

Det där med koppelgåendet då? T ex när valpen vill ta tag & bita i kopplet... Hur mycket ska man tillåta det & när ska man sluta tillåta det?

Bansan skrev:
Det där med koppelgåendet då? T ex när valpen vill ta tag & bita i kopplet... Hur mycket ska man tillåta det & när ska man sluta tillåta det?
tillåt det inte alls, från början.:idea:
Det är mycket lättare att stämma i bäcken än i ån.
Låt den ha en kamprtasa som man får busa med istället

escodobe skrev:
tillåt det inte alls, från början.:idea:
Det är mycket lättare att stämma i bäcken än i ån.
Låt den ha en kamprtasa som man får busa med istället

Skönt att höra att fler tycker liksom jag där... Har nämligen haft detta uppe till diskussion med några vänner & vissa tycker tydligen att man inte får säga åt valpen något "negativt" alls under de första månaderna.
Jag håller klart med om att en massa lydnadsträning & krävande saker kan vänta tills valpen växt till sig & lekt av sig lite. Men exempelvis det där med koppelbitande, hoppa upp i säng & soffa och bita i skor osv... Ska det inte tillåtas överhuvudtaget senare i livet så varför först få valpen att tro att det är okej?:confused:

Håller med!! Om den fått ligga i soffan första två månaderna blir den ju helt förvirrad om den sen inte får.. Jag försöker hålla isär "vardags-lydnad" och "konst-lydnad", dvs den får veta redan när den är liten om den gör saker som är oacceptabelt, men LÄRA den mer avancerade saker kan vänta lite.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 721
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej, känner mig vilsen och vet inte hur jag ska göra. För en vecka fick jag hem en 9 veckor gammal valp. Eftersom hon kommer behöva vara...
Svar
8
· Visningar
921
Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama